Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tietää oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-olen ortodoksi

-kaste, mirhallavoitelu, kummi

-oma perhe, erilaiset perheet

-ekumeeniset perheet, kristillisyys perheissä

-oman koulun uskontoja, uskonnottomuus

-toisen kunnioittaminen ja arvostaminen

-nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä

-enkelit, suojelusenkeli

Oppilas tutustuu Raamattuun, keskeisiin ortodoksisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-Raamattu, kirkon pyhä kirja

-risti

-kirkolliset tavat: ristinmerkki, ikonin kunnioittaminen, tuohus, lampukka

- Pyhä Kolminaisuus, Jumala, Jeesus; Jumalan Poika; Kristus, Pyhä Henki

-Jumalansynnyttäjä

-Kristuksen ja Jumalansynnyttäjän ikoneja

-mysteeriot: ehtoollinen

-Raamatun kertomuksia Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta ja ylösnousemuksesta

Oppilas tutustuu ortodoksisiin tapoihin ja kirkkovuoden kiertoon. Oppilas tutustuu juhlien sisältöön ja niiden erilaisiin viettotapoihin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-käyttäytyminen kirkossa, kirkolliset tavat

-pappi, kanttori, ponomari

-juhlaan valmistautuminen: paastoaminen

-rukoileminen on puhetta Jumalalle; kääntymistä Jumalan puoleen: Herran rukous, iltarukous

-kirkkovuoden kulku ja perinteisiin tutustuminen etenkin Kristuksen syntymä

ja ylösnouseminen

-virpominen

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilas tietää, että on olemassa myös muita uskontoja kuin oma uskonto ja on olemassa myös muita katsomuksia.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-oman luokan ja koulun uskontoja, uskonnottomuus

-omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia

-toisen ja oman katsomuksen arvostaminen ja kunnioittaminen

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan heidän ajatuksiaan.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- omien kokemusten jakaminen

- oman ja muiden mielipiteiden kunnioittaminen

-mielipiteen perusteleminen

-tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen

Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan sekä pyrkii kunnioittamaan toisen ajatuksia. Oppilas harjoittelee tunnistamaan oikean ja väärän.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-pyhät ihmiset esimerkkinä esim. pyhä Nikolaos – epäitsekkyys

-rakkaus - lähimmäisenrakkaus

-vapaus ja vastuu omista teoista

-rehellisyys

-omatunto

-oppilaan lähipiirissä ja kouluyhteisössä vaikuttavia erilaisia maailmankatsomuksia

-ihmisarvo

Oppilas osaa nimetä asioita, joista hän voi ottaa vastuuta omassa arjessaan. Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-luomiskertomus: elämä ja kuolema

-kirkkovuoden alku: luomakunnan päivä: vastuu ympäristöstä

-ihminen Jumalan kuvana ja kaltaisena

-huolenpito, toisesta välittäminen

-vastuu omasta terveydestä

-omatunto

-epäitsekkyys

-oppilas oman perheensä ja luokkayhteisönsä jäsenenä

Oppilas rohkaistuu kertomaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas tietää, että ihmiset voivat olla monista asioista eri mieltä.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-erilaiset persoonat

-mielipide

-vuorovaikutuksen taitoja

-minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti ja itsetuntemus

-erilaiset perheet

ePerusteet