Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | | | | |
T1 Oppilas kiinnostuu ympäristöstä ja ympäristöopin opiskelusta ja kokee kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen. | S1-S6 | Ympäristöopin merkityksen hahmottaminen | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T2 Oppilas harjoittelee asettamaan opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi.Oppilas tunnistaa ympäristöopin osaamistaan | S1-S6 | Tieteellinen työskentely ja oppimaan oppiminen | Oppilas osaa asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työskennellä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. | Oppilas osaa asettaa yksittäisen tavoitteen pienille kokonaisuuksille ja osallistuu työskentelyyn yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. |
T3 Oppilas tutustuu ilmastonmuutokseen ja keinoihin sen hillitsemiseksi. Oppilas osaa selittää, mitä on luonnonvarojen kestävä käyttö. | S1-S6 | Kestävän kehityksen tiedot ja taidot | Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. | Oppilas osaa kuvata yksittäisen esimerkin avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. |
Tutkimisen ja toimimisen taidot | | | | |
T4 Oppilas oppii tekemään kysymyksiä ja käyttämään niitä oman lähiympäristön sekä Aasiaa ja Afrikkaa koskevissa ilmiöissä. | S1-S6 | Kysymysten muodostaminen | Oppilas osaa muodostaa aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi | Oppilas osaa muodostaa autettuna tai ohjatusti aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi. |
T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sovittujen ohjeiden mukaisesti yksin tai yhdessä muiden kanssa. | S1-S6 | Tutkimisen taidot: suunnittelu, havainnointi ja mittaukset | Oppilas osaa suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida pienimuotoisen tutkimuksen sovittujen ohjeiden mukaisesti yksin tai yhdessä muiden kanssa. | Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen sovittujen ohjeiden mukaisesti. |
T6 Oppilas harjoittelee tunnistamaan syy- seuraussuhteita, tekee johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin. | S1-S6 | Tutkimisen taidot: johtopäätösten tekeminen ja tulosten esittäminen | Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita ja osaa tehdä yksinkertaisia johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas osaa esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin. | Oppilas harjoittelee ohjatusti syy-seuraussuhteen tunnistamista ja harjoittelee yksinkertaisten johtopäätösten tekoa ja esittämistä tuloksista. |
T7 Oppilas ymmärtää arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostuu kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien. | S2-S6 | Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa | Oppilas osaa kuvata joidenkin arjen teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja antaa esimerkkejä niiden merkityksestä. Oppilas osaa työskennellä kokeiluissa ja keksimisessä yhdessä toimien. | Oppilas osaa kuvata jonkin arjen teknologisen sovelluksen toimintaperiaatteita ja antaa yksittäisiä esimerkkejä sen merkityksestä. Oppilas osallistuu kokeiluihin ja keksimiseen. |
T8 Oppilas harjoittelee turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja erityisesti seuraavilla osa-alueilla: liikenne ja tapaturmat. | S1-S6 | Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot | Oppilas osaa kuvata turvallisuusohjeita ja toimintatapoja liikenteessä sekä tapaturmatilanteissa ja osaa käyttää niitä oppimistilanteissa. | Oppilas tunnistaa joitakin turvallisuusohjeita ja toimintatapoja liikenteessä sekä tapaturmatilanteissa ja osaa käyttää niitä oppimistilanteissa. |
T9 Oppilas toimii ja retkeilee luonnossa ja rakennetussa ympäristössä jokamiehen oikeuksien ja velvollisuuksien mukaisesti. Oppilas tekee tutkimuksia ympäristössä ohjatusti sekä yksin että ryhmän jäsenenä. | S2-S6 | Ympäristössä toimiminen ja tutkiminen | Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäristössä ohjeiden mukaisesti. Oppilas tekee tutkimuksia ympäristössä ohjatusti sekä yksin että ryhmän jäsenenä. | Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäristössä ohjatusti ohjeiden mukaan. Oppilas osallistuu tutkimuksentekoon ympäristössä ohjatusti. |
T10 Oppilas vahvistaa taitojaan edistää omaa henkistä hyvinvointiaan. | S1-S6 | Vuorovaikutuksen taitojen kehittäminen sekä tunteiden tunnistaminen ja säätely | Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla ryhmässä toimimiseen, kohteliaaseen käytökseen sekä tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä toimintamalleja ja harjoittelee niiden soveltamista eri rooleissa. | Oppilas osaa yksittäisen esimerkin avulla ohjatusti kuvata ryhmässä toimimiseen, kohteliaaseen käytökseen sekä tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä toimintamalleja ja harjoittelee niiden soveltamista eri rooleissa. |
T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. | S1-S6 | Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen | Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tutkimusprosessin eri vaiheissa ja vuorovaikutuksen välineenä. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tutkimusprosessin eri vaiheissa ja vuorovaikutuksen välineenä. |
Tiedot ja ymmärrys | | | | |
T12 Oppilas vahvistaa taitoaan käyttää käsitteitä ja selittää niitä omin sanoin. Oppilas vahvistaa taitoaan muodostaa yläkäsitteitä. Oppilas osaa yhdistellä käsitteitä loogisesti toisiinsa esimerkiksi käsitekarttojen avulla. | S1-S6 | Käsitteiden käyttö | Oppilas osaa käyttää yläkäsitteitä opiskelemistaan asioista, selittää niitä omin sanoin ja laatia käsitekartan, jossa hän yhdistelee käsitteitä loogisesti toisiinsa. | Oppilas harjoittelee käsitteiden selittämistä ja käyttöä ja osaa laatia yksinkertaisen käsitekartan. |
T13 Oppilas ymmärtää, käyttää ja tekee erilaisia konkreettisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä. | S1-S6 | Mallien käyttäminen | Oppilas osaa käyttää ja tulkita erilaisia konkreettisia malleja. | Oppilas osaa käyttää ja tulkita jotakin konkreettista mallia. |
T14 Oppilas hankkii luotettavaa tietoa ja ilmaisee perustellen erilaisia näkemyksiä. Oppilas harjoittelee tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia. | S1-S6 | Näkemyksien ilmaiseminen ja kriittinen lukutaito | Oppilas osaa hakea tietoa erilaisista tietolähteistä ja valita joitakin luotettavia tietolähteitä. | Oppilas osaa hakea ohjatusti tietoa tietolähteistä ja valita jonkin luotettavan tietolähteen. |
T15 Oppilas osaa selittää pääpiirteittäin ihmisen rakennetta, elintoimintoja ja kehitystä. | S1, S3-S6 | Biologian tiedonala: Luonnon tutkiminen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistaminen, ihmisen rakenne, elintoiminnot ja kehitys | Oppilas osaa pääpiirteittäin kuvata ihmisen rakenteen, elintoiminnat ja kehityksen. | Oppilas osaa kuvata joitakin ihmisen rakenteita ja elintoimintoja sekä kehityksen piirteitä. |
T16 Oppilas osaa hahmottaa Aasian ja Afrikan karttakuvaa ja tunnistaa näiden alueiden keskeistä paikannimistöä ja luonnonmaantieteellisiä ominaispiirteitä. Oppilas käyttää tiedonhaussa, opiskelussa ja esittämisessä erilaisia karttoja ja geomedialähteitä. Oppilas hahmottaa lähiavaruutta ja ymmärtää, että vuorokauden ja vuodenaikojen vaihtelut ovat seurausta maapallon liikkeistä. | S3-S6 | Maantiedon tiedonala: Maapallon hahmottaminen, kartta- ja muut geomediataidot | Oppilas osaa pääpiirteittäin kuvata Aasian ja Afrikan luonnonmaantieteellisiä ominaispiirteitä sekä tietää niiden keskeisten kohteiden nimistön ja sijainnin. | Oppilas osaa kuvata joitakin Aasian ja Afrikan luonnonmaantieteellisiä ominaispiirteitä sekä tietää muutamia keskeisten kohteiden nimiä ja niiden sijainnin. |
T17 Oppilas opettelee käyttämään energia-, voima- ja liikekäsitteitä arkisissa tilanteissa. Oppilas tutustuu käsitteisiin voima, painovoima, kitka, vipu ja kalteva taso sekä kiihtyvä, hidastuva ja tasainen liike. | S2, S4-S6 | Fysiikan tiedonala: Fysikaalisten ilmiöiden tutkiminen, kuvaaminen ja selittäminen | Oppilas osaa havainnoida ja kuvata yksinkertaisia fysikaalisia ilmiöitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä harjoittelee niihin liittyviä selityksiä. Oppilas osaa käyttää energia-, voima- ja liikekäsitteitä selittäessään arkisia tilanteita. | Oppilas osaa havainnoida ja kuvata joitakin yksinkertaisia fysikaalisia ilmiöitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä harjoittelee niihin liittyviä selityksiä. Oppilas osaa käyttää joitakin energia-, voima- ja liikekäsitteitä selittäessään arkisia tilanteita |
T18 Oppilas tutustuu lähiympäristön erilaisiin aineisiin ja rakennetun ympäristön materiaaleihin sekä kierrätykseen. Oppilas opiskelee maapallon rakennetta sekä kallio- ja maaperää. | S2, S4-S6 | Kemian tiedonala: Kemiallisten ilmiöiden tutkiminen, kuvaaminen ja selittäminen | Oppilas osaa esimerkein kuvata joitakin lähiympäristön aineita, materiaaleja sekä kierrätystä ja aineen säilymisen periaatetta. Oppilas osaa pääpiirteittäin kuvata maapallon rakennetta sekä kallio- ja maaperää. | Oppilas tunnistaa lähiympäristössään joitakin aineita ja materiaaleja sekä kierrätyksen muotoja. Oppilas tunnistaa joitakin maapallon sekä kallio- ja maaperän tekijöitä. |
T19 Oppilas tarkkailee edelleen omia terveystottumuksiaan ja soveltaa terveysosaamisen taitojaan arjessa. Oppilas tutustuu ihmisen elämänkulun eri vaiheisiin, mm. murrosikään, sen tunnuspiirteisiin ja yksilöllisiin vaihteluihin. | S1-S3, S6 | Terveystiedon tiedonala: Terveyden osa-alueiden ja arjen terveystottumuk-sien tuntemus sekä niiden merkityksen pohtiminen, ikäkauteen liittyvän kasvun ja kehityksen tunnistaminen ja kuvaaminen | Ateria- uni tai ajankäyttöpäiväkirjan avulla oppilas osaa kertoa, miten hän edistää terveyttään arjessa. Oppilas osaa kuvata elämänkulun eri vaiheita ja selittää murrosikään liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niiden yksilöllistä vaihtelua. | Ateria- uni tai ajankäyttöpäiväkirjan avulla oppilas osaa ohjatusti kertoa, miten hän edistää terveyttään arjessa. Oppilas tunnistaa elämänkulun eri vaiheita ja osaa selittää joitakin murrosikään liittyviä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä. |