Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi Lauritsalan koulussa
Luokat 1-6:
1.-3. luokkalaisten käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. Oppilas arvioi omaa käyttäytymistään arviointikeskustelujen yhteydessä (itsearviointilomake). Samassa yhteydessä myös luokanopettaja arvioi oppilaan käyttäytymistä ja käyttäytymisestä keskustellaan huoltajan kanssa. Lukuvuositodistukseen tulee sanallinen arvio käyttäytymisestä. 5.-6. luokilla toimitaan samoin, mutta lisäksi oppilas saa käyttäytymisestään numeroarvosanan lukuvuositodistuksissa ja 6. luokan välitodistuksessa. Alakoulussa käyttäytymisen arvioinnin tekee luokanopettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (numeroarviointi) liitteenä. https://drive.google.com/file/d/1YnB8Afwa-Q10xXyoV_OTCHuDz5fWUYYV/view?usp=sharing
Luokat 7-9:
7.-9. luokilla oppilas saa käyttäytymisestään numeroarvosanan väli- ja lukuvuositodistuksissa. Yläkoulun opettajat arvioivat oppilaan käyttäytymistä numerolla aina kun antavat arvosanan oppiaineestaan. Todistukseen tuleva käytösnumero muodostuu annettujen arvosanojen keskiarvosta. Yläkoulun pienluokkien käyttäytymisen arvioinnin tekee pienluokan opettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Koulupäivän aikana vakavaan koulun järjestyssäännön rikkomiseen, esim. kiusaamiseen tai päihteiden käyttämiseen syyllistyneen oppilaan käyttäytymisen arvosanaa voidaan laskea. Käytösnumeron alentamiset käsitellään tapauskohtaisesti arviointikokouksissa. Numeroarvioinnin lisäksi oppilas arvioi omaa työskentelyään ja käyttäytymistään ennen arviointikeskustelua (itsearviointilomake). Oppilaan työskentelytaidoista, käyttäytymisestä ja niiden arvioinnista keskustellaan myös huoltajan kanssa.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (numeroarviointi) liitteenä. https://drive.google.com/file/d/1YnB8Afwa-Q10xXyoV_OTCHuDz5fWUYYV/view?usp=sharing
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)
Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan arviointi (Lappeenranta)
Lauritsalan koulun oppilaan arviointi
Lauritsalan koulun arviointikulttuurin kehittämisen painopisteet
Jatkuvan arvioinnin palautteenantotapojen kehittäminen
Arvioinnin avoimuuden kehittäminen: Kehitetään toimia, joilla oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin kokonaisuudesta, kuten arviointikriteereistä ja -periaatteista.
Arvioinnin monipuolisuuden kehittäminen
Oppilaan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin menetelmien kehittäminen
Kannustamisen tapojen ja menetelmien kehittäminen
Itsetunnon ja minäpystyvyyden vahvistamiseen tähtäävän arviointitavan kehittäminen
Lauritsalan koulun opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä
Arviointi on oppimisen aikaista, motivoivaa ja ohjaavaa
Arviointi on jatkuvaa, monipuolista, kannustavaa ja avointa
Arviointi on suullista ja kirjallista ja sitä dokumentoidaan
Arvioinnilla tuetaan ajanhallinnan ja paineensietokyvyn kehittymistä
Arvioinnin tavoitteena on itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittäminen, syväoppiminen, sisäinen motivaatio ja elinikäistä oppimista tukevien oppimistaitojen saavuttaminen
Arvioidaan työskentelyä, edistymistä ja osaamista suhteessa tavoitteisiin
Arviointi on myös oppilaan, opettajan ja huoltajan kanssa yhteisesti sovittujen tavoitteiden seuraamista
Arviointikäytänteet
1-5 luokat
Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella) ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.
Ennen arviointikeskustelua huoltaja täyttää yhdessä oppilaan kanssa Wilman välilehdeltä löytyvän lomakkeen. Lomake on kuukauden auki vanhemmille ja kaksi kuukautta opettajalle. Aikahaarukkaa voi jokainen opettaja säätää itse.
Lomakkeessa käsitellään seuraavat kolme teemaa: oppimisen taidot, tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä käyttäytymisen taidot.
Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat. Alkuopetuksessa on pääpaino äidinkielen ja matematiikan osaamisessa. Halutessaan ne voi kirjata lomakkeen kohtaan luokanohjaajan kommentit.
6 luokka
Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella), välitodistus ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.
Ennen arviointikeskustelua huoltaja täyttää yhdessä oppilaan kanssa Wilman välilehdeltä löytyvän lomakkeen. Lomake on kuukauden auki vanhemmille ja kaksi kuukautta opettajalle. Aikahaarukkaa voi jokainen opettaja säätää itse.
Lomakkeessa käsitellään seuraavat kolme teemaa: oppimisen taidot, tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä käyttäytymisen taidot.
Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat. Alkuopetuksessa on pääpaino äidinkielen ja matematiikan osaamisessa. Halutessaan ne voi kirjata lomakkeen kohtaan luokanohjaajan kommentit.
7-9 luokat
VÄLI- JA LUKUVUOSIARVIOINTI:
Numeroarviointi annetaan kaksi kertaa lukuvuodessa:
väliarviointi 2. jakson jälkeen
lukuvuositodistus (7. ja 8. lk) / päättötodistus (9.lk) lukuvuoden päättyessä
OPPILAAN ITSEARVIOINTI:
Oppilaat arvioivat oppimisen taitojaan, tunne- ja vuorovaikutustaitojaan sekä käyttäytymisen taitojaan täyttämällä Wilmasta löytyvän arviointilomakkeen 1. ja 3. jaksojen päättyessä. Itsearviointi tehdään koulussa. Huoltajia tiedotetaan, kun itsearviointi on tehty.
ARVIOINTIKESKUSTELU:
Huoltajan Wilmasta löytyy arviointikeskustelulomake, jonka oppilas täyttää yhdessä huoltajansa kanssa ennen arviointikeskusteluun tuloa.
Arviointikeskustelu pidetään talvilomaan mennessä.
Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi
Lauritsalan koulu: ei täydennettävää
Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Opinnoissa eteneminen ja luokalta siirtyminen tapahtuu opetussuunnitelman perusteissa kuvatulla tavalla. Luokalle jättämistä on harkittava erittäin vakavasti ja pyrittävä käyttämään ensisijaisesti muita vaihtoehtoja, kuten oppimisen tuen lisäämistä, oppiaineen yksilöllistämistä ja vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua POL 18§ tarkoitetulla tavalla. Keskeinen periaate kaikissa edellä mainituissa menettelyssä on oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävä tiivis yhteistyö hyvissä ajoin ennen lukukauden päättymistä.
Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt
Laajennettu arviointikeskustelu.
Valinnaisten aineiden arviointi
Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti alle 2 vvt valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti, kestoltaan 2 vvt tai yli laajuiset valinnaisaineet arvioidaan numeroarvioin. Taito- ja taideaineiden valinnaisaineet on koulun tuntijaossa integroitu vuoroin musiikin, käsityön ja kuvataiteen oppiaineiden tuntimääriin ja ne arvioidaan kyseisten oppiaineiden yhteydessä.
Käyttäytymisen arviointi Lauritsalan koulussa
Luokat 1-6:
1.-3. luokkalaisten käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. 4.-6. luokkalaisilla käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana. Alakoulussa käyttäytymisen arvioinnin tekee luokanopettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit arvosanalle 8 (hyvä):
Sääntöjen noudattaminen
Noudatan hyviä tapoja ja koulun sääntöjä.
Toisten huomioiminen
Kunnioitan erilaisuutta ja toisten mielipiteitä.
En hyväksy kiusaamista enkä osallistu siihen.
Työrauha
En turhaan myöhästy oppitunneilta.
Annan työrauhan.
Työympäristöstä ja omaisuudesta huolehtiminen
Pidän työympäristöni siistinä.
Kunnioitan toisen omaisuutta sekä yhteisiä tiloja ja tavaroita.
Huolehdin käyttööni annetuista oppimisvälineistä.
Yhteisistä asioista huolehtiminen
Huolehdin oman osuuteni luokan yhteisistä asioista.
Huolehdin omalta osaltani koulun ja kodin välisestä yhteydenpidosta.
Luokat 7-9:
7.-9. luokilla oppilas saa käyttäytymisestään numeroarvosanan väli- ja lukuvuositodistuksissa. Yläkoulun opettajat arvioivat oppilaan käyttäytymistä numerolla aina kun antavat arvosanan oppiaineestaan. Todistukseen tuleva käytösnumero muodostuu annettujen arvosanojen keskiarvosta. Yläkoulun pienluokkien käyttäytymisen arvioinnin tekee pienluokan opettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Koulupäivän aikana vakavaan koulun järjestyssäännön rikkomiseen, esim. kiusaamiseen tai päihteiden käyttämiseen syyllistyneen oppilaan käyttäytymisen arvosanaa voidaan laskea. Käytösnumeron alentamiset käsitellään tapauskohtaisesti arviointikokouksissa. Numeroarvioinnin lisäksi oppilas arvioi omaa työskentelyään ja käyttäytymistään jaksojen päättyessä (arviointikirjan itsearviointilomake). Oppilaan työskentelytaidoista, käyttäytymisestä ja niiden arvioinnista keskustellaan myös huoltajan kanssa.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit arvosanalle 8 (hyvä):
Sääntöjen noudattaminen
Noudatan hyviä tapoja ja koulun sääntöjä.
Toisten huomioiminen
Kunnioitan erilaisuutta ja toisten mielipiteitä.
En hyväksy kiusaamista enkä osallistu siihen.
Työrauha
En turhaan myöhästy oppitunneilta.
Annan työrauhan.
Työympäristöstä ja omaisuudesta huolehtiminen
Pidän työympäristöni siistinä.
Kunnioitan toisen omaisuutta sekä yhteisiä tiloja ja tavaroita.
Huolehdin käyttööni annetuista oppimisvälineistä.
Yhteisistä asioista huolehtiminen
Huolehdin oman osuuteni luokan yhteisistä asioista.
Huolehdin omalta osaltani koulun ja kodin välisestä yhteydenpidosta.
Käytettävät todistukset
Lauritsalan koulussa käytetään Lappeenrannan kaupungin B-sarjan todistuspohjia. Välitodistus voidaan jättää antamatta Lauritsalan koulussa tilanteissa, joissa arvioinnin edellytyksiä ei ole vielä olemassa. Lukuvuositodistus annetaan aina vuosiluokan päättyessä.
Päättöarviointi
Päättöarvioinnin tehtävänä on määritellä, miten hyvin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut perusopetuksen oppimäärän tavoitteet eri oppiaineissa.
Päättöarvioinnin tulee olla valtakunnallisesti vertailukelpoista ja kohdella oppilaita tasavertaisesti. Päättöarvosana perustuu kussakin yhteisessä oppiaineessa oppilaan osaamiseen perusopetuksen päättövaiheessa vuosiluokilla 7−9 ja se tehdään 9. vuosiluokan lopussa. Päättöarviointi perustuu Opetushallituksen laatimiin perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereihin kaikissa yhteisissä oppiaineissa. Oppilaan osaaminen arvioidaan perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden pohjalta monipuoliseen näyttöön perustuen. Päättöarviointi on ennustettavaa ja ennakoitavaa oppilaan ja huoltajan kannalta siten, että heillä on hyvissä ajoin käsitys päättöarvioinnin kriteereistä kussakin oppiaineessa ja oppilaan suoriutumistasosta suhteessa niihin.
Myös tilanteessa, jossa yhteisen oppiaineen opiskelu päättyy ennen perusopetuksen päättövaihetta, oppilaan osaaminen arvioidaan kyseiseen oppiaineeseen laadittujen perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden mukaan.
Päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät tieto- ja taitotason arvosanoille viisi (5), seitsemän (7), kahdeksan (8) ja yhdeksän (9). Päättöarvioinnin kriteerit on laadittu siten, että oppilas saa kyseisen arvosanan, mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen kriteereiden edellyttämää osaamista. Joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen.
Päättöarvioinnissa työskentelyn arviointi sisältyy oppiaineen arvosanaan. Jos henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa on päätetty, että oppilas opiskelee yksilöllisen oppimäärän mukaan yhdessä tai useammassa oppiaineessa, arvioidaan oppilaan suorituksia henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa määriteltyihin hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin perustuen. Silloin oppilaan osaamista ei arvioida suhteessa päättöarvioinnin kriteereihin.
Perusopetuksen päättövaiheessa numeroin arvosteltavat yhteiset oppiaineet ovat äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli, ensimmäinen vieras kieli, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, maantieto, terveystieto, uskonto/elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta sekä kotitalous.
valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Muista oppiaineista annetaan hyväksymismerkintä.
päättötodistukset.
Todistukset tulostetaan oppilastietojärjestelmän tulostuseditoria käyttäen liitteenä oleville kuntakohtaisille todistuspohjille.