Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | | | | |
T1 Oppilaan käsitys yhteiskuntaopista lisääntyy. | S1-S2 | | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T2 Oppilas tutustuu omien ratkaisujensa vaikutuksiin ympäristössä.Oppilas pyrkii havaitsemaan millaisia vaikutuksia yksilöiden tekemillä valinnoilla on. | S1-S2 | | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys | | | | |
T3 Oppilas perehtyy siihen, miten omat valinnat vaikuttamaan omaan elämään ja lähiympäristöön. Oppilas tutustuu kansalaisten oikeuksiin ja tasa-arvoasioihin. | S1-S2 | Yhteisten sääntöjen ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu | Oppilas osaa selittää yhteisten sääntöjen merkityksen ja toimia niiden mukaisesti. Oppilas osaa perustella, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan. | Oppilas tajuaa yhteisten sääntöjen merkityksen ja toimii niiden mukaisesti. Oppilas osaa perustella, miksi toisten ihmisten kunnioittaminen on tärkeää. |
T4 Oppilas tutustuu siihen, miten media näkyy omassa elämässä. | S1-S2 | Median roolin tarkastelu | Oppilas osaa kuvailla, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään. | Oppilas huomaa, että on olemassa erilaisia medioita, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä. |
T5 Oppilas selvittää, miten eri ihmisten arjen toiminta vaikuttaa omaan lähiyhteisöön (esimerkiksi työn ja yrittäjyyden käsitteet).Oppilas tutustuu omaan elämään liittyvien ihmisten arkeen. | S1 | Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu | Oppilas osaa antaa esimerkkejä työnteon ja yrittäjyyden merkityksestä perheen toimeentulon lähteenä. | Oppilas käsittää, että yritykset ja työpaikat vaikuttavat perheen toimeentuloon. |
T6 Oppilas tutustuu erilaisten toimijoiden (kuten eri medioiden ja järjestöjen) tuottamiin sisältöihin ja tavoitteisiin käyttäen eri lähteitä. Oppilas ottaa selvää erilaisista mielipiteistä ja arvoista. | S1-S2 | Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen | Oppilas osaa selittää esimerkkien avulla, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä. | Oppilas ymmärtää, että eri toimijoiden tavoitteet vaikuttavat niiden esittämiin asioihin. |
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen | | | | |
T7 Oppilas harjoittelee omien mielipiteiden perustelemista. Oppilas ymmärtää muiden mielipiteitä. | S2 | Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä | Oppilas osaa muodostaa oman mielipiteen ja perustella, miksi hän on sitä mieltä. Oppilas ymmärtää, miksi muut ovat päätyneet toiseen mielipiteeseen. | Oppilas osaa muodostaa oman mielipiteen ja joskus perustella, miksi hän on sitä mieltä. Oppilas ymmärtää, että on olemassa muita mielipiteitä. |
T8 Oppilas tutustuu oman talouden hoitoon (oman rahan käyttö, tulot ja menot) ja ottaa selvää erilaisista kulutusvalinnoista. | S1 | Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen | Oppilas osaa perustella omaan rahankäyttöönsä sekä kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja. | Oppilas osaa perustella omaan rahankäyttöönsä liittyviä ratkaisuja. |
T9 Oppilas perehtyy mediakritiikin perusteisiin (median luotettavuus) ja selvittää erilaisten yhteisöjen (esimerkiksi yhdistysten ja asuinalueiden) toimintaa. | S1 | Mediataidot | Oppilas ymmärtää, että kaikki mediat eivät ole yhtä luotettavia. Oppilas ymmärtää, että on erilaisia yhdistyksiä, joilla on erilaisia tavoitteita ja toimintatapoja. | Oppilas ymmärtää, että kaikki mediat eivät ole luotettavia. Oppilas tunnistaa, että on olemassa erilaisia yhdistyksiä, joilla on erilaista toimintaa. |