Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.
Oppilaanohjaus
Opetussuunnitelman perusteet
Tavoitteet
Tavoite |
---|
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista |
Oppimaan oppimisen taidot |
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan |
Elinikäinen oppiminen |
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan |
Itsetuntemus |
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti |
Tavoitteiden asettaminen |
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista |
Työelämään suuntautuva oppiminen |
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta |
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen |
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa |
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta |
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta |
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys |
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla |
Sisällöt
Opetussuunnitelman perusteet
Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.
Paikallinen opetussuunnitelma
opiskelumenestyksen seuranta (saadut todistusarvosanat ja niiden pohjalta asetetut arvosanatavoitteet)
realististen jatko-opintosuunnitelmien laatiminen
elinikäinen oppiminen
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.
Paikallinen opetussuunnitelma
itsetuntemusta kehittävät harjoitukset
sisäinen yrittäjyys ja yrittäjältä vaadittavat ominaisuudet
TET-viikkojen itsearviointi
opiskelumotivaation ylläpitäminen
eri ammateissa vaadittava osaaminen
TE-toimiston AVO-testi ja muut mahdolliset ammatinvalintaa tukevat testit
arvojen ja asenteiden merkitys jatko-opiskelupaikan valinnassa
jatko-opintoja koskevien päätösten tekeminen ja vaihtoehtoisten suunnitelmien laatiminen
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.
Paikallinen opetussuunnitelma
viestintä- ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen TET-viikkojen aikana
eri jatkokoulutuspaikkoihin ja ammatteihin liittyvän tiedon ja negatiivisten ennakkokäsitysten kriittinen tarkastelu
erilaiset haastatteluharjoitukset
Opetussuunnitelman perusteet
Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
kaksi TET-viikkoa
TET-paikkojen itsenäinen hankkiminen
työelämän pelisääntöjen kertaaminen lyhyesti ennen TET-viikkoja
TET-viikkojen kokemusten purku ja arviointi (itsearviointi ja vastuuhenkilön arviointi)
tasa-arvo työelämässä
mahdolliset kulttuurienväliset kohtaamiset TET-paikoilla
paikallisiin yrityksiin tutustuminen (mm. yritysvierailut ja/tai yrittäjien vierailut koululla)
työhakemuksen ja cv:n laatiminen
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.
Paikallinen opetussuunnitelma
Suomen koulutusjärjestelmän kertaaminen
koulutusaloihin tutustuminen
jatketaan toisen asteen perustutkintoihin tutustumista
lukiokoulutus ja muut koulutusmahdollisuudet
korkea-asteen koulutusvaihtoehdot
erilaiset tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut (esim. Etsivä nuorisotyö, KELA ja TE-toimisto)
yhteishakuun valmistautuminen ja yhteishaku
toisen asteen oppilaitosvierailut
jatkokoulutusilta
päättötodistuksen merkitys jatko-opintojen kannalta
mahdolliset kulttuurienväliset kohtaamiset jatko-opintopaikoissa
erilaiset opiskelu- ja työskentelymahdollisuudet ulkomailla