Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oma perhe ja juuretErilaiset perhemuodotElämänkaaren juhliaOma seurakunta
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Mysteerioiden tarkastelu lapsen elämässä ja perheessäRaamattu ja Raamatun kertomukset
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Kirkkovuoden juhlia: niiden merkitys ja tavat ja aiheisiin liittyviä virsiä ja musiikkiaOma nimikkopyhä
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Muita uskontoja ja katsomuksia sekä niiden keskeisiä juhlia ja tapojaOppilaan ortodoksinen perinnetaustaJuhlien ja tapahtuminen ortodoksinen näkökulma
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Eettiset kysymykset Raamatun kertomusten kautta
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
LähimmäisyysErilaisuuden hyväksyminenEmpatiaYK:n Lapsen oikeuksien sopimus
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Valintojen tekeminen ja vastuullisuus
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
EmpatiaErilaisuusKeskusteluKuunteleminen

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • oma perhe ja juuret
  • erilaiset perhemuodot
  • elämänkaaren juhlia
  • oma seurakunta
  • mysteerioiden tarkastelu lapsen elämässä ja perheessä
  • Raamattu ja Raamatun kertomukset
  • Kirkkovuoden juhlia: niiden merkitys ja tavat ja aiheisiin liittyviä virsiä ja musiikkia
  • oma nimikkopyhä
S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • muita uskontoja ja katsomuksia sekä niiden keskeisiä juhlia ja tapoja
  • oppilaan ortodoksinen perinnetausta
  • juhlien ja tapahtuminen ortodoksinen näkökulma
S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eettiset kysymykset Raamatun kertomusten kautta
  • lähimmäisyys
  • erilaisuuden hyväksyminen
  • empatia
  • YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
  • valintojen tekeminen ja vastuullisuus
  • empatia
  • erilaisuus
  • keskustelu
  • kuunteleminen
ePerusteet