Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- minä koululaisena laajemmin
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- oppilaiden omien kokemuksien ja tiedon hyödyntäminen oppimisen lähtökohtana
- pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- oma toiminta osana kestävää kehitystä
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- lähimaastoon ja lähiympäristöön tutustuminen
- karttoihin tutustuminen
- oppilaiden mielenkiinnon kohteista nousevien ympäristöopin ilmiöiden tutkiminen
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- käsiteltävään aiheeseen tutustuminen ja aiheen tutkiminen oppilaiden olemassa olevan tiedon ja kysymysten kautta
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- ympäristön ilmiöiden tutkiminen erilaisten tutkimusvälineiden avulla sekä eri aisteja hyödyntäen
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- piha, puisto, niitty, kasvinosat
- lähiympäristössä olevien yleisimpien kasvi- ja eläinlajien tunnistaminen
- maapallon rakenne, lähiavaruus
- aika (vuosi, kuukausi ja vuorokausi)
- erilaisia materiaaleja
- veden ominaisuudet
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- ensiapu
- liikenneturvallisuus
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- TVT-teknologian monipuolinen hyödyntäminen
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- vuorovaikutustaidot
- yhdessä tekeminen
- oman ja muiden työn arvostaminen
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- TVT-teknologian monipuolinen hyödyntäminen
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- käsiteltävien ja käsiteltyjen tietojen jäsentäminen sisältöalueisiin
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- huonekartta ja pihakartta
- kotiseudun kartta ja Suomen kartta
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- oman näkemyksen ilmaiseminen ja perustelu opittujen käsitteiden avulla
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Kuusimäen koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
- terveyden, hyvinvoinnin ja elämän perusedellytykset
- ravinto, lepo ja liikunta
|