Maantieteellinen tieto ja ymmärrys |
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
|
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron.
Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.
|
T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta.
Oppilas ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.
|
Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja nimeää alueellisia esimerkkejä niistä.
Oppilas perustelee, miten ihmisen toiminta aiheuttaa erilaisia ympäristöongelmia.
Oppilas osaa selittää luonnonvarojen kestävän käytön ja ympäristöongelmien suhteita ja perustella luonnonvarjojen kestävän käytön merkityksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa.
Oppilas kertoo, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan.
Oppilas luokittelee luonnonvaroja niiden kestävyyden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kuten elinkeinoihin.
Oppilas nimeää erilaisia luonnonvaroja.
|
Maantieteelliset taidot |
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja.
Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
|
Maantieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä.
Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin.
Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä.
Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla.
Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä.
Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
|
T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan karttataitoja käytännössä.
Oppilas oppii käyttämään kartan symboleja ja mittasuhteita sekä ottamaan suuntia ja mittaamaan etäisyyksiä.
|
Tilatajun kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti eri karttatyyppejä sekä ilma- ja satelliittikuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa suunnata maastokartan todellisuuden mukaisesti ja liikkua maastossa kartan avulla.
Oppilas mittaa suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista kohteen sijainnin ilmansuuntien avulla.
Oppilas tunnistaa ja nimeää karttamerkkejä.
Oppilas mittaa janamittakaavan avulla etäisyyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmansuunnat.
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin karttamerkkejä.
|
T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja.
Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
|
Geomediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.
|
T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä tutkimustaitoja.
|
Maantieteelliset tutkimustaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toteuttaa rakenteeltaan selkeän maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa ja esittää tuloksiaan monipuolisesti geomedian avulla ja liittää tutkimustulokset osaksi maantieteellisiä ilmiöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustuloksia maantieteelle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas osaa valita sopivan tavan tutkimustulosten esittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen toteutukseen ja osaa kertoa, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ymmärtämään ja kriittisesti arvioimaan uutistietoa esimerkiksi maailmanlaajuisista ympäristö- ja kehityskysymyksistä sekä toimimaan itse kestävän kehityksen mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
|
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä.
Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa.
Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla.
Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin.
Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää.
Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.
|
T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ymmärtämään luonnon ja ihmisen toiminnan vuorovaikutusta Suomessa, Amerikoissa ja muualla maailmassa sekä tietämään syyt, jotka ohjaavat ihmisen toimintojen sijoittumista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
|
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin.
Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.
|
Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet |
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tunnistamaan eri kulttuurien piirteitä, kunnioittamaan niitä sekä suhtautumaan myönteisesti oman maan vähemmistökulttuureihin, maahanmuuttajiin sekä vieraisiin maihin ja niiden kansoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
|
|
|