Islam

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan islamiin oman perheen kautta. Opiskellaan alustavasti islamilaisen kalenterin juhlat sekä ihmisen elämänkaareen liittyvät perinteet. Sisältöjen valinnassa keskeisiä ovat islamin opin perusteet: Jumalan ykseys, profeetat, pyhät kirjat, usko näkymättömään. Tutustutaan alustavasti Koraaniin ja perimätietoon sekä Islamilaiseen yhteisöön. Tarkastellaan islamin monimuotoisuutta ilmiönä sekä moskeijan merkitystä muslimeille. Pohditaan muslimin uskonnollisia velvollisuuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tietää oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Oppilaiden kanssa tutustutaan islamin peruspilareihin (Arkan al-Islam) ja uskon pilareihin (Arkan aI-Iman). Teemat: - minä muslimina, oma identiteetti -perheeni ja minä, sukuni perinteitä ja arvoja -elämää uskonnollisessa yhdyskunnassa: islamilainen kalenteri, juhlapyhät, perjantain pyhäpäivä -uskonnolliset tavat -oman koulun uskontoja, uskonnottomuus -toisen kunnioittaminen ja arvostaminen -keskustelutaidot: puheenvuoron antaminen ja ottaminen, oman näkemyksen perustelu -oppilaiden oman elämän arkikokemukset.

Oppilas tutustuu Koraaniin pyhänä kirjana, sen rakenteeseen ja suuriin (Surat al Fatiha ja Koraanin lyhyet suurat). Oppilaiden kanssa tutustutaan islamin peruspilareihin (Arkan al-Islam) ja uskon pilareihin (Arkan aI-Iman). Oppilas tutustuu keskeisiin profeetoihin (Profeetta Muhammed, Adam (Aatami), Nuh (Nooa), Ibrahim (Abraham). Oppilas harjoittelee uskontoon liittyviä keskeisiä sanoja. Moskeija-rakennuksen tunnistaminen ja merkitys.

Oppilas tutustuu islamin käyttäytymistapoihin (Adab), esim. tervehtiminen, ruokailu. Oppilas tutustuu islamin arvoihin (Akhlaq), esim. rehellisyys, anteeksiantaminen. Opetellaan ymmärtämään omia tunteita, harjoitellaan keskustelutaitoja ja sitä, miten huomioidaan toiset.

Profeetta Muhammedin elämä ja esimerkki (alSunnah).

Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan heidän ajatuksiaan. - omien kokemusten jakaminen - oman ja muiden mielipiteiden kunnioittaminen -mielipiteen perusteleminen -tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen -toisen asemaan asettuminen.

Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa omaan ja oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas tutustuu islamin arvoihin (al-Akhlaq al-Islam) ja profeetta Muhammedin esimerkkiin (al-Sunnah).

Oppilas opettelee tunnistamaan eettisiä normeja, arvoja ja periaatteita jokapäiväisessä elämässä. Tunnistamalla eettisiä arvoja oppilas ymmärtää oman uskontonsa tapoja ja käyttäytymistä. Oppilas tietää, mikä on pyyntörukous (Dua) ja milloin sen voi tehdä. Tutustutaan etiikan peruspainotuksiin sekä sallittuun/kiellettyyn (halal/haram). Harjoitellaan islamin käyttäytymistapoja (esim., ruokailuun liittyvät kysymykset) ja pohditaan arvokysymyksiä (esim. vanhempien kunnioittaminen).

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden pyhiin rakennuksiin, juhlaperinteisiin sekä uskonnottomaan tapakulttuuriin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Tutustutaan islamilaiseen kalenterivuoteen ja siihen liittyviin juhlapyhiin.

Oppilas tietää, että on olemassa myös muita uskontoja kuin oma uskonto ja on olemassa myös muita katsomuksia.

kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan heidän ajatuksiaan: - omien kokemusten jakaminen - oman ja muiden mielipiteiden kunnioittaminen - mielipiteen perusteleminen -t unteiden nimeäminen ja niistä puhuminen - toisen asemaan asettuminen.

Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan sekä pyrkii kunnioittamaan toisen ajatuksia. Oppilas harjoittelee tunnistamaan oikean ja väärän.

Oppilas rohkaistuu kertomaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas tietää, että ihmiset voivat olla monista asioista eri mieltä.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa keskeistä on oppilaiden elämänkaari ja siihen liittyvät elämänkysymykset. Keskeisiä sisältöjä ovat elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet. Pohditaan toisen asemaan eläytymistä. Tutustutaan islamin oikeuksiin ja velvollisuuksiin perhe-elämässä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Keskeisinä opittavina sisältöinä ovat hyvän elämän perusteet islamissa. Lisäksi tarkastellaan oman perheen tapakulttuuria ja pohditaan erilaisuuden hyväksymistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oulussa:

Oppilas osaa nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja oman sekä toisen uskonnon tavoissa ja juhlaperinteissä. Käsiteltäviä asioita: -oman luokan ja koulun uskontoja, uskonnottomuus -omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia -toisen ja oman katsomuksen arvostaminen ja kunnioittaminen.

Keskustellaan uskontoja yhdistävistä asioista: - huolenpito, toisesta välittäminen - lähimmäisenrakkaus - anteeksiantaminen -rehellisyys -vapaus ja vastuu omista teoista Oppilaiden kanssa tutustutaan islamin peruspilareihin (Arkan al-Islam) ja uskon pilareihin (Arkan aI-Iman).

Oppilasta autetaan kehittämään myönteistä maailmankatsomusta ja luottamusta elämään. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ymmärtämään omia tunteitaan. Oppilas on tietoinen oman perheen arvomaailmasta. Tutustutaan Lapsen oikeuksien sopimukseen ja sen vaikutukseen omassa elämässä (ihmisoikeudet).

ePerusteet