Opetuksen tavoitteet vuosiluokan 2 lopussa | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet vuosiluokan 2 lopussa | Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet vuosiluokan 2 lopussa | Laaja-alainen osaaminen | |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | | | | |
T1 tutustua kieliin ja kulttuureihin koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä. | Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekieli muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida) | S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, kotona, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista. Opetuksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia tutustua eri kieliin ja kulttuureihin hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi oppilaiden omia kokemuksia ja verkkoyhteyksiä. | L1, L2, L5, L7 | |
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta | Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida) | S1 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille. | L1, L2 | |
Kielenopiskelutaidot | | | | |
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä | Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja. | S2 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä. | L1, L2, L6 | |
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä | Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida) | S2 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan ranskankielisten sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. | L1, L4, L5 | |
T5 tutustua yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeilla, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle. | Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja. | S2 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan tavoitteiden asettamista ja erilaisia tapoja opiskella ranskan kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua. | L1, L7 | |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | | | | |
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa | Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa. | S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä (esim. merci, s’il te/vous plaît, voilà) erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja tutustutaan erilaisiin tapoihin tervehtiä. Harjoitellaan ranskalaisiin tervehdyksiin ja kuulumisten vaihtoon liittyvää elekieltä, kehonkieltä sekä intonaatiota. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja fraaseja esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla. Opetuksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia tutustua eri kieliin ja kulttuureihin hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi oppilaiden omia kokemuksia ja verkkoyhteyksiä. Tutustutaan Ranskaan ja ranskan kielialueeseen ja keskustellaan, mitä oppilaat jo tietävät kielialueen maista. | L1, L2, L4, L5, L6, L7 | |
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään nonverbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia. | Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan. | S3 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa ranskan kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden, ilmeiden, piirtämisen ja sovellusten käyttöä. Harjoitellaan ranskankielisten sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia. | L1, L2, L3, L4, L5, L7 | |
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla. | Oppilas oppii käyttämään joitakin kohdekielelle ja sen kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia. | S3 Totutellaan käyttämään arjen vuorovaikutustilanteissa ranskan kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa. | L2, L4, L6, L7 | |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | | | | |
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa. | Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia. | S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin (yksittäiset sanat ja fraasit). Kuunnellaan ja havainnoidaan ranskan kielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, kuvien ja sovelluksien avulla. | L1, L2, L3, L4, L5, L7 | |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | | | | |
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä | Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi. | S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti ranskan kielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja fraaseja harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen. | L1, L2, L3, L4, L5, L7 | |