Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 1. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Vuorovaikutus tilanteissa toimiminen

T1 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

Oppilas vahvistaa kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan.

S1

Vuorovaikutustaidot ja ilmaisuvaranto

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin. Hän pystyy yleensä seuraamaan opetuspuhetta ja luokan keskusteluja.

Oppilas toimii vielä epävarmasti vuorovaikutustilanteissa, ja hänellä on usein vaikeuksia seurata opettajan ja toisten oppilaiden kerrontaa.

T2 Oppilas osallistuu keskustelutilanteisiin ja oppii esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä sekä kertomaan tunteistaan.

S1

Vuorovaikutuksessa toimiminen

Oppilas osallistuu aktiivisesti keskustelutilanteisiin ja osaa kertoa havainnoistaan ja kokemastaan sekä esittää kysymyksiä.

Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. Hän osaa jonkin verran kertoa kokemastaan sekä esittää kysymyksiä, mutta ei aina pysty seuraamaan keskustelua tai reagoimaan tarkoituksenmukaisesti toisten viestintään.

T3 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin.

Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.

S1

Ilmaisu vuorovaikutustilanteissa

Oppilas osallistuu aktiivisesti ja keskittyen ilmaisuharjoituksiin.

Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin epävarmasti, eikä mielellään ota erilaisia rooleja.

Tekstien tulkitseminen

T4 Oppilas opettelee ahkerasti lukemaan.

Oppilas lukee sanatasolla sanoja sujuvasti.

Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarantoaan.

S2

Lukutaito ja sana- ja käsitevarannon laajentaminen

Oppilas osaa lukea melko sujuvasti ja tunnistaa sanat ilman, että etenee kirjain kirjaimelta tai tavu tavulta. Hän on jo alkanut lukiessaan tarkkailla ymmärtämistä ja pyrkii laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.

Oppilas osaa lukea tavuja ja lyhyitä, tuttuja sanoja sujuvasti, mutta lauseiden lukeminen on vielä hidasta ja epävarmaa. Hän kiinnittää lukiessaan jonkin verran huomiota sanojen ymmärtämiseen.

T5 Oppilas tarkastelee ympäristönsä tekstejä ja ymmärtää tapoja ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa.

Oppilas lukee kielitaidolleen sopivaa lastenkirjallisuutta.

Oppilas harjaantuu kertomaan lukemastaan ja kuulemastaan.

S2

Tekstien tulkinta

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavaa lastenkirjallisuutta ja osaa jonkin verran kertoa lukemastaan ja kuulemastaan. Hän ymmärtää teksteissä esiintyviä ajan ja paikan ilmauksia.

Oppilas lukee lukutaitoaan vastaavia tekstejä ohjatusti. Hän pystyy tekemään joitakin huomioita niissä esiintyvistä ajan ja paikan ilmauksista.

Tekstien tuottaminen

T6 Oppilaan taito vastata kysymyksiin, kertoa ja kuvailla suullisesti kehittyy. Oppilas ottaa käyttöön erilaisia viestintäkeinoja ja laajentaa sanavarastoaan.

Oppilas kehittyy taidoissaan tuottaa suomen kielen rakenteita.

S3

Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa

Oppilas osaa ikäkaudelleen tyypillisellä tavalla kertoa ja kuvailla sekä vastata kysymyksiin. Hän hallitsee suomen kielen sanastoa ja rakenteita niin hyvin, että pystyy tuottamaan ymmärrettävää suomea. Oppilas haluaa ilmaista itseään myös kirjallisesti ja kokeilee kirjoittamista eri tarkoituksiin.

Oppilas osaa ohjatusti kertoa, kuvailla ja vastata kysymyksiin. Sanavaraston suppeus rajoittaa tekstien tuottamista ja suomen kielen rakenteissa on vielä paljon puutteita.

T7 Oppilas oppii kirjoittamaan sanoja ja lyhyitä virkkeitä.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

S3

Tekstien tuottaminen

Oppilas kirjoittaa helppoja, tuttuja sanoja lähes virheettömästi ja harjoittelee lyhyiden virkkeiden kirjoittamista. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

Oppilas osaa kirjoittaa tavuja ja lyhyitä sanoja, mutta virheitä vielä esiintyy. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

T8 Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista kynäotetta, kirjoitusasentoa sekä harjaantuu silmän ja käden koordinaatiossa.

Oppilas osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet.

S3

Kirjoitetun kielen hallinta

Oppilas osaa kirjoittaa motorisesti melko sujuvasti. Hän osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet.

Oppilas osaa tekstauskirjainten muodot ja osaa erottaa pienet ja isot tekstauskirjaimet, mutta kirjoittaminen voi vielä olla epävarmaa.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T9 Oppilas tekee havaintoja puhutusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien.

Oppilas tekee ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.

Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.

S4

Kielenkäytön havainnointi

Oppilas osaa tehdä ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Hän kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.

Oppilas ei juurikaan tee havaintoja kielestä tai kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Hän ei aktiivisesti kielellistä ympäröivää maailmaa.

T10 Oppilas tutustuu suomenkieliseen lastenkirjallisuuteen, satuperinteeseen muuhun kulttuuritarjontaan ja saa osallisuuden kokemuksia.

S4

Kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus

Oppilas tuntee jonkin verran suomenkielistä satuperinnettä. Oppilaan medialukutaito riittää omalle ikäkaudelle suunnattujen ohjelmien seuraamiseen.

Oppilas tuntee joitakin lastenkirjallisuuden hahmoja. Oppilas pystyy jonkin verran seuraamaan omalle ikäkaudelleen suunnattuja ohjelmia, mutta hänen medialukutaitonsa on heikko.

T11 Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja kulttuureita.

S4

Kielellisen monimuotoisuuden havainnointi

Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja tietää, että kulttuurit eroavat toisistaan.

Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

T12 Oppilas rakentaa myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana.

S5

Viestijäkuvan kehittyminen

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T13 Oppilaan kielitaito ja sanavaranto eri oppiaineissa kehittyy.

S5

Eri oppiaineiden kielen hallinta

Oppilaan sana- ja käsitevaranto riittää eri oppiaineiden opetuksen seuraamiseen.

Oppilaan kielitaidon ja sanavaraston puutteet vaikeuttavat eri oppiaineiden opetuksen seuraamista.

T14 Oppilas tekee huomioita itsestään kielenkäyttäjänä.

S5

Oppijan itsearvioinitaidot

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan kielenkäyttäjänä.

Oppilas tunnistaa jonkin oman vahvuutensa kielenkäyttäjänä.

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Vuorovaikutus tilanteissa toimiminen

T1 Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.

Oppilas vahvistaa kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan.

Oppilas tunnistaa eroja kohteliaan ja epäkohteliaan kielenkäytön välillä.

S1

Vuorovaikutus-taidot ja ilmaisuvaranto

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin ja ymmärtää pääosin opetuspuhetta ja luokan vuorovaikutustilanteita sekä osaa jonkin verran tulkita puheen kohteliaisuutta.

Oppilas pyrkii osallistumaan luokan vuorovaikutustilanteisiin, mutta kuullun ymmärtämisen puutteet haittaavat vuorovaikutusta.

Hän ei juurikaan tunnista kohteliaan ja epäkohteliaan kielenkäytön eroja.

T2 Oppilas osallistuu keskustelutilanteisiin ja oppii esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä sekä kertomaan tunteistaan.

S1

Vuorovaikutuk-sessa toimiminen

Oppilas osaa toimia tarkoituksenmukaisesti koulun ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Hän seuraa opettajan ja muiden oppilaiden kerrontaa ja keskustelua. Oppilas reagoi kuulemaansa esittämällä kysymyksiä ja omia ajatuksiaan.

Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin sekä kertomaan kokemuksistaan ja kysymään, mutta ymmärtämisen ongelmat haittaavat vielä viestintää.

T3 Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin.

Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.

S1

Ilmaisu vuorovaikutustilanteissa

Oppilas osallistuu aktiivisesti ja keskittyen ilmaisuharjoituksiin.

Oppilas osallistuu ilmaisuharjoituksiin epävarmasti.

Tekstien tulkitseminen

T4 Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarantoaan.

Oppilas omaksuu sujuvan mekaanisen lukutaidon.

Oppilas kehittää luetunymmärtämisen taitojaan.

S2

Lukutaito ja sana- ja käsitevarannon laajentaminen

Oppilas osaa mekaanisesti lukea sujuvasti. Hän tarkkailee lukiessaan ymmärtämistä ja pyrkii oppimaan teksteissä esiintyviä outoja sanoja.

Oppilaan mekaaninen lukeminen voi vielä olla hidasta ja epävarmaa. Pidempien tekstien ymmärtäminen ei onnistu. Hän kiinnittää lukiessaan jonkin verran huomiota uusiin sanoihin ja yrittää oppia uusia sanoja.

T5 Oppilas tarkastelee ympäristönsä tekstejä. Oppilas lukee kielitaidolleen sopivaa lastenkirjallisuutta.

Oppilas osaa kertoa lukemastaan ja kuulemastaan.Oppilas tunnistaa kerronnan peruskäsitteitä.

S2

Tekstien tulkinta

Oppilas osaa etsiä itselleen sopivaa luettavaa ja lukee lastenkirjallisuutta ja osaa kertoa lukemastaan ja kuulemastaan. Oppilas lukee myös löytääkseen tietoa. Hän osaa tavuttaa sanoja sekä tarkastella jonkin verran sanojen merkityksiä ja muotoja.

Oppilas yrittää lukea lastenkirjallisuutta. Tiedon etsiminen tekstistä on vaikeaa. Oppilas osaa ohjatusti tarkastella sanojen tavu- ja äännerakennetta, sanojen merkityksiä ja muotoja.

Tekstien tuottaminen

T6 Oppilaan taito vastata kysymyksiin, kertoa ja kuvailla suullisesti kehittyy. Oppilas ottaa käyttöön erilaisia viestintäkeinoja ja laajentaa sanavarastoaan.

Oppilas kehittyy taidoissaan tuottaa suomen kielen rakenteita.

S3

Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa

Oppilas osaa ikäkaudelleen tyypillisellä tavalla kertoa ja kuvailla sekä vastata kysymyksiin. Hän hallitsee suomen kielen sanastoa ja rakenteita niin hyvin, että pystyy tuottamaan ymmärrettävää suomea.

Oppilas osaa ohjatusti kertoa, kuvailla ja vastata kysymyksiin. Sanavaraston suppeus rajoittaa tekstien tuottamista, ja suomen kielen rakenteissa on vielä paljon puutteita.

T7 Oppilas oppii kirjoittamaan virkkeitä ja lyhyitä tarinoita ohjatusti.

Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.

S3

Tekstien tuottaminen

Oppilas osaa kirjoittaa helppoja, tuttuja sanoja jo lähes virheettömästi, mutta äännekestoissa ja taivutusmuodoissa voi vielä esiintyä virheitä. Oppilas kirjoittaa virkkeitä ja ohjatusti myös lyhyitä tarinoita. Oppilas osaa tuottaa tekstiä myös sähköisellä välineellä.

Oppilas osaa kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virkkeitä, mutta virheitä tulee paljon. Oppilas osaa kirjoittaa sanoja myös sähköisellä välineellä.

T8 Oppilas tuntee joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia. Tuttuja ovat esim. sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Oppilas harjoittelee tekstin suunnittelua.

S3

Kirjoitetun kielen hallinta

Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja ison alkukirjaimen tuttuihin erisnimiin. Hän on alkanut käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lopetusmerkkiä.

Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja ison alkukirjaimen tuttuihin erisnimiin. Hän on alkanut käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lopetusmerkkiä.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

T9 Oppilas tekee havaintoja puhutusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien.

Oppilas tekee ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.

S4

Kielenkäytön havainnointi

Oppilas osaa tehdä havaintoja puhutusta kielestä ja kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Hän tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.

Oppilas tekee jonkin verran havaintoja ympärillään puhutusta kielestä, mutta ei vielä osaa hyvin hahmottaa kielenkäytön vaikutusta toisten käyttäytymiseen.

T10 Oppilas tutustuu suomenkieliseen lastenkirjallisuuteen, satuperinteeseen muuhun kulttuuritarjontaan ja saa osallisuuden kokemuksia.

S4

Kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus

Oppilas tuntee suomenkielistä satuperinnettä ja lastenkirjallisuutta. Oppilaan medialukutaito riittää omalle ikäkaudelle suunnattujen ohjelmien seuraamiseen.

Oppilas tuntee hiukan suomalaista satuperinnettä. Oppilas pystyy jonkin verran seuraamaan omalle ikäkaudelleen suunnattuja ohjelmia, mutta hänen medialukutaitonsa on heikko.

T11Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja kulttuureita ja oppii arvostamaan niitä.

S4

Kielellisen monimuotoisuuden havainnointi

Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja tietää, että kulttuurit eroavat toisistaan.

Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

T12 Oppilas rakentaa myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana.

S5

Viestijäkuvan kehittyminen

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T13 Oppilaan kielitaito ja sanavaranto eri oppiaineissa kehittyy.

S5

Eri oppiaineiden kielen hallinta

Oppilaan sana- ja käsitevaranto riittää eri oppiaineiden opetuksen seuraamiseen ja oppikirjojen tekstien pääasioiden ymmärtämiseen.

Oppilaan kielitaidon ja sanavaraston puutteet vaikeuttavat eri oppiaineiden opetuksen seuraamista ja tekstien lukemista.

T14 Oppilas tekee huomioita itsestään kielenkäyttäjänä ja arvioi omaa kielenoppimistaan.

S5

Oppijan itsearviointitaidot

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan kielenkäyttäjänä ja osaa nimetä myös jonkin kehittämisen kohteen.

Oppilas osaa jonkin verran tunnistaa omia vahvuuksiaan kielenkäyttäjänä.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ryhmä- ja luokkatilanteissa.Oppilas vahvistaa kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas osallistuu keskustelutilanteisiin ja oppii esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä sekä kertomaan tunteistaan.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas rohkaistuu osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja ilmaisuharjoituksiin.Oppilas rohkaistuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas opettelee ahkerasti lukemaan.Oppilas lukee sanatasolla sanoja sujuvasti.Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarantoaan.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas tarkastelee ympäristönsä tekstejä ja ymmärtää tapoja ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa.Oppilas lukee kielitaidolleen sopivaa lastenkirjallisuutta.Oppilas harjaantuu kertomaan lukemastaan ja kuulemastaan.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
T6Oppilaan taito vastata kysymyksiin, kertoa ja kuvailla suullisesti kehittyy. Oppilas ottaa käyttöön erilaisia viestintäkeinoja ja laajentaa sanavarastoaan.Oppilas kehittyy taidoissaan tuottaa suomen kielen rakenteita.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas oppii kirjoittamaan sanoja ja lyhyitä virkkeitä.Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas käyttää tarkoituksenmukaista kynäotetta, kirjoitusasentoa sekä harjaantuu silmän ja käden koordinaatiossa.Oppilas osaa piirtää pienet ja isot tekstauskirjaimet.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas tekee havaintoja puhutusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien.Oppilas tekee ikäkaudelleen ominaisia havaintoja kielestä ja eri puhetavoista sekä kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen.Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa.
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas tutustuu suomenkieliseen lastenkirjallisuuteen, satuperinteeseen muuhun kulttuuritarjontaan ja saa osallisuuden kokemuksia.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
T11Oppilas tunnistaa ympäristönsä kieliä ja kulttuureita.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
T12Oppilas rakentaa myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana.
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
T13Oppilaan kielitaito ja sanavaranto eri oppiaineissa kehittyy.
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
T14Oppilas tekee huomioita itsestään kielenkäyttäjänä.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ei kuntakohtaisia lisäyksiä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

Ei kuntakohtaisia lisäyksiä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ei kuntakohtaisia lisäyksiä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ei kuntakohtaisia lisäyksiä.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ei kuntakohtaisia lisäyksiä.

ePerusteet