Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisten mielipiteitä ja suhtautumaan asiallisesti muiden ajatuksiin. Oppilas harjoittelee esittämään kysymyksiä muilta.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kertomaan itsestään suullisesti, kirjoittamalla, piirtämällä tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilasta harjoittelee tunnistamaan ja nimeämään omia vahvuuksiaan sekä tunteitaan.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjoittelee suhtautumaan muiden ihmisten mielipiteisiin ja ajatuksiin asiallisesti. 
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee esittämään kysymyksiä häntä kiinnostavista aiheista. Oppilas harjoittelee alustavasti perustelemaan väitteitä. 
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas ottaa osaa keskusteluun, joka käsittelee hänelle tuttuja arkipäivän tilanteita. Oppilas pohtii näitä tilanteita eettisestä näkökulmasta. Oppilas harjoittelee kaveritaitoja.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Oppilas arvioi hänelle tuttujen ja ikäkaudelleen ajankohtaisten asioiden sekä ilmiöiden oikeellisuutta tai vääryyttä. Oppilas harjoittelee pohtimaan, miten eri tilanteissa kannattaisi toimia oikein. 
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu oman perheen ja koulun tapakulttuuriin sekä muihin juhlaperinteisiin sekä harjoittelee kertomaan niistä esimerkkejä.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti yhdessä muiden elämänkatsomustiedon ryhmän oppilaiden kanssa tekemään yhteiset säännöt ryhmälle. Oppilas pohtii, miten omalla toiminnalla voi vaikuttaa sekä omiin että toisten kokemuksiin. Oppilas harjoittelee edistämään kaveritaitojaan. 
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu omaan lähiympäristöön. Oppilas pohtii, mitä luonto merkitsee hänelle itselleen. Oppilas osaa antaa esimerkkejä lähiympäristön viihtyisyyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista sekä toimia lähiympäristönsä viihtyisyyttä edistävästi ikätasonsa mukaisesti. 

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • harjoitellaan kaveritaitoja

  • mietitään oikeaa ja väärää oppilaiden arkeen liittyvissä tilanteissa

  • keskustellaan kiusaamisesta ja opitaan tunnistamaan kiusaaminen

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • pohditaan omaa elämänhistoriaa ja elämänvaiheita

  • oman elinympäristön erilaiset kulttuuriset tavat ja perinteet

  • harjoitellaan kertomaan omista ajatuksista

  • tunnetaitojen harjoittelu

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • sääntöjen merkitys yhteiselämän sujumisen ja turvallisuuden kannalta

  • asioista sopiminen ja sopimuksen noudattaminen

  • luottamus

  • tutustutaan YK:n lasten oikeuksien julistukseen

  • hyvyys ihmisen elämässä konkreettisten esimerkkien avulla

    • suunnitellaan ja mahdollisesti myös toteutetaan kotona tai koulussa tekoja, jotka ilmentävät pyrkimystä edistää yhteistä hyvää

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • erilaiset elämänmuodot maapallolla

  • oman toiminnan merkitystä luonnon säilymisen kannalta

  • tutustutaan kertomuksiin maailman synnystä

ePerusteet