Tavoitteet | Sisältöalueet | Arvioinnin kohteet | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii kuuntelu- ja keskustelutaitoja. | S1-S4 | Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä | Oppilas osallistuu rohkeasti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. | Oppilas osallistuu vain vähän erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. |
T2 Oppilas harjoittelee tunnistamaan erilaisia tunteita ja käsittelemään niitä. Oppilas oppii käsittelemään ristiriitatilanteita. | S2 | Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä | Oppilas osaa tunnistaa ja nimetä joitakin tunteita. | Oppilas tunnistaa vain muutamia tunteita. |
T3 Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan ja osoittaa arvostavansa muiden ajattelua. | S1 | Vastuullisen toiminnan tunteminen | Oppilas osoittaa kuuntelevansa muita. | Oppilas osoittaa vaihtelevasti kuuntelevansa muita. |
T4 Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja kuuntelemalla toisia ja tekemällä kysymyksiä. | S1-S4 | Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi | Oppilas osaa esittää kysymyksiä ja perusteltuja väitteitä. | Oppilas ei juurikaan osaa esittää perusteltuja väitteitä. |
T5 Oppilas oppii ymmärtämään oman kulttuurin juuria ja monimuotoisuutta. | S1-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa kertoa oman kulttuurin juurista. | Oppilas kertoo oman kulttuurin juurista hyvin vähän. |
T6 Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa. | S1-S4 | Etiikka | Oppilas osaa erotella oikean ja väärän toisistaan ja osaa kertoa niistä esimerkkejä. | Oppilas ei aina osaa erotella oikeaa ja väärää toisistaan eikä osaa kertoa niistä esimerkkejä. |
T7 Oppilas tutustuu alustavasti lähiympäristönsä tapoihin. | S2 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä joitakin lähiympäristönsä katsomuksellisia ilmiöitä. | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkin lähiympäristönsä katsomuksellisen ilmiön. |
T8 Oppilas harjoittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. | S1-S4 | Käsitteiden hallinta ja soveltaminen | Oppilas osallistuu aktiivisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun. | Oppilas osallistuu jonkin verran tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun. |
T9 Oppilas oppii kunnioittamaan omaa ympäristöä ja luontoa. | S4 | Vastuullisen toiminnan tunteminen | Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevia asioita. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkun lähiympäristönsä katsomuksellisen ilmiön. | Oppilas osaa nimetä ja selittää jonkin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevan asian. |