Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä. Oppilaille annetaan säännöllisesti suullista ja kuvallista palautetta.

Huoltajille ja oppilaille tiedotetaan oppiaineen tavoitteista ja arvioinnin kriteereistä lukuvuoden alussa suullisesti ja kirjallisesti.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin. Lisäksi oppilaat harjoittelevat itsearviontia.

Oppilaiden osaamisen arviointi tapahtuu arviointikeskusteluissa. Todistukseen ei tule arvosanaa vuosiluokilla 1–2.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä

  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa

  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa

  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Erityisesti alkuopetuksessa korostetaan näiden kyseisten työskentelytaitojen harjaannuttamista.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitetaan monipuolisesti perusmotorisia taitoja. (L1, L4)

Harjoitellaan havaintomotorisia tehtäviä mm. reaktio- ja rytmileikkien, koordinaatiota ja aisteja vaativien tehtävien avulla.

Harjaannutetaan liikkumis- ja tasapainotaitoja erilaisten temppu- ja hyppelyratojen, juoksu- ja kiinniottoleikkien, riipunta- ja heiluntatehtävien avulla sekä erilaisia voimisteluvälineitä käyttäen.

Totuttautumista erilaisiin välineisiin. (L1)

Henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen. Liikuntavarusteiden vaihtaminen, tarkoituksenmukainen pukeutuminen ja liikuntatunnin rutiineihin tottuminen. (L3)

Musiikkiliikunta (L2)

Tutustutaan vesiliikuntaan ja alkeisuintiin vesileikkien avulla.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Taito työskennellä kaikkien ryhmän jäsenten kanssa. (L2)

Osallistuminen välineiden ja tavaroiden järjestelemiseen, toisten omaisuuden arvostus. (L2)

Oppilastovereiden auttaminen.

Yksinkertaisia tehtäviä, sääntöleikkejä ja pelejä, joissa oppilaiden tulee toimia yhteistyössä muiden kanssa.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Iloa ja virkistystä tuovia leikkejä ja tehtäviä, joissa riittää parhaansa yrittäminen. (L1)

Opitaan sietämään tappioita ja epäonnistumista. (L2, L3)

Iloitaan voitoista ilman, että pahoitetaan toisten mieltä.

ePerusteet