Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Ruotsin B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ruotsin B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaita pyritään arvioimaan monipuolisesti kielen eri osa-alueilla. Jakson vaihtuessa voidaan pitää kirjallisia kokeita ja kuullun ja luetunymmärtämisen testejä tai arvioidan osaamista esimerkiksi suullisilla harjoituksilla. Sanakokeita pidetään usein.

Kirjallista palautetta voidaan antaa kokeiden palautuksen yhteydessä. Suullista palautetta annetaan tunnin aikana tehtäviä tehdessä ja mahdollisen kahdenkeskisen keskustelutuokion aikana.

Lisäksi pyritään käyttämään itsearviointia esim. oppimateriaaleihin sisältyvillä kysymyksillä.

Vertaisarviointia harjoitellaan kannustavassa hengessä. Arvioidaan lähinnä toisten osallistumista ja yritteliäisyyttä, ei niinkään osaamista.

Oppilaille annetaan tietoa kielenopiskelun tavoitteista ja arviointikäytänteistä lukuvuoden alussa ja tarpeen mukaan. Huoltajille tiedotetaan näistä asioista esimerkiksi Wilman välityksellä, monisteilla tai vanhempainilloissa.

Joulukuun tai tammikuun aikana edistymisestä annetaan palautetta arviointikeskustelussa. Keväällä oppilaat saavat arvioinnin lukuvuositodistuksen yhteydessä. 6.-luokan oppilaat saavat sekä lukukausi- että lukuvuositodistuksen ja lisäksi he osallistuvat arviointikeskusteluun.

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet