Fyysinen toimintakyky |
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
|
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.
|
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- esimerkiksi kiinniottoleikit, voimistelu, musiikkiliikunta, hiihto sekä pallopelit ja -leikit
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
|
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.
|
T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- esimerkiksi voimistelu telineillä, kamppailut, luistelu, hiihto, pallopelit sekä musiikki- ja tanssiliikunta, telineradat, perusliikunta, suunnistus ja retkeily
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- esimerkiksi pomputtaminen, kuljettaminen käsillä ja jaloilla, heittäminen sekä kiinniottaminen, lyöminen ja laukaiseminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
Nopeus
- esimerkiksi juoksupyrähdyksissä (myös pelien ja leikkien osana), hypyissä, heitoissa, loikissa ja kisailuissa
Liikkuvuus
- esimerkiksi voimistelu ja venyttely
Kestävyys
- esimerkiksi pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa (kuten hiihtäessä ja suunnistaessa)
Voima
- esimerkiksi kuntopiiritehtävillä, hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
|
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana.
|
T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- mahdollisuuksien mukaan uimahallikäyntejä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
|
Uima- ja pelastautumistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.
|
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- asianmukainen varustus liikuntatunneilla sekä myönteinen ja kannustava ilmapiiri
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
|
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.
|
Sosiaalinen toimintakyky |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- ystävällinen käytös kaikkia kohtaan, rehellisyys, omista ja yhteisistä välineistä huolehtiminen sekä työrauhan antaminen muille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
|
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.
|
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- ystävällinen käytös kaikkia kohtaan, rehellisyys, omista ja yhteisistä välineistä huolehtiminen sekä työrauhan antaminen muille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
|
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.
|
Psyykkinen toimintakyky |
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- oppilaan mahdollisuus vaikuttaa tuntien sisältöihin, mahdollisuus esteettisiin kokemuksiin, mahdollisuus ilmaista itseään kehollisesti ja turvallisuuden tunne oikeudenmukaisesta kohtelusta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
|
Itsenäisen työskentelyn taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana.
|
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.
Paikallinen tarkennus
Kesämäen alueen sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- oppilaan mahdollisuus vaikuttaa tuntien sisältöihin, mahdollisuus esteettisiin kokemuksiin, mahdollisuus ilmaista itseään kehollisesti ja turvallisuuden tunne oikeudenmukaisesta kohtelusta
|
|
|