T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Lauritsalan koulun sisällölliset ja tavoitteelliset painotukset
S1 Katsomus ja kulttuuri
Tavoitteena on tutustuttaa ja perehdyttää oppilas erilaisiin maailmankatsomuksiin ja maailmankuviin. Oppilas perehtyy ja tunnistaa suuret maailmanuskonnot sekä osaa niistä peruskäsitteet sekä perustiedot, kuten levinneisyys, esiintyvyys sekä keskeiset käsitteet. Oppilas myös ymmärtää maailmanuskontojen ja -katsomusten välisiä suhteita. Tavoitteena on myös, että oppilas osaa erottaa ateistisen ja uskonnottomien maailmankatsomusten sekä uskontojen väliset eroavaisuudet. Oppilas myös osaa tunnistaa erilaisten maailmankatsomusten esiintymistä mediassa ja taiteessa, esimerkiksi ajankohtaisten uutisten, elokuvien tai kirjallisuuden avulla.
Pääsisällöt:
Peruskäsitteet (teismit, ateismi, maailmanuskonnot, sekulaari humanismi) S1, L1, L2, L3, L4, L6, L7 T1, T3, T5, T6
Suuret maailmanuskonnot S1, L1, L2, L4, L5, L7, T1, T2, T3, T6
Synty, erityispiirteet ja -korostukset, käsitteet, esiintyvyys, vaikuttavuus, suhde muihin uskontoihin
Uskonnottomuus ja vaihtoehtoiset maailmankatsomukset S1, L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, T1, T2,T4, T5, T7
Erilaisten uskontojen ja maailmankatsomusten esiintyminen mediassa ja medialukutaito L1 L2, L3, L7, T6 T7
Unescon maailman kulttuuri- ja luonnonperintökohteet L2, L7, T2
S2 Etiikan perusteita
Tavoitteena on, että oppilas tutustuu ja perehtyy etiikan peruskäsitteisiin, ja ymmärtää niiden väliset suhteet. Lisäksi oppilas hallitsee eettisen pohdinnan perusteoriat, ja osaa soveltaa niitä eettisessä pohdinnassa. Oppilas tunnistaa eettiseen pohdintaan liittyviä näkemyseroja, osaa muodostaa ja perustella oman mielipiteen, sekä kykenee muut mielipiteet ja erilaiset näkemykset huomioivaan keskusteluun. Oppilas tunnistaa hyvän elämän peruslähtökohtia ja -arvoja, sekä oppii soveltamaan niitä käytännössä. Oppilas myös pohtii ja perehtyy sosiaalisen median etiikkaan ja opettelee medialukutaitoa.
Pääsisällöt:
Etiikan peruskäsitteet (etiikka, arvo, normi, moraali) L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Etiikan perusteoriat (tarkoitus-, seuraus-, velvollisuus- ja tilanne-etiikka) L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Hyvän elämän lähtökohdat ja arvot (totuus, hyvyys, kauneus, oikeudenmukaisuus) L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Eettinen pohdinta eettisten teorioiden valossa L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Etiikan perusongelmat ja eettinen pohdinta hyödyntäen eri näkökulmia L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Oman mielipiteen muodostaminen, perustelu ja esittäminen L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Medialukutaito ja sosiaalisen median etiikka L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Keskustelu eettisistä aiheista L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus
Tavoitteena on perehdyttää oppilas ihmisarvon ja yhdenvertaisuuden käsitteisiin ihmisoikeuksien pohtimisen avulla. Oppilas perehtyy ihmisoikeuksien kehitykseen ja erilaisiin ihmisoikeusjulistuksiin. Oppilas osaa myös nimetä erilaisia ihmisarvoja, sekä oppilas ymmärtää niiden taustan ja sisällön. Oppilas myös tutustuu ihmisoikeusloukkauksiin, ja ymmärtää niiden vaikutuksen kulttuurien kehitykseen. Oppilas perehtyy myös erilaisiin käsityksiin ihmisen ja luonnon suhteesta, sekä oppii ymmärtämään omaa vastuutaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Tavoitteena on myös perehdyttää oppilas erilaisiin ympäristöetiikan näkökulmiin.
Pääsisällöt:
Ihmisarvo ja yhdenvertaisuus L1, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Ihmisoikeuksien julistukset ja niiden kehitys (esim. YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus) L1, L2, L5, L6, L7, T5, T7,T8, T9, T10
Ihmisoikeudet L1, L2, L5, L6, L7, T5, T7,T8, T9, T10
Ihmisoikeusrikkomukset (esim. holokausti) L1, L2, L5, L6, L7, T5, T7,T8, T9, T10
Ihmisoikeudet ja niiden haasteet muuttuvassa maailmassa L1, L2, L5, L6, L7, T5, T7,T8, T9, T10
Ihmisen ja luonnon suhteen käsitykset (humanistinen, utilistinen, mystinen, luontokeskeinen) L1, L2, L5, L6, L7,T7,T8, T9, T10
Ympäristöetiikka (esim. eläinten oikeudet, kestävä kehitys) L1, L2, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Kestävä kehitys mediassa ja muuttuvassa maailmassa L1, L2, L5, L6, L7, T7,T8, T9, T10
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä.
|
Käsitteiden hallinta ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa, ymmärtää ja osaa soveltaa katsomuksellisia käsitteitä omassa katsomuksellisessa ajattelussaan ja tuotoksissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet, tunnistaa niiden välisiä suhteita ja osaa käyttää niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin katsomuksellisia käsitteitä (kuten elämänkatsomus, uskonto, uskonnottomuus).
|