Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa huomioidaan erityisesti koulun oman ja Sammonlahden alueen arkkitehtuurin ja lähiluonnon merkitys oppilaiden havaintojen harjaannuttamisessa kuvataiteen keinoin. Koulun tiloissa on esillä sekä aitoja taideteoksia että oppilaiden omia tuotoksia rikastamassa koulun visuaalista ympäristöä. Havainnon pohjalta oppilaat jatkavat tutkivan oppimisen menetelmin työskentelyään omien kuvataidetuotosten parissa samalla hyödyntäen tarpeen mukaan internetin ja ja it-teknologian mahdollistamia keinoja. Tuotoksina syntyy piirtäen (sisältäen tietoteknisen graafisen ulottuvuuden), maalaten, valokuvaten, videoiden sekä kolmiulotteisten teosten rakentamisen keinoin oppilaiden yksilöllisiä teoksia. Kuvataideopetuksen 8. vuosiluokan tavoitteena on syventää ja laajentaa edellisen vuosiluokan pohjalta oppilaan taitojen ja tietojen tasoa taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoimisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulussa oppilaan visuaalisen tulkinnan osaamista vahvistetaan rohkaisemalla oppilaita keskustelemaan kuvien sisällöistä kriittisesti sekä tuottamaan sanallista analyysiä esimerkiksi it-teknologiaa käyttäen taidekuvatarkastelussa ja omien tuotosten analyysissä portfolioissaan. Kuvataidetunneilla tarjoutuu myös tilaisuus vertaisarviointiin yhdessä opettajan kanssa, jolloin oppilaiden ajattelua ja pohdintaa harjaannutetaan analysoimaan visuaalisia havaintojaan ja tuotoksiaan. Kuvataideopetuksen 8. vuosiluokan tavoitteena on syventää ja laajentaa edellisen vuosiluokan pohjalta oppilaan taitojen ja tietojen tasoa havaintojen sanallistamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 8. vuosiluokalla korostuu oppilaiden oman ilmaisun merkitys arvokkaana tavoitteena. Kuvallisen ilmaisemisen perustana vahvistetaan oppilaiden tieto- ja taitotasoa kuvan tuottamisessa. Väriopin, sommittelun, rytmin ja tilan kuvaamisessa (perspektiivi) syvennetään ja sovelletaan oppilaiden taitotasoa sekä kuvan tuottamisessa harjaannutetaan oppilasta piirtämisen, maalaamisen, kolmiulotteisen rakentamisen, kuvanveiston ja grafiikan menetelmien hallintaan yhä pitemmälle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa työskentelyn aiheet kumpuavat oppilaiden kokemusmaailman ja oman kuvakulttuurin pohjalta. Oppilaan visuaalista ajattelua ja oppimista vahvistetaan sekä syvennetään käyttäen tunneilla monipuolisia kuvantuottamisen menetelmiä. Oppilaalle annetaan mahdollisuus eri materiaalein tuottaa sekä perinteisiä kuvateoksia ja kolmiulotteisia tuotoksia että luovia uusia ratkaisuja esim. kierrätysmateriaalista. Oppilaiden omat ideat ovat tärkeitä työskentelyn lähtökohtia. Koulun yhteinen arvopohja (kestävä kehitys) on työskentelyn tärkeänä kriteerinä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 8. vuosiluokalla painotetaan työskentelyssä tutkivaa lähestymistapaa. Tämä näkyy oppilaiden osuuden painottumisena sekä aiheen valinnoissa, että tehtävien asetettujen ongelmien ratkaisuissa. Myös ryhmätöiden osuutta lisätään opetuksessa tällä vuosiluokalla. Työprosessin aikana mahdollistetaan oppilaille monipuolinen välineistö tiedon hankintaan ja tuotosten toteuttamiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 8. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa 8. vuosiluokalla osa tehtävistä ovat tavoitteiltaan viestinnällisiä. Kuvataiteellinen toiminta tällöin kumpuaa käyttötaiteen näkökulmasta. Tällöin tavoitteena on harjaannuttaa oppilaan monilukutaitoa ja ymmärrystä kuvallisten viestien tuottamisessa ja vastaanottamisessa eri kuvataiteellisin keinoin. Kuvien monipuolinen tulkinta ja sanallistaminen kuvataideoppitunneilla edistää em. tavoitetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun eräänä erityispiirteenä on monikulttuurisuus. Koulussa opiskelee maahanmuuttajaoppilaita eri kulttuureista. Tämä on mahdollisuus tutustuttaa oppilaita kuvataidetunneilla erilaisiin kuvakulttuureihin. Tämä näkyy sekä oppilaiden tuotoksissa että, kuvan tekemisen arvovalinnoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 8. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista. Kuvallisen työskentelyn aikana opetuksessa painotetaan oppilaan omien valintojen tärkeyttä. Toisaalta oppilaan tulee myös harjaantua perustelemaan omia valintojaan ja arvoasetelmiaan. Tätä harjoitellaan vertaisarvioinnin aikana käydyissä keskusteluissa oppituntien aikana, että omassa sanallisissa analyyseissä oppilaiden portfolioissaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Sammonlahden koulun 8. vuosiluokan opetuksessa kuvallinen viestintä näkyy koko koulun arjessa. Koulun kestävän kehityksen painotus luo luonnollisen tarpeen myös kuvalliseen viestintään oppilaitoksessa. Erilaiset kampanjamateriaalit, julisteet, videot ja valokuvat ovat oppilastuotoksina koulun omaa visuaalista vaikuttamista. Sammonlahden koulun eräänä erityispiirteenä on monikulttuurisuus. Koulussa opiskelee maahanmuuttajaoppilaita eri kulttuureista. Tämä on mahdollisuus tutustuttaa oppilaita kuvataidetunneilla erilaisiin kuvakulttuureihin. Tämä näkyy sekä oppilaiden tuotoksissa, että kuvan tekemisen arvovalinnoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa työskentelyn aiheet kumpuavat oppilaiden kokemusmaailman ja oman kuvakulttuurin pohjalta. Oppilaan visuaalista ajattelua ja oppimista vahvistetaan käyttäen tunneilla monipuolisia kuvantuottamisen menetelmiä. Oppilaalle annetaan mahdollisuus eri materiaalein tuottaa sekä perinteisiä kuvateoksia ja kolmiulotteisia tuotoksia että luovia uusia ratkaisuja esim. kierrätysmateriaaleista. Oppilaiden omat ideat ovat tärkeitä työskentelyn lähtökohtia. Koulun yhteinen arvopohja (kestävä kehitys) on työskentelyn tärkeänä kriteerinä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sammonlahden koulun kuvataideopetuksessa tärkeässä asemassa on oppilaan havaintojen harjaannuttaminen visuaalisen ympäristön tarkkailussa. Keinona tavoitteen saavuttamiseksi voidaan hyödyntää Sammonlahden koulun ja laajemmin alueen yhtenäistä arkkitehtuuria ja lähiluontoa (mukaan lukien metsä- ja järviympäristö). Aineistoa omaan työskentelyyn haetaan myös mediasta ja internetistä eri sähköisiä it- teknologian välineitä käyttäen.

Tunneilla toteutetaan tutkivan oppimisen metodeja ja vahvistetaan tiimityötaitoja yhteisten projektien yhteydessä. Työskentelyn tärkeinä näkökulmina ovat kaikessa tunneilla tapahtuvassa toiminnassa eettisyys, esteettisyys ja kestävä kehitys.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sammonlahden koulussa oppilaan visuaalisen tulkinnan osaamista vahvistetaan rohkaisemalla oppilaita keskustelemaan erilaisten kuvien sisällöistä kriittisesti sekä tuottamaan sanallista analyysiä esimerkiksi it- teknologiaa käyttäen taidekuvatarkastelussa ja omien tuotosten analyysissä portfolioissaan. Tärkeänä opetuksen osana tulee harjaannuttaa oppilaan kykyä ymmärtää median ja ympäröivän visuaalisen kuvatulvan vaikutusta yksilöön.

Kuvataidetunneilla tarjoutuu myös tilaisuus vertaisarviointiin yhdessä opettajan kanssa, jolloin oppilaiden ajattelua ja pohdintaa harjaannutetaan analysoimaan visuaalisia havaintojaan ja tuotoksiaan.

ePerusteet