Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arvioinnin eri osa-alueet:
Ottaa muut huomioon
5 välttävä
valehtelee toistuvasti
on hyvin välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan
6 kohtalainen
on epäkohtelias ja välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan
tulee toimeen vain harvojen kanssa
7 tyydyttävä
on joskus epäkohtelias
tulee toimeen kavereidensa kanssa
8 hyvä (ei juurikaan huomauttamista oppilaan käytöksestä)
ottaa muut huomioon ja antaa muille työrauhan
käyttää asiallista kieltä
arvostaa omaa ja toisen työtä
9 kiitettävä
on kohtelias kaikille koulupäivän aikana
auttaa muita
10 erinomainen
on ystävällinen ja kohtelias kaikille koulupäivän aikana
auttaa oma-aloitteisesti muita
Ottaa ympäristön huomioon:
5 välttävä
aiheuttaa tarkoituksella vahinkoa ympäristölleen
6 kohtalainen
suhtautuu välinpitämättömästi koulun omaisuuteen ja ympäristöön
7 tyydyttävä
on joskus välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen
8 hyvä (ei juurikaan huomauttamista oppilaan käytöksestä)
kantaa vastuuta ympäristöstä ja noudattaa siisteyttä ohjeiden mukaan
9 kiitettävä
huolehtii koulun omaisuudesta ja kouluympäristöstä omatoimisesti
10 erinomainen
on hyvin vastuuntuntoinen myös koulun omaisuuden ja kouluympäristön suhteen
Toimii vuoro-vaikutteisesti eri tilanteissa
5 välttävä
aiheuttaa tarkoituksella ristiriitatilanteita
6 kohtalainen
kiusaa toisia
on joskus epäasiallinen ja ilkeä sanoissa ja teoissa
7 tyydyttävä
tarvitsee muistuttelua hyvien tapojen noudattamisessa
8 hyvä (ei juurikaan huomauttamista oppilaan käytöksestä)
tukee hyvän ilmapiirin muodostumista
noudattaa pääsääntöisesti hyviä tapoja
9 kiitettävä
tukee omalla toiminnallaan ja käytöksellään hyvän ilmapiirin muodostumista
toimii ristiriitatilanteissa sovittelevasti
noudattaa hyviä käytöstapoja
10 erinomainen
toimii yhteishengen ja ilmapiirin kohentajana
osaa sovitella ristiriitoja
kannustaa myös toisia hyvään käytökseen
Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja -sääntöjä
5 välttävä
rikkoo tietoisesti ja toistuvasti koulun sääntöjä
6 kohtalainen
suhtautuu välinpitämättömästi yhteisesti sovittuihin toimintatapoihin ja sääntöihin
on toistuvasti poissa luvatta
7 tyydyttävä
toimii joskus vastoin järjestyssääntöjä ja tapoja
myöhästelee
8 hyvä (ei juurikaan huomauttamista oppilaan käytöksestä)
toimii luotettavasti ja noudattaa yleensä koulun sääntöjä ja toimintatapoja
tulee ajoissa kouluun ja oppitunneille
käyttäytyy asiallisesti
9 kiitettävä
noudattaa koulun sääntöjä ja toimintatapoja
käyttäytyy asiallisesti ja tilanteen vaatimalla tavalla
10 erinomainen
noudattaa koulun sääntöjä ja toimintatapoja sekä kannustaa myös muita noudattamaan niitä
käyttäytyy esimerkillisesti ja tilanteen vaatimalla tavalla
4 hylätty
Kurinpitorangaistuksen jälkeen (kirjallinen varoitus ja/tai erottaminen koulusta)