Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa huomioidaan erityisesti koulun oman ja Sammonlahden alueen arkkitehtuurin ja lähiluonnon merkitys oppilaiden havaintojen harjaannuttamisessa kuvataiteen keinoin. Koulun tiloissa on esillä sekä aitoja taideteoksia että oppilaiden omia tuotoksia rikastamassa koulun visuaalista ympäristöä.
Havainnon pohjalta oppilaat jatkavat tutkivan oppimisen menetelmin työskentelyään omien kuvataidetuotosten parissa samalla hyödyntäen tarpeen mukaan internetin ja ja it-teknologian mahdollistamia keinoja. Tuotoksina syntyy piirtäen (sisältäen tietoteknisen graafisen ulottuvuuden), maalaten, valokuvaten, videoiden sekä kolmiulotteisten teosten rakentamisen keinoin oppilaiden yksilöllisiä teoksia.
Kuvataideopetuksen 9. vuosiluokan tavoitteena on syventää ja laajentaa edellisen vuosiluokan pohjalta oppilaan taitojen ja tietojen tasoa taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoimisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulussa oppilaan visuaalisen tulkinnan osaamista vahvistetaan rohkaisemalla oppilaita keskustelemaan kuvien sisällöistä kriittisesti sekä tuottamaan sanallista analyysiä esimerkiksi it-teknologiaa käyttäen taidekuvatarkastelussa ja omien tuotosten analyysissä portfolioissaan. Kuvataidetunneilla tarjoutuu myös tilaisuus vertaisarviointiin yhdessä opettajan kanssa, jolloin oppilaiden ajattelua ja pohdintaa harjaannutetaan analysoimaan visuaalisia havaintojaan ja tuotoksiaan.
Kuvataideopetuksen 9. vuosiluokan tavoitteena on syventää ja laajentaa edellisen vuosiluokan pohjalta oppilaan taitojen ja tietojen tasoa havaintojen sanallistamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 9. vuosiluokalla korostuu oppilaiden oman ilmaisun merkitys arvokkaana tavoitteena. Kuvallisen ilmaisemisen perustana vahvistetaan oppilaiden tieto- ja taitotasoa kuvan tuottamisessa. Väriopin, sommittelun, rytmin ja tilan kuvaamisessa (perspektiivi) syvennetään ja sovelletaan oppilaiden taitotasoa sekä kuvan tuottamisessa harjaannutetaan oppilasta piirtämisen, maalaamisen, kolmiulotteisen rakentamisen, kuvanveiston ja grafiikan menetelmien hallintaan yhä pitemmälle.
Opintojen tavoitteena on myös oppilaan oman taiteellisen tuottamisen vahvistaminen työpajatyöskentelyn keinoin. Tarpeen mukaan tehdään myös museovierailuja ja taiteilijavierailuja sekä osallistutaan koulun ja koulun ulkopuolisiin projekteihin. Myös it-teknologian käyttöä tuodaan tavoitteellisesti työskentelyyn mukaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa työskentelyn aiheet kumpuavat oppilaiden kokemusmaailman ja oman kuvakulttuurin pohjalta. Oppilaan visuaalista ajattelua ja oppimista vahvistetaan sekä syvennetään käyttäen tunneilla monipuolisia kuvantuottamisen menetelmiä. Oppilaalle annetaan mahdollisuus eri materiaalein tuottaa sekä perinteisiä kuvateoksia ja kolmiulotteisia tuotoksia että luovia uusia ratkaisuja esim. kierrätysmateriaalista. Oppilaiden omat ideat ovat tärkeitä työskentelyn lähtökohtia. Koulun yhteinen arvopohja (kestävä kehitys) on työskentelyn tärkeänä kriteerinä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
|
Kuvailmaisun taitojen syventäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 8 - 9. vuosiluokilla painotetaan työskentelyssä tutkivaa lähestymistapaa. Tämä näkyy oppilaiden osuuden painottumisena sekä aiheen valinnoissa, että tehtävien asetettujen ongelmien ratkaisuissa. Myös ryhmätöiden osuutta lisätään opetuksessa näillä vuosiluokilla, joskin 9. vuosiluokalla on myös tavoitteena vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja.
Työprosessin aikana mahdollistetaan oppilaille monipuolinen välineistö tiedon hankintaan ja tuotosten toteuttamiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
|
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.
|
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 9. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista. Laajennuksena edelliseen vuoteen painotetaan opetuksessa myös sosiaalisen median kuvallista viestinnän taitoa ja vastuuta oppilaille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
|
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 9. vuosiluokalla osa tehtävistä ovat tavoitteiltaan viestinnällisiä. Kuvataiteellinen toiminta tällöin kumpuaa käyttötaiteen näkökulmasta. Tällöin tavoitteena on harjaannuttaa oppilaan monilukutaitoa ja ymmärrystä kuvallisten viestien tuottamisessa ja vastaanottamisessa eri kuvataiteellisin keinoin.
Kuvien monipuolinen tulkinta ja sanallistaminen kuvataideoppitunneilla edistää em. tavoitetta. Syvempää kuvatulkintaa oppilaat harjoittelevat oman taidekuva-analyysin avulla käyttäen it-teknologiaa soveltuvin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 9. vuosiluokalla taiteen merkityksen pohdintaa toteutetaan esimerkiksi taidekuva-analyysin yhteydessä, median kuvatulvan ja mainoskuvien merkitysten pohdinnoissa sekä nuorisokulttuurin kuvallisten tuotosten analyysissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
|
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.
|
T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun eräänä erityispiirteenä on monikulttuurisuus. Koulussa opiskelee maahanmuuttajaoppilaita eri kulttuureista. Tämä on mahdollisuus tutustuttaa oppilaita kuvataidetunneilla erilaisiin kuvakulttuureihin. Tämä näkyy sekä oppilaiden tuotoksissa, että kuvan tekemisen arvovalinnoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
|
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 9. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista.
Kuvallisen työskentelyn aikana opetuksessa painotetaan oppilaan omien valintojen tärkeyttä. Toisaalta oppilaan tulee myös harjaantua perustelemaan omia valintojaan ja arvoasetelmiaan. Tätä harjoitellaan vertaisarvioinnin aikana käydyissä keskusteluissa oppituntien aikana, että omassa sanallisissa analyyseissä oppilaiden portfolioissaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
|
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 9. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista.
Sammonlahden koulun eräänä erityispiirteenä on monikulttuurisuus. Koulussa opiskelee maahanmuuttajaoppilaita eri kulttuureista. Tämä on mahdollisuus tutustuttaa oppilaita kuvataidetunneilla erilaisiin kuvakulttuureihin. Tämä näkyy sekä oppilaiden tuotoksissa, että kuvan tekemisen arvovalinnoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
|
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|