Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Lukuvuosisuunnitelmassa tarkennetaan oppimiskeskustelun ajankohta ja välitodistuksen antaminen. Sivistyslautakunnan jaostot valvovat yhtenäisen arviointikulttuurin toteutumista. 

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi tehdään kahdesti lukuvuodessa. Lukuvuoden aikana annetaan välitodistus ja jokaisen lukuvuoden lopussa oppilas saa lukuvuositodistuksen paitsi 9. vuosiluokan lopussa oppilaalle annetaan päästötodistus. 

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin, jotka sivistyslautakunta on hyväksynyt. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.

Oppilaan käyttäytymiseen liittyvät erityistarpeet tulee tarvittaessa kirjata oppilaskohtaista tukea koskevaan suunnitelmaan, jotta ne voidaan ottaa huomioon käyttäytymisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Käyttäytymisen tavoitteena on, että oppilas: 

● käyttäytyy asiallisesti sekä noudattaa laadittuja järjestys- ja viihtyvyyssääntöjä 
● ottaa toiset huomioon ja kunnioittaa muita 
● antaa muille työrauhan 
● auttaa muita 

Arvioinnin kriteerit ovat seuraavat: 

10

  • käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti 

  • on huomaavainen kaikille 

  • tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa 

  • tervehtii ystävällisesti 

  • uskaltaa puuttua rakentavasti epäkohtiin, joita huomaa ympärillään

  • auttaa apua tarvitsevia 

  • noudattaa poikkeuksetta yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä ja toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi

9

  • käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti 

  • on huomaavainen kaikille ja tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa 

  • tervehtii ystävällisesti 

  • auttaa apua tarvitsevia 

  • noudattaa yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

8 (hyvä käyttäytyminen)

  • käyttäytyy yleensä hyvin ja kohteliaasti 

  • tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa

  • tervehtii ystävällisesti 

  • noudattaa lähes aina yhteisiä sopimuksia 

  • pystyy huolehtimaan oppimisympäristöstään

7

  • tulee yleensä toimeen toisten kanssa 

  • käyttäytymiseen joudutaan toisinaan puuttumaan 

  • noudattaa osittain yhteisiä sopimuksia 

  • pystyy halutessaan huolehtimaan oppimisympäristöstään 

6

  • on pulmia yhteistyössä toisten kanssa 

  • noudattaa osittain yhteisiä sopimuksia 

  • käyttäytymiseen joudutaan usein puuttumaan 

  • on piittaamaton oppimisympäristöstään

  • suhtautuminen koulutyöhön on enimmäkseen kielteistä 

  • syyllistyy kiusaamiseen koulussa

5

  • ei tule toimeen toisten kanssa 

  • käyttäytymiseen joudutaan erittäin usein puuttumaan 

  • ei noudata yhteisiä sopimuksia 

  • suhtautuminen koulutyöhön on kielteistä 

  • koulunkäynti on vakavasti häiriintynyt oppilaan käytöksen takia 

  • vahingoittaa oppimisympäristöään 

  • syyllistyy kiusaamiseen koulussa 

4

  • ei lainkaan välitä yhteisistä sopimuksista 

  • käyttäytyminen on uhkaavaa ja häiritsee koulun turvallisuutta ja viihtyvyyttä 

  • erityistoimenpiteistä huolimatta oppilaan koulunkäynti ei suju 

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain 

Arviointi tehdään oppilaan oppilaskohtaista tukea koskevaan suunnitelmaan kirjattuihin tavoitekokonaisuuksien mukaan.  

Arviointi: 

  • Vuosiluokalta 2 - 3 siirryttäessä arvioinnissa käytetään vuosiluokalle 2 asetettuja oppiaineiden tavoitteita  

  • Vuosiluokalta 6 - 7 siirryttäessä arvioinnissa käytetään valtakunnallisia kuudennen luokan arviointikriteerejä 

Lukuvuositodistukseen tulee kirjata kaikki oppilaskohtaista tukea koskevan suunnitelman kuuluvat opinnot/oppiaineet. Hyväksytysti suoritettujen tavoitekokonaisuuksien arvioinnit kirjataan oppiaineittain lukuvuositodistukseen ja todistuksen lisätietoja kohtaan merkitään, minkä vuosiluokan suorituksista on kyse.  

Oppilaan tavoitekokonaisuuksittain eteneminen kirjataan oppilaskohtaista tukea koskevaan suunnitelmaan, joka liitetään lukuvuositodistukseen ja erotodistukseen.  

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty- merkinnällä. 

Vuosiluokilla 1–3 perusopetuksen tuntijakoa vastaavat aineet arvioidaan sanallisesti. Vuosiluokilla 4–9 arvioidaan numeroin ne valinnaiset aineet, jotka käsittävät vähintään kaksi vuosiviikkotuntia. 

Perusopetuksen päättöarviointi

Rajattujen oppimäärien mukaisesti opiskeltujen oppiaineiden päättöarviointi  

Rajattujen oppimäärien mukaisesti opiskeltujen oppiaineiden päättöarvioinnissa annetaan hyväksytystä suorituksesta numeroarvosana 5 tähtimerkinnällä (*). Oppimäärän rajaamista tehdään vasta silloin, kun oppilas ei annetusta tuesta (oppilaskohtainen tuki; erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama yhden tai useamman oppiaineen opetus pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa) huolimatta näytä saavuttavan arvosanan 5 edellyttämää osaamisen tasoa. 

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskeltujen oppiaineiden arvioinnissa annetaan numeroarvosana myös päättöarvioinnissa. Oppimäärän yksilöllistäminen tehdään vasta silloin, kun oppilas ei annetusta tuesta huolimatta näytä saavuttavan arvosanan 5 edellyttämää osaamisen tasoa.

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Arvosanan korottamisen periaate kirjataan valinnaisen aineen opetussuunnitelmaan.

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sivistyslautakunta päättää todistusten ulkoasusta. Lisäksi opettaja pitää oppilaalle oppimiskeskustelun lukuvuosittain, missä huoltajat saavat tietoa lapsensa oppimisesta ja koulunkäynnistä. 

Todistusten ja välitodistusten muodot Raaseporissa: 

väliraportit/välitodistukset

lukuvuositodistus

1–3 lk

oppimiskeskustelu välitodistus, sanallinen arvio

sanallinen arvio + hyväksytty/hylätty vuosiluokat 4–6

4-6 lk.

oppimiskeskustelu välitodistus (ja mahdollinen täydentävä sanallinen arvio)

numeroarviointi (ja mahdollinen täydentävä sanallinen arvio)

7–9 lk.

oppimiskeskustelu välitodistus (ja mahdollinen täydentävä sanallinen arvio)

numeroarviointi (ja mahdollinen täydentävä sanallinen arvio)

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa 

Vuosiluokilla 1–3 arviointi lukuvuositodistuksiin ja välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio. 

Lukuvuositodistus

Lukuvuositodistus 

Oppilaan tulee saada lukuvuositodistus jokaisella vuosiluokalla lukuvuoden lopussa, lukuun ottamatta yhdeksättä vuosiluokkaa, jolloin oppilas saa päättötodistuksen. 

Lukuvuositodistukseen merkitään oppilaan opinto-ohjelma sekä jokaisesta oppiaineesta sanallinen arvio tai numeroarvosana, joka kuvaa, missä määrin oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet lukuvuoden aikana. Lukuvuositodistus toimii päätöksenä siitä, siirtyykö oppilas seuraavalle vuosiluokalle vai jääkö luokalle. 

Jos arviointi annetaan numeroina, todistuksessa ilmoitetaan myös arviointiasteikko. 

Sanallista arviota käytetään lukuvuositodistuksessa vuosiluokilla 1–3. Sanallisessa arviossa tulee ilmetä, onko oppilas suorittanut lukuvuoden opinnot hyväksytysti kussakin opinto-ohjelmaan kuuluvassa oppiaineessa. 

Sanallista arviota käytetään myös silloin, kun oppilas on opiskellut toiminta-alueittain tai oppiaineen oppimäärää rajatusti. Päättöarvioinnissa oppiaineen oppimäärän rajaamisen hyväksytty suoritus arvioidaan arvosanalla 5, ja arvosanaan lisätään tähti (*). 

Jos oppilas on saanut oppilaskohtaista tukea ja oppiaineen oppimäärä on rajattu, sanalliseen arvioon lisätään tähti (*). Todistuksen lisätietoja -kohtaan merkitään, että oppilas on opiskellut kyseisiä oppiaineita rajatun oppimäärän mukaisesti. 

Käytöksen arviointi merkitään lukuvuositodistukseen ja väliarviointiin numeroarvosanana. Jos käytöksen arviointi annetaan sanallisena arviona, se liitetään todistukseen erillisenä liitteenä. 

Uskonnon ja elämänkatsomustiedon arvosana tai sanallinen arvio merkitään lukuvuositodistukseen ja väliarviointiin muodossa ”uskonto/elämänkatsomustieto” ilman tarkennusta siitä, kumpaa oppilas on opiskellut.  

Jos oppilas saa opetusta omassa uskonnossaan, sanallinen arvio tai arvosana merkitään todistukseen vain, jos opetuksen järjestää perusopetuksen järjestäjä. Uskonnollisen yhdyskunnan antamaa opetusta koskevaa mahdollista arviota tai arvosanaa ei merkitä todistukseen. 

Välitodistus

Välitodistus 

Koulujen lukuvuosisuunnitelmassa määritellään, milloin väliarviointi annetaan. 

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Jos oppilas on opiskellut yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän mukaan, päättötodistuksessa käytetään käytetään numeroarviointia, joka merkitään tähdellä (*).

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet