Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Elämänkatsomustiedon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan oppimisen kannalta keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu ilmaisu- ja perustelutaito. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun ja argumentaation kehittymiseen. 

Elämänkatsomustiedon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää elämänkatsomustiedon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut elämänkatsomustiedon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan elämänkatsomustiedon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy elämänkatsomustiedon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 3. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1

Oppilas oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita.

Oppilas harjoittelee eettisten asioiden pohdintaa, omien tunteiden sekä kokemusten jakamista.

S1-S4

Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Oppilas osaa kuvailla omia tunteita ja jakaa kokemuksiaan. Oppilas osaa selittää muutamia keskeisiä etiikan käsitteitä.

Oppilas tunnistaa jonkin oman tunteen. Oppilas osallistuu vaihtelevasti eettisten asioiden pohdintaan.

T2

Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas harjoittelee tunnistamaan keskustelussa väitteitä sekä ilmaisemaan mielipiteitä ja niiden perusteluja.

S1-S4

Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. Oppilas ilmaisee usein omia mielipiteitä.

Oppilas osallistuu vaihtelevasti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. Oppilas ei ilmaise omia mielipiteitä.

T3

Oppilas harjoittelee havaitsemaan asioiden välisiä suhteita ja ajatteluntaitoja.

S1-S3

Päättelytaidot

Oppilas havaitsee joitakin asioiden välisiä suhteita.

Oppilas tarvitsee usein tukea asioiden välisten suhteiden havaitsemisessa.

T4

Oppilas harjoittelee yhteistyötaitoja ja opettelee ottamaan vastuuta itsestään ja ympäristöstään.

S1-S3

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osallistuu aktiivisesti yhteistyöhön toisten kanssa ja ottaa vastuuta itsestään sekä ympäristöstään.

Oppilas osallistuu vaihtelevasti yhteistyöhön toisten kanssa. Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta itsestään sekä ympäristöstään.

T5

Oppilas oppii tuntemaan ja arvostamaan suomalaista, eurooppalaista ja maailman kulttuuriperintöä.

S2-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa mainita esimerkkejä suomalaisen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuriperinnöstä.

Oppilas osaa mainita jonkin esimerkin suomalaisen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuriperinnöstä.

T6

Oppilas tutustuu lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuuriin.

S1-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa nimetä jonkin esimerkin lähiympäristönsä katsomuksista ja kulttuurista.

Oppilas osaa nimetä vain yhden lähiympäristönsä katsomuksista tai kulttuurista.

T7

Oppilas harjoittelee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan omaan katsomuksellista oppimistaan.

S1-S4

Oppimaan oppimisen taidot

Oppilas osaa asettaa muutaman opiskeluun liittyvän tavoitteen, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja osaa arvioida niiden toteutumista.

Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita ja pyrkiä niitä kohti. Arviointi tuottaa vaikeuksia.

T8

Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään, kuuntelemaan muiden mielipiteitä ja keskustelemaan kunnioittavasti erilaisista katsomuksellisista aiheista.

S1-S3

Vuorovaikutus-taidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin ja osaa kuunnella muiden mielipiteitä.

Oppilas osallistuu keskusteluihin vaihtelevasti ja harjoittelee toisen mielipiteiden kuuntelemista.

T9

Oppilas tutustuu alustavasti lapsen oikeuksien sopimukseen.

S3

Ihmisoikeusetiikka

Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien sopimuksesta.

Oppilas osaa kertoa vain yksittäisen asian lapsen oikeuksien sopimuksesta.

T10

Oppilas tutustuu vaikuttamisen keinoihin ja harjoittelee oma-aloitteellisuutta.

S1-S4

Vaikuttamisen keinojen tunteminen

Oppilas toimii oma-aloitteisesti ja tunnistaa joitakin vastuullisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilas toimii toisinaan oma-aloitteisesti ja tunnistaa vain muutaman vastuullisen vaikuttamisen keinon.

Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1

Oppilas oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita.

Oppilas harjoittelee eettisten asioiden pohdintaa, omien tunteiden sekä kokemusten jakamista.

S1-S4

Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Oppilas osaa kuvailla omia tunteita ja jakaa kokemuksiaan. Oppilas osaa selittää muutamia keskeisiä etiikan käsitteitä.

Oppilas tunnistaa jonkin oman tunteen. Oppilas osallistuu vaihtelevasti eettisten asioiden pohdintaan.

T2

Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas harjoittelee tunnistamaan keskustelussa väitteitä sekä ilmaisemaan mielipiteitä ja niiden perusteluja.

S1-S4

Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. Oppilas ilmaisee usein omia mielipiteitä.

Oppilas osallistuu vaihtelevasti vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja keskustelemalla. Oppilas ei ilmaise omia mielipiteitä.

T3

Oppilas harjoittelee havaitsemaan asioiden välisiä suhteita ja ajatteluntaitoja.

S1-S3

Päättelytaidot

Oppilas havaitsee joitakin asioiden välisiä suhteita.

Oppilas tarvitsee usein tukea asioiden välisten suhteiden havaitsemisessa.

T4

Oppilas harjoittelee yhteistyötaitoja ja opettelee ottamaan vastuuta itsestään ja ympäristöstään.

S1-S3

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osallistuu aktiivisesti yhteistyöhön toisten kanssa ja ottaa vastuuta itsestään sekä ympäristöstään.

Oppilas osallistuu vaihtelevasti yhteistyöhön toisten kanssa. Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta itsestään sekä ympäristöstään.

T5

Oppilas oppii tuntemaan ja arvostamaan suomalaista, eurooppalaista ja maailman kulttuuriperintöä.

S2-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa mainita esimerkkejä suomalaisen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuriperinnöstä.

Oppilas osaa mainita jonkin esimerkin suomalaisen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuriperinnöstä.

T6

Oppilas tutustuu lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuuriin.

S1-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa nimetä esimerkkejä lähiympäristönsä katsomuksista ja kulttuurista.

Oppilas osaa nimetä vain muutaman esimerkin lähiympäristönsä katsomuksista tai kulttuurista.

T7

Oppilas harjoittelee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan omaan katsomuksellista oppimistaan.

S1-S4

Oppimaan oppimisen taidot

Oppilas osaa asettaa muutaman opiskeluun liittyvän tavoitteen, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja osaa arvioida niiden toteutumista.

Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita ja pyrkiä niitä kohti. Arviointi tuottaa vaikeuksia.

T8

Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään, kuuntelemaan muiden mielipiteitä ja keskustelemaan kunnioittavasti erilaisista katsomuksellisista aiheista.

S1-S3

Vuorovaikutus-taidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin ja osaa kuunnella muiden mielipiteitä.

Oppilas osallistuu keskusteluihin vaihtelevasti ja harjoittelee toisen mielipiteiden kuuntelemista.

T9

Oppilas tutustuu alustavasti lapsen oikeuksien sopimukseen.

S3

Ihmisoikeusetiikka

Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien sopimuksesta.

Oppilas osaa kertoa vain yksittäisen asian lapsen oikeuksien sopimuksesta.

T10

Oppilas harjoittelee järjestelmällistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja ottaa vastuuta tekemisestään.

S1-S4

Vaikuttamisen keinojen tunteminen

Oppilas ottaa vastuuta omista tekemistään.

Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta omista tekemistään.

Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

T1

Oppilas oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita.

Oppilas osaa soveltaa eettisiä periaatteita arjen tilanteissa

S1-S4

Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Oppilas osaa selittää muutamia keskeisiä etiikan käsitteitä ja jäsentää niiden avulla joitakin elämässä kohtaamiaan eettisiä tilanteita.

Oppilaalla on vaikeuksia ymmärtää keskeisiä etiikan käsitteitä.

T2

Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas osaa ilmaista perusteltuja väitteitä sekä arvioimaan niitä.

S1-S4

Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Oppilas osaa ilmaista omia väitteitä ja pohtia niiden asiaankuuluvuutta. Oppilas osallistuu vuorovaikutustilanteisiin aktiivisesti.

Oppilas ilmaisee vaihtelevasti perusteltuja väitteitä tai arvioi niitä.

T3

Oppilas osaa havaita asioiden välisiä suhteita ja tunnistaa virhepäättelyä sekä korjata omaa toimintaansa.

S1-S3

Päättelytaidot

Oppilas osaa tunnistaa virhepäättelyä ja korjata sen pohjalta omaa ajatteluaan

Oppilas osaa jonkin verran korjata omaa ajatteluaan virhepäättelyn pohjalta.

T4

Oppilas tiedostaa omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkityksen itselle, lähiympäristölle ja luonnolle.

S1-S3

Vastuullisen toiminnan tunteminen

Oppilas osaa kuvata, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen sekä kertoa, mitä se tarkoittaa omassa toiminnassa

Oppilas osaa jonkin verran kuvata, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen sekä kertoa, mitä se tarkoittaa omassa toiminnassa.

T5

Oppilas tuntee kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja osaa arvostaa omaa henkistä kulttuuriperintöään.

S2-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisesta, eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä.

Oppilas osaa jonkin verran nimetä ja selittää kulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä.

T6

Oppilas osaa nimetä katsomusten ja kulttuurien peruspiirteitä ja osaa tunnistaa eri kulttuureissa tärkeinä pidettyjä arvoja.

S1-S4

Tietojen ja käsitteiden hallinta

Oppilas osaa nimetä jonkin verran katsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä.

Oppilas osaa nimetä jonkin katsomusten, mutta ei hahmota kulttuurien tärkeimpiä piirteitä.

T7

Oppilas osaa suunnitella ja toimia tavoitteiden mukaan sekä arvioida omaa katsomuksellista oppimistaan. Oppilas oppii myös ymmärtämään oman katsomuksen merkityksiä ja osaa pohtia, miten se on muodostunut.

S1-S4

Oppimaan oppimisen taidot

Oppilas osaa asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja arvioi niiden toteutumista sekä yksin että ryhmässä.

Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liittyviä tavoitteita ja pyrkiä niitä kohti. Arviointi tuottaa vaikeuksia.

T8

Oppilas osaa ilmaista näkemyksiään, kuunnella muita ja keskustella kunnioittavasti katsomuksellisista aiheista.

S1-S3

Vuorovaikutus-taidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Oppilas ilmaisee omaa katsomuksellista ajatteluaan ja osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja kannanottoja.

Oppilas ilmaisee passiivisesti omaa katsomuksellista ajatteluaan ja harjoittelee toisten näkemysten ja kannanottojen kuuntelemista.

T9

Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lasten oikeuksista.

S3

Ihmisoikeusetiikka

Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista.

Oppilaalla on haasteita kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista.

T10

Oppilas tuntee vaikuttamisen keinoja ja osaa toimia aloitteellisesti sekä ottaa vastuuta ympäristöstään.

S1-S4

Vaikuttamisen keinojen tunteminen

Oppilas osaa etsiä ja kuvata joitakin vastuullisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilaalla on vaikeuksia kuvata vastuullisen vaikuttamisen keinoja.

Elämänkatsomustiedon arviointikriteerit 6.vuosiluokan päätteeksi löytyvät jokaisen tavoitteen alta vuosiluokilta 3 – 6 kohdasta Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi. Huomaa, että 6.vuosiluokan arviointikreerit on ilmoitettu jokaisessa tavoitteessa vuosiluokasta riippumatta.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita.Oppilas harjoittelee eettisten asioiden pohdintaa, omien tunteiden sekä kokemusten jakamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu eettisen ajattelun taidoissa. Hän osaa soveltaa eettisiä periaatteita arjen tilanteissa ja valinnoissa.
Kyky eettiseen ajatteluun ja eettisten periaatteiden soveltamiseen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Oppilas osaa selittää ja perustella eettisten periaatteiden johdonmukaista soveltamista eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Oppilas osaa kuvailla ja perustella, miten voi soveltaa eettisiä periaatteita arjessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja perustella yhden eettisen periaatteen ja yhden arjessa tehtävän eettisen valinnan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti jonkin eettisen periaatteen tai arjessa tehtävän eettisen valinnan.

T2 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas harjoittelee tunnistamaan keskustelussa väitteitä sekä ilmaisemaan mielipiteitä ja niiden perusteluja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havaitsemaan väitteitä ja tunnistamaan sekä arvioimaan niiden perusteluita.
Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja erilaisista teksteistä keskeisiä väitteitä perusteluineen. Oppilas osaa pohtia monipuolisesti perusteluiden asiaankuuluvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä keskeisiä väitteitä ja niiden perusteluja sekä pohtia perusteluiden asiaankuuluvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä väitteen ja sille perustelun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa ohjatusti keskustelusta tai tekstistä väitteen.

T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas harjoittelee havaitsemaan asioiden välisiä suhteita ja ajatteluntaitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita, tunnistaa virheellistä päättelyä sekä kehittyy ajattelun taidoissa.
Ajattelun taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita monipuolisesti ja tunnistaa virheellistä päättelyä. Oppilas osaa hyödyntää näitä taitoja omassa ajattelussaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita. Oppilas osaa tunnistaa virheellistä päättelyä ja välttää sitä omassa ajattelussaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja asioiden välisistä suhteista ja virheellisestä päättelystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja asioiden välisistä suhteista tai virheellisestä päättelystä.

T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee yhteistyötaitoja ja opettelee ottamaan vastuuta itsestään ja ympäristöstään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa kantaa vastuuta itsestä, toisista ja luonnosta.
Vastuullisen toiminnan ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ja perustella, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen, sekä kuvata erilaisin esimerkein, mitä vastuun kantaminen tarkoittaa omassa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen, sekä kertoa, mitä vastuun kantaminen tarkoittaa omassa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla yhden tavan kantaa vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti yhden tavan kantaa vastuuta itsestä, toisista ihmisistä tai luonnosta.

T5 ohjata oppilas tutustumaan suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottamaan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas oppii tuntemaan ja arvostamaan suomalaista, eurooppalaista ja maailman kulttuuriperintöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottaa kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Tietojen ja käsitteiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja selittää useita kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä. Oppilas osaa kuvailla yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurista moninaisuutta ja pohtia sen merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurisesta moninaisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, että on erilaisia kulttuureja, ja osaa mainita yhden kulttuurivähemmistön ja siihen liittyvän piirteen. Oppilas osaa nimetä yhden kulttuuriperintökohteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa mainita ohjatusti yhden kulttuurivähemmistön. Oppilas osaa nimetä ohjatusti yhden kulttuuriperintökohteen.

T6 tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas tutustuu lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuuriin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa katsomusten ja kulttuurien peruspiirteitä sekä tunnistaa ja käyttää katsomuksellisia käsitteitä.
Tietojen ja käsitteiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä joitakin katsomuksia ja kulttuureja sekä kertoa ja antaa niistä esimerkkejä katsomuksellisia käsitteitä käyttäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin ja kertoa siitä katsomuksellisten käsitteiden avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin sekä siihen liittyviä piirteitä. Oppilas tietää ainakin yhden katsomuksellisen käsitteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen, kulttuurin tai katsomuksellisen käsitteen.

T7 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan omaa katsomuksellista oppimistaan
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas harjoittelee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan omaan katsomuksellista oppimistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi omaa katsomuksellista osaamistaan ja asettaa sen pohjalta tavoitteita sekä arvioi katsomuksellista oppimistaan.
Oppimaan oppimisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita ja toimii niiden mukaisesti. Oppilas arvioi monipuolisesti tavoitteiden toteutumista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja arvioi niiden toteutumista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa osaamistaan ja asettaa ainakin yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen. Oppilas suunnittelee ja arvioi ohjatusti opiskeluaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa asettaa ohjatusti yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen.

T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään, kuuntelemaan muiden mielipiteitä ja keskustelemaan kunnioittavasti erilaisista katsomuksellisista aiheista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee katsomustaan ja toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa ryhmän jäsenenä.
Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään monipuolisesti. Oppilas toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään rakentavasti. Oppilas toimii positiivisessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo ohjatusti esille omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään. Oppilas toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee muiden katsomuksellisia kannanottoja asiallisesti.

T9 ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas tutustuu alustavasti lapsen oikeuksien sopimukseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää käsitteen ihmisoikeudet sekä tietää, mikä on YK:n ihmisoikeuksien julistus ja millaisia oikeuksia lapsilla on.
Ihmisoikeusetiikan tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää ja osaa selittää käsitteen ihmisoikeudet. Oppilas tietää, että on olemassa YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, ja osaa kuvailla siitä ainakin kolme ihmisoikeutta. Oppilas tietää ja osaa perustella sen, että on olemassa monia lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä ainakin kolme.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää käsitteen ihmisoikeudet. Oppilas tietää, että on olemassa YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, ja osaa kuvailla siitä kaksi ihmisoikeutta. Oppilas tietää, että on olemassa monia lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä kaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää käsitteen ihmisoikeudet. Oppilas tietää, että on olemassa ihmisoikeuksia, ja osaa kuvailla niistä yhden keskeisen. Oppilas tietää, että on olemassa lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä yhden keskeisen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti yhden keskeisen lapsen oikeuden.

T10 rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas harjoittelee järjestelmällistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja ottaa vastuuta tekemisestään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tietää, että on olemassa kansainvälisesti sovittuja kestävän kehityksen tavoitteita. Hän osaa toimia omassa lähiympäristössään vastuullisesti.
Vaikuttamisen keinojen tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tietää, että kestävän tulevaisuuden tavoitteisto on laaja kokonaisuus. Oppilas osaa kuvailla ja perustella kolme kestävän kehityksen tavoitetta. Oppilas osaa kuvailla ja perustella kaksi tärkeää tapaa toimia vastuullisesti lähiympäristössä ja kertoa, miten niissä voisi olla aloitteellinen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, että kestävän kehityksen tavoitteita on erilaisia, ja osaa kuvailla ja perustella niistä kaksi. Oppilas osaa antaa esimerkkejä oman toiminnan vastuullisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla yhden kestävän kehityksen tavoitteen. Oppilas osaa kuvailla yhden tavan toimia vastuullisesti lähiympäristössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa ohjatusti yhden tavan toimia vastuullisesti omassa lähiympäristössä.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan toisen kohtaamista ja erilaisten näkökulmien arvostamista. Tutkitaan oikeudenmukaisuuden ilmenemistä jokapäiväisessä elämässä. Tutkitaan vapautta ja vastuuta, erityisesti ajattelun-, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapauden näkökulmista. Perehdytään arvon ja normin käsitteisiin. Pohditaan yhdenvertaisuutta, onnellisuutta ja hyvää elämää. Harjoitellaan oman näkemyksen erittelyä ja perustelemista suhteessa toisiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan oikeudenmukaisuuden käsitteeseen ja pohditaan sen toteutumista maailmassa (rikkaus/köyhyys). Opitaan erottamaan oikea ja väärä tapa toimia ihmisen välisissä vuorovaikutussuhteissa. Harjoitellaan toimimaan oikein ristiriitatilanteissa.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan eri näkökulmista omaa identiteettiä. Perehdytään suomalaiseen kulttuuriin ja kulttuurivähemmistöihin sekä erilaisiin elämän- ja maailmankatsomuksiin. Pohditaan esimerkiksi yhdenvertaisuuden, hyväksymisen, ymmärtämisen, tietämisen, uskomisen ja luulemisen merkityksiä. Perehdytään maailman kulttuuriperintöön ja sen arvokkuuteen. Harjoitellaan oman näkemyksen erittelyä ja perustelemista suhteessa eri kulttuureihin ja katsomuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan suomalaisiin kulttuurivähemmistöihin, kuten suomenruotsalaisiin, saamelaisiin, romaneihin ja maahanmuuttajaryhmin. Asiaa tutkitaan oman perheen arvojen ja kokemusten pohjalta. Ohjataan ymmärtämään oma kulttuuriperimä ja tunnistamaan, miten erilaiset kulttuurit vaikuttavat yhteiskunnassa. Ohjataan muodostamaan omia näkökulmia ja tuomaan niitä esille. Opitaan käsitteet suvaitsevaisuus, kulttuuri, elämänkatsomus.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi sopimuksen, lupauksen, oikeuden ja velvollisuuden, yhdenvertaisuuden, rauhan ja demokratian merkityksiä niin erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä kuin laajemminkin. Perehdytään lapsen oikeuksiin pohtien niiden toteutumista lähellä ja kaukana. Harjoitellaan tekojen eettistä arviointia niiden kontekstin, tarkoitusten ja seurausten näkökulmista. Harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa yhteiselämän vaatimuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan kotona ja koulussa oleviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Opitaan tekemään valintoja ja kantamaan valinnoista vastuuta. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksien sopimukseen. Oppilaille annetaan mahdollisuus eettiseen pohdintaan. Opitaan käsitteet laki, oikeus, lastenoikeudet.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään erilaisiin aikakäsityksiin ja tapoihin selittää maailmaa sekä pohditaan niiden vaikutusta ihmisten elämään ja niihin liittyviä erilaisia tietokäsityksiä. Tutkitaan erilaisia luontokäsityksiä, luonnon ja ihmisen tulevaisuutta sekä kestävää kehitystä. Harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa maailmankuvaan ja kestävään tulevaisuuteen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan erilaisiin kulttuurien välisiin eroihin, käyttäytymistapoihin sekä niihin liittyviin uskomuksiin. Valitaan näkökulma lähipiiristä. Pohditaan kulttuuristen erojen vaikutusta ihmisten elämään. Opitaan hyväksymään erilaisuutta.

ePerusteet