Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas tuntee oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Muita kirkkoja ja katsomuksia tarkastellaan omasta opetusryhmästä käsin. Oppilaan tulee ymmärtää, mitä tarkoittaa ortodoksina oleminen. Kirkon opeista käydään läpi Pyhä Kolminaisuus. Raamattua käytetään soveltuvin osin. Oppilas tutustuu Raamatun kertomuksiin. Hän tunnistaa oman uskonnon keskeisiä ortodoksisia käsitteitä, kertomuksia ja symboleita. Oppilaan on hyvä tutustua rukoushetkiin ja liturgiaan. Mysteerioissa keskitytään ehtoolliseen, kasteeseen ja mirhavoiteluun sekä niihin liittyviin käsitteisiin. Rukouksista tutustutaan Taivaallinen kuningas, Isä Meidän, Herra armahda, Pyhä Jumala, pääsiäistropari ja Monia vuosia. Näitä opetellaan laulamaan. Oppilas ymmärtää rukoilemisen merkityksen.Oppilas tutustuu enkeliin. Jumalanpalveluksista tutustutaan liturgiaan osallistumalla koululaisjumalanpalvelukseen. Mahdollisuuksien mukaan tutustutaan ortodoksiseen kirkkomuseoon ja luostareihin. Samalla opitaan kirkkokäyttäytymistä, kuten ristinmerkin teko, kumartaminen ja tuohuksen sytyttäminen. Esineistä opetellaan risti, ikoni ja lampukka. Kirkosta pitää osata tunnistaa alttari, kirkkosali ja eteinen. Kirkon työntekijöistä tutustutaan pappiin, diakoniin, ponomariin ja kanttoriin. Oppilas tutustuu keskeisimpiin Kristuksen ja Jumalansynnyttäjän juhliin, tropareihin ja ikoneihin. Pyhistä ihmisistä tutustutaan Pyhään Nikolaokseen oman nimikkopyhän lisäksi. Oppilas tietää, miksi keskeisiä ortodoksisia juhlapyhiä vietetään. Oppilas tutustuu ortodoksiin tapoihin ja perinteisiin. Oppilas osaa nimetö joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja oman sekä toisen uskonnon tavoissa ja juhlaperinteissä. Oppilas rakentaa omaa ortodoksista identiteettiään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oman luokan erilaiset katsomukset ovat tutustumisen kohteena. Opetuksessa pitää ottaa huomioon oppilaan perheen katsomuksellinen tausta, koska lapset tulevat erilaisista perheistä. Oppilaan tulee tunnistaa ja erottaa oman uskonnon erityispiirteet verrattuna muihin katsomuksiin.Ortodoksisuutta verrataan luterilaisuuteen.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan pitää ymmärtää, mitä tarkoitetaan omallatunnolla, epäitsekkyydellä ja rehellisyydellä. Kirkkovuoden alussa 1.9 on Luomakunnan päivä ja se pitää ottaa opetuksessa huomioon. Silloin käydään läpi luontoon ja ympäristöön liittyvät asiat. Vainajien muistelupäivien yhteydessä sekä koululaisliturgiaan valmistautuessa keskustellaan oppilaiden kanssa elämästä ja kuolemasta. Kirkosta löytyy tätä varten vainajien muistelupöytä. oppilaan tulee osata selittää, mikä on kyseisen pöydän tarkoitus.

ePerusteet