Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | | | | |
T1 Oppilas vahvistaa jo harjoiteltuja taitoja ja kiinnostuu oppimaan uutta. Oppilas ratkaisee tehtäviä, jotka tulevat oppilaan arjen tilanteista.Oppilas ymmärtää matematiikan merkityksen hänen omassa kokemusmaailmassaan sekä ympäristössään ja kehittää matemaattista ajattelutapaansa. | S1-S5 | | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Työskentelyn taidot | | | | |
T2 Oppilas oppii murto-, desimaali- ja prosenttilukujen yhteyden. Oppilas tutkii geometristen muotojen esiintyvyyttä lähiympäristössä, harjoittelee mittayksiköiden muunnoksia sekä pinta-alojen ja tilavuuksien yhteyksiä käytäntöön. Oppilas tunnistaa positiivisten ja negatiivisten kokonaislukujen sekä prosenttikäsitteen yhteyden arkielämään. Oppilas oppii havaitsemaan pituuden mittayksiköiden yhteyden mittakaavaan ja pinta-aloihin. Oppilas pyrkii löytämään säännönmukaisuuksia yksikkömuunnosten ja mittakaavan sekä desimaalilukujen ja prosenttien välillä. | S1-S5 | Opittujen asioiden yhteydet | Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä laskutoimituksiin, erilaisiin lukuihin, geometrisiin muotoihin, mittayksiköihin ja niiden muunnoksiin liittyen. | Oppilas osittain tunnistaa ja osaa antaa joitain esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä laskutoimituksiin, erilaisiin lukuihin, geometrisiin muotoihin, mittayksiköihin ja niiden muunnoksiin liittyen. |
T3 Oppilas havaitsee ympäristössä ilmiöitä, joita voidaan selittää matemaattisin keinoin. Oppilas oppii laskulausekkeiden ja konkreettisten mallien sekä piirrosten välisen yhteyden myös ilmiöiden pohjalta. | S1-S5 | Kysymysten esittäminen ja päättelytaidot | Oppilas osaa tehdä matemaattisia laskulausekkeita, esittää kysymyksiä ja päätelmiä ratkaisuun pääsemiseksi. | Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia laskulausekkeita. Oppilas esittää ohjattuna joitain kysymyksiä ja päätelmiä ratkaisuun pääsemiseksi. |
T4 Oppilas oppii ilmaisemaan ratkaisujaan konkreettisin välinein ja piirroksin, esim. lukujonoja lukualueella, kymmenylityksiä, kerto- ja jakolaskuja, murto- ja desimaalilukuja, laskulausekkeita, geometrisia kuvioita, pinta-aloja ja piirejä, suorakulmaisten särmiöiden tilavuuksia, mittayksiköitä ja niiden muunnoksia, prosentteja, taulukoita, diagrammeja ja koordinaatistoja. Oppilas harjoittelee perusyksiköiden kymmenes- ja sadasosia sekä kymmen- ja satakertoja ja niiden muunnoksia. | S1-S5 | Ratkaisujen ja päätelmien esittäminen | Oppilas osaa ilmaista matemaattisia ratkaisujaan konkreettisin välinein ja piirroksin. | Oppilas osaa ilmaista joitain matemaattisia ratkaisujaan konkreettisin välinein ja piirroksin. |
T5 Oppilas ymmärtää matemaattisen ajattelun merkityksen ongelmanratkaisussa käytännön tilanteissa, esimerkiksi lämpötilamuutosten vaikutus veden olomuotoihin. Oppilas harjoittelee ja kehittää ongelmanratkaisutaitojaan. | S1-S5 | Ongelmanratkaisutaidot | Oppilas osaa käyttää ongelmaratkaisuissaan erilaisia strategioita. | Oppilas osaa käyttää ongelmaratkaisuissaan jotain strategiaa. |
T6 Oppilas harjoittelee arvioimaan tuloksen suuruusluokkaa ja mielekkyyttä. Oppilas harjoittelee esimerkiksi pinta-alan yksikkömuunnosten järkevyyttä. | S1-S5 | Taito arvioida ratkaisua | Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida tuloksen suuruusluokkaa ja mielekkyyttä. | Oppilas osaa joissain tapauksissa arvioida tuloksen suuruusluokkaa ja mielekkyyttä. |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet | | | | |
T7 Oppilas oppii käyttämään esimerkiksi koordinaatistoon liittyviä matemaattisia käsitteitä ja yksikkömerkintöjä matemaattisessa ilmaisussa. Oppilas käyttää laskulausekkeen ja tuloksen yksikkömerkintöjä. Oppilas tutustuu jakoviivaan. | S1-S5 | Matemaattisten käsitteiden ymmärtäminen ja käyttö | Oppilas käyttää pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä. | Oppilas käyttää osittain oikeita käsitteitä ja merkintöjä. |
T8 Oppilas oppii lukualueen lukujonotaitoja ja oppii löytämään lukujonojen säännön. | S2 | Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen | Oppilas hallitsee kymmenjärjestelmän periaatteen, lukujonotaitoja ja -sääntöjä opitulla lukualueella myös desimaalilukujen osalta. | Oppilas hallitsee osittain kymmenjärjestelmän periaatteen, lukujonotaitoja ja -sääntöjä opitulla lukualueella myös desimaalilukujen osalta. |
T9 Oppilas oppii murto-, desimaali- ja prosenttilukujen käsitteet sekä lukujen väliset yhteydet. | S2 | Lukukäsite | Oppilas osaa prosenttiluvun käsitteen ja prosenttiluvun yhteyden murto- ja desimaalilukuihin. | Oppilas osaa osittain prosenttiluvun käsitteen ja prosenttiluvun yhteyden murto- ja desimaalilukuihin. |
T10 Oppilas oppii erilaisia desimaalilukujen laskutekniikoita päässälaskuissa ja kirjallisissa tehtävissä. Oppilas oivaltaa, että samaan tulokseen voi päästä eri laskutoimituksia käyttäen. Oppilas oppii tekemään huolelliset kirjalliset merkinnät. | S2 | Laskutaidot ja peruslaskutoimitusten ominaisuuksien hyödyntäminen | Oppilas laskee melko sujuvasti desimaalilukuja päässä ja kirjallisesti. | Oppilas laskee helppoja desimaalilukuja päässä ja kirjallisesti. |
T11 Oppilas oppii monikulmioiden ja kappaleiden ominaisuuksia ja niiden eroja sekä osaa etsiä geometrisia kappaleita lähiympäristössä. Oppilas ymmärtää pinta-alan ja piirin, sekä pinta-alan ja tilavuuden käsitteiden erot. Oppilas oppii piirtämään symmetrisiä kuvioita suoran suhteen. | S4 | Geometrian käsitteet ja geometristen ominaisuuksien havainnointi | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas ymmärtää käsitteet pinta-ala, piiri ja tilavuus. Oppilas osaa piirtää suoran suhteen symmetrisiä kuvioita. | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa joitain kappaleita ja kuvioita. Oppilas tunnistaa käsitteet pinta-ala, piiri ja tilavuus helpoissa yhteyksissä. Oppilas osaa piirtää suoran suhteen helppoja symmetrisiä kuvioita. |
T12 Oppilasta arvioi mittauskohteen suuruuden ja valitsee mittaamiseen sopivan välineen ja mittayksikön sekä pohtii mittaustuloksen järkevyyttä. | S4 | Mittaaminen | Oppilas osaa valita sopivan mittavälineen, mitata ja arvioida mittaustuloksen järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tilavuuksia. | Oppilas osaa valita joitain sopivia mittavälineitä, mitata ja arvioida mittaustulosten järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tilavuuksia yksinkertaisissa tehtävissä. |
T13 Oppilas harjaantuu taulukkojen ja diagrammien laatimisessa ja tulkitsemisessa sekä harjoittelee käyttämään tilastollisia tunnuslukuja. Oppilas tutustuu todennäköisyyksiin arkitilanteiden päättelyn kautta. | S5 | Taulukoiden ja diagrammien laatiminen ja tulkinta | Oppilas osaa laatia taulukon annetusta aineistosta, tulkita taulukoita ja diagrammeja sekä käyttää joitain tilastollisia tunnuslukuja. | Oppilas osaa laatia yksinkertaisen taulukon helposta aineistosta, tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja sekä käyttää jotain tilastollista tunnuslukua. |
T14 Oppilas harjoittelee ohjelmointia jossakin graafisessa ohjelmointiympäristössä. | S1 | Ohjelmointi graafisessa ohjelmointiympäristössä | Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman jossakin graafisessa ohjelmointiympäristössä. | Oppilas osaa ohjelmoida helpon toimivan ohjelman jossakin graafisessa ohjelmointiympäristössä. |