Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset -Esimerkiksi liikkuminen vaihtelevilla nopeuksilla, muodostetaan muotoja oman kehon avulla. Pujottelut erilaisia liikuntavälineitä käyttäen ja erilaisilla alustoilla: kenttä, sali, lumi, metsä, jää. Väistämisharjoittelut vaihtelevilla nopeuksilla eri liikuntamuotoja käyttäen. Liikkumisleikit eri vuodenaikoina. Kestävyyden kehittäminen - Esimerkiksi maastossa liikuttaessa, viestikilpailuissa, pihapeleissä ja leikeissä sekä uinnissa. Nopeuden kehittäminen - Esimerkiksi hypyt, loikat, kiihdytykset, heitot, kiinniottoleikit ja juoksuleikit. Voima - Esimerkiksi oman kehopainon hyödyntäminen, kiipeillen, riippuen, hyppien ja voimistellen sekä pareittain tehtävät voimistelutemput
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset Esimerkiksi viivajuoksu, tasapainoilu voimistelupenkillä. Tasapainoilu maassaolevan hyppynarun päällä tai vaihtelevassa metsämaastossa, hippaleikit, voimisteluleikit, roikkuminen pyöriminen heilunnat. Liikkuminen erilaisilla alustoilla ja erilaisissa olosuhteiossa esim. kävely, hypyt, kiipely, hiihto, luistelu.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Esimerkiksi : - Juoksu- ja kiinniottoleikit, hyppelyradat, maastossa liikkuminen eri tavoilla, maastoleikit. - Pallon vieritys ja pyöritys, kiinniotto, heittäminen eri kokoisilla palloilla, potkaiseminen, pallon lyöminen kädellä ta lyhytvartisella mailalla osana pelejä ja leikkejä.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Huolehditaan turvallisuudesta ja liikennesääntöjen noudattamisesta. - Harjoitellaan välineiden turvallista käyttöä ja pelisääntöjen ja ohjeiden noudattamista. - Ohjataan oppilaita vastuulliseen toimintaan.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Luodaan yhteiset pelisäännöt ja harjoitellaan turvallista toimintaa erilaisissa ympäristöissä. Huolehditaan asiallisesta varustuksesta. Pidetään huolta toimintaympäristöstä. - Luodaan turvallinen, myönteinen ja kannustava ilmapiiri. Harjoitellaan hyviä tapoja. Harjoitellaan varustuksen ja välineiden ( mailat, pallot, voimisteluvälineet) turvallista käyttöä. Ohjataan yritteliääseen toimintaan, jossa jokainen tekee parhaansa.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Harjoitellaan tunnetilojen tunnistamista ja säätelyä liikuntatilanteissa. - Harjoitellaan auttamaan ja kannustamaan muita. - Ohjataan saattamaan tehtävät loppuun saakka. - Tehdään yhteisiä tavoitteenasetteluja.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Toisten kuunteleminen, toisten auttaminen, sääntöjen noudattaminen
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Korkea-ahon koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset - Pätevyyden kokemusten vahvistaminen antamalla kannustavaa palautetta ja kehuja. - Myönteisen ja toiminnallisen ilmapiirin luominen. - Pätevyyden kokemuksten luominen yhteisillä onnistumisilla.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
- Harjoitellaan havaintomotorisia taitoja ( aika, tila voima) eri liikuntatilanteissa. - Harjoitellaan havainnoimaan itseä ja ympäristöä eri aistien avulla ja ohjataan tekemään sopivia ratkaisuja. - Annetaan kannustavaa palautetta.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet