Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Arvioitavat oppiaineet Oulaisissa
Perusopetuksen kaikki oppiaineet arvioidaan ympäristö- ja luonnontieto – aineryhmää lukuun ottamatta erillisinä. Vuosiluokilla 1-6 arvioidaan yhtenä kokonaisuutena ympäristöoppi. Vuosiluokilla 7-9 arvioidaan biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto jokainen erikseen.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi Oulaisissa
Arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin, eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Tiedote käyttäytymisen numeroarvioinnin perusteista liitetään ensimmäisen numeroarvioinnin yhteyteen ja perusteet ovat samat kaikilla luokka-asteilla.
Luokilla 1-3 käyttäytymisen arviointi annetaan vähintään kerran lukuvuodessa erillisellä liitteellä. Luokilla 4-6 käyttäytyminen arvioidaan numerolla. Käyttäytymisen arvosanaksi luokilla 7-9 muodostuu annettujen arvosanojen keskiarvo matemaattisesti pyöristettynä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Rajatapauksessa oppilaan luokanvalvojalla on mahdollisuus muuttaa oppilaan arvosanaan perustellusti.
Käyttäytymisen arvosanaa annettaessa sovelletaan seuraavia kriteereitä
Erinomainen (10)
Oppilas
ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön
vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
on rehellinen
auttaa mielellään ja omatoimisesti muita
huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kiitettävä (9)
Oppilas
ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä
on rehellinen
asennoituu myönteisesti koulutyöhön
ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Hyvä (8)
Oppilas
tulee yleensä toimeen muiden kanssa
pystyy ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti
on yleensä rehellinen
huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja
Tyydyttävä (7)
Oppilas
tarvitsee merkittävästi aikuisen ohjausta sosiaalisissa tilanteissa
kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita
saattaa käyttäytyä vilpillisesti
häiritsee työrauhaa
suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti
Kohtalainen (6)
Oppilas
toistuvasti vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa
käyttäytyy vilpillisesti
laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
häiritsee työrauhaa usein
suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin
Välttävä (5)
Oppilas
ei tule toimeen muiden kanssa
syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
estää muiden työskentelyn
ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista
Hylätty (4)
Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Oulaisissa peruskoulun päättöarviointi annetaan numeroarviointina valtakunnallisen opetussuunnitelman säännösten ja kriteeristön mukaan. Päättöarviointi toteutetaan kunkin oppiaineen kohdalta silloin, kun pakolliset oppimäärät on suoritettu. Päättötodistuksen liitteessä voi olla lisätietoina maininta esimerkiksi oppilaan osallistumisesta oppilaskunta- tai tukioppilastoimintaan.
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Todistukset Oulaisissa
Oppilas arvioidaan sanallisesti vuosiluokilla 1-3. Numeerinen arviointi tapahtuu vuosiluokilla 4-9. 2. luokan välitodistuksen korvaa arviointikeskustelu. 2. luokan ja 6. luokan tammi-helmikuussa tarjotaan vanhemmille mahdollisuus arviointikeskusteluun. Oppilas osallistuu arviointikeskusteluun ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia ei merkitä todistukseen, mutta kuhunkin kokonaisuuteen liittyvien oppiaineiden arviointiin oppimiskokonaisuudet voivat ja saavat vaikuttaa. Alakoulun monialaisten oppimiskokonaisuuksien suoritusmerkinnät merkitään todistuksen lisätietoihin.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Oulaisissa peruskoulun päättöarviointi annetaan numeroarviointina valtakunnallisen opetussuunnitelman säännösten ja kriteeristön mukaan. Päättöarviointi toteutetaan kunkin oppiaineen kohdalta silloin, kun pakolliset oppimäärät on suoritettu. Päättötodistuksen liitteessä voi olla lisätietoina maininta esimerkiksi oppilaan osallistumisesta oppilaskunta- tai tukioppilastoimintaan.
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Arviointikulttuurin paikalliset painotukset
Opintojen aikainen arviointi
Oulaisissa opintojen aikaisen arvioinnin tehtävä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan.
Arvioinnin perusteista tulee antaa etukäteen tietoa oppilaalle ja hänen huoltajalleen. Pyydettäessä on selvitettävä jälkikäteen, miten niitä on arvioinnissa sovellettu. Arvioinnista tiedotetaan koteihin 1. luokan, 4. luokan ja 7. luokan syksyllä.
Oppilaiden osallistuminen oppimisen suunnitteluun
Oulaisissa itsearviointi voi olla yleistä tai oppiainekohtaista. Yleinen itsearviointi tehdään mahdollisuuksien mukaan kerran tai pari vuodessa joko yhteisellä lomakkeella tai sähköisenä kyselynä. Jatkuva oppiainekohtainen itsearviointi suoritetaan oppiaineeseen parhaiten soveltuvilla tavoilla. Vertaisarviointia suoritetaan oppiainekohtaisesti silloin, kun se on mahdollista.
Oppimisen suunnittelussa ja arvioinnissa oppilas oppii ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti erilaisia arvioinnin käytänteitä. Osallistavista arviointikäytänteistä muodostuu kehittyvä kokonaisuus, jossa oppilaan taidot ja vastuu kasvavat. Oppilas voi seurata oppimisensa edistymistä. Seuranta voidaan toteuttaa sähköisesti tai muuten sovitulla tavalla. Tässä seurannassa esimerkiksi Wilma-järjestelmä voi olla oppilaiden käytössä. Kouluilla voidaan käyttää toiminnan tukena esimerkiksi oppimispäiväkirja –tyyppisiä työskentelymenetelmiä. Oppilaan ikä- ja kehitystason mukaisesti järjestelmien käyttö tapahtuu aluksi opettajan ja huoltajien tukemana.
Huoltajien osallistuminen oppimisen suunnitteluun
Oulaisissa huoltajien osallistuminen oppilaan oppimisen suunnitteluun toteutuu kodin ja koulun yhdessä toteuttamilla oppimisen tuen järjestämiseen liittyvillä neuvonpidoilla, arviointikeskusteluilla sekä koulunkäynnin seurannalla. Apuna voidaan käyttää vanhempainvartteja, sähköpostia, puhelinta, vanhempainiltoja ja Wilmaa. Formatiivisia ja summatiivisia testejä voidaan tarvittaessa lähettää huoltajille nähtäväksi opettajan harkinnan mukaan.
Huoltajat osallistuvat arviointikeskusteluihin nivelvaiheissa ja tarvittaessa erikseen sovittaessa. Erityisesti silloin, kun oppilaan oppimisen tukea päivitetään, huoltajien on tarpeen osallistua keskusteluun. Jos oppilaan tilanteesta on erityistä huolta tai muutos vaikuttaa lapsen selviytymiseen kouluarjesta, käydään asiasta keskustelu huoltajien kanssa. Tarvittaessa järjestetään yksilökohtainen oppilashuoltopalaveri, jossa suunnitellaan ja sovitaan oppilaalle sekä tarpeen mukaan perheelle tarjottavat tukimuodot ja -palvelut.
Koulunkäynnin ja oppimisen seuranta on huoltajilla mahdollista sähköisesti esimerkiksi Wilma-järjestelmään tehtyjen merkintöjen kautta.