Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oulaisissa ensimmäisen luokan sisälllöt ovat:
-
Lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän yhteyden ymmärtämisen varmistaminen. Jos ymmärtämisessä on ongelmaa, erityisopettaja työskentelee lapsen kanssa kahden kesken.
-
Lukumäärien laskemista, hahmottamista ja arvioimista arjen tilanteissa.
-
Lukujonotaitoja harjoitellaan luettelemalla lukuja eteen- ja taaksepäin, keskeltä lukujonoa eteen- ja taaksepäin. Harjoituksissa käytetään liikettä ja ääntä hyväksi.
-
Perehdytään lukujen 1-10 hajotelmiin.
-
Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta ja puolittamista.
-
Lukujen asettaminen järjestykseen.
-
Tutustutaan kymmenjärjestelmään kymmenjärjestelmävälineiden avulla.
-
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0-20.
-
Oppilaiden käyttämiä päässälaskustrategioita vertaillaan yhteisesti käydyissä keskusteluissa.
-
Yhteen-ja vähennyslaskujen käyttöä tuodaan arjen tilanteisiin.
-
Tutustutaan kertolaskun käsitteeseen yhteenlaskun yhteydessä.
-
Lukujonoja luetellaan kahden, kolmen, neljän, viiden ja kymmenen välein. Näin pohjustetaan kertotaulujen opettelua.
-
Pohjustetaan jakolaskun käsitettä jakamalla lapsia erikokoisiin ryhmiin. Annetaan lapsille kokemuksia jakamisesta konkreettisten välineiden avulla. Käytetään matemaattista käsitettä jakaminen arjen tilanteissa.
-
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla puoliksi esim. oppilasryhmiä.
- Harjoitellaan konkreettisesti myös käsitettä kaksinkertainen.