Biologinen tieto ja ymmärrys |
T3 ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii kuvaamaan elämän perusilmiöitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään, miten se näkyy esimerkiksi erilaisina rakenteina.
Oppilas oppii, että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta.
|
Eliöiden sopeutumisen ja elinympäristöjen monimuotoisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja kertoo sopeutumiseen liittyviä syy-seuraussuhteita.
Oppilas perustelee elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas perustelee, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä lajien esiintymisestä ja lajien sopeutumisesta eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä elinympäristöjen merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas kertoo, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten lajit sopeutuvat eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo, mitä monimuotoisuus tarkoittaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa erilaisissa elinympäristöissä elävien eliöiden ominaisuuksia.
Oppilas antaa joitakin esimerkkejä erilaisissa elinympäristöissä elävistä eliöistä.
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tuntemaan perinnöllisyyteen liittyviä keskeisiä käsitteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
|
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö.
Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tuntemaan ihmisen perusrakenteen ja keskeiset elintoiminnot sekä ymmärtämään ihmisen lisääntymisen sekä seksuaalisuuden biologisen perustan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet.
Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
|
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia.
Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä.
Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja.
Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.
|
T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin.
Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
|
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia.
Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta.
Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.
|
Biologiset taidot |
T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii käyttämään biologialle ominaisia käsitteitä ja tiedonhankinta- ja tutkimusmenetelmiä, ymmärtämään biotekniikan arkipäivän sovellusten merkityksen ja pohtimaan niihin liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä.
Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
|
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan.
Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
|
T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
|
Biologisen tutkimuksen tekeminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
|
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
|
Biologian asenne- ja arvotavoitteet |
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
|
|
|
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
|
|
|