Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat:

  • tutkimisessa toteutuksen suunnittelu, tutkimusvälineiden käyttö ja tutkimustuloksen esittäminen.
  • havaintojen tekemisessä kaikkien aistein käyttö ja havaintojen tarkkuus.
  • turvallisen toimimisen taidoissa ohjeiden mukaan toimiminen.
  • ryhmässä toimimisen taidoissa tasavertainen parityöskentely.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Lahden seudun kristillisessä koulussa alkuopetuksen ympäristöopin keskeinen tavoite on merkityksellisen luontosuhteen syntyminen. Oppilaan omia kiinnostuksenkohteita sekä aiempia luontokokemuksia käytetään hyväksi ympäristöopin opetuskokonaisuuksia valittaessa. Oppilasta ohjataan lähiympäristön tarkkailussa ja havainnoinnissa sekä näkemään ympäristöopin sisältöjä arkielämässä.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Koulu kasvattaa kestävään elämäntapaan ja oppimisen iloon omalla esimerkillään. Harjoitellaan ja opitaan vastuullisuutta sekä omien ideoiden ja tuotosten jakamista.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Pyritään harjoittelemaan kestävän elämäntavan rakentumista arkeen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan yhteisölliseen oppimiseen.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan monilukutaitoon.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan ajattelun taitojen kehittymistä tutustumalla erilaisiin elinympäristöihin ja niiden eliöihin, ilmiöihin ja materiaaleihin. Käytetään ympäristöopin tiedonalalle ominaisia käsitteitä sekä järjestelmiä. Rohkaistaan oppilasta kertomaan ja kuvailemaan jo tuntemiaan ilmiöitä luonnontieteen käsittein sekä ohjataan näkemään arkihavaintojen taustalla olevia luonnontieteen ilmiöitä.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta toimimaan sekä kirjallisesti että suullisesti esitetyn ohjeen mukaan. Autetaan oppilasta ymmärtämään ohjeiden perusteita ja periaatteita. Kiinnitetään huomiota turvalliseen oppimis- ja työskentely-ympäristöön sekä kotona että koulussa.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita tekemään pienimuotoisia tutkimuksia. Tutkitaan saatuja tuloksia ja harjoitellaan johtopäätösten tekemistä.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Opetellaan toimimaan eri rooleissa ja ryhmissä erilaisten oppijoiden kanssa.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Tuetaan arkipäiväiseen tieto-ja viestintäteknologian käyttöön ympäristöopin tutkimuksissa.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Ohjataan omaksumaan ympäristöopin oppiaineelle ominaisia käsitteitä.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin ympäristöstä tehtyihin mallinnuksiin, kuten kuviin ja karttoihin ympäristön kuvaajina. Vuosiluokilla 1-2 tutustuminen voidaan aloittaa esimerkiksi omasta luokkatilasta tai koulupihasta opettelemalla kartanlukua peli- ja leikkiharjoitteiden avulla.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta omaksumaan rakentavia ja toiset huomioon ottavia vuorovaikutustapoja sekä kertomaan havainnoista lähiympäristössä. Harjoitellaan mielipiteen ja tosiasian erottamista toisistaan sekä oman mielipiteen monipuolista perustelemista sekä toisen mielipiteen arvostamista.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Minun kehoni:

- kehoni toiminta: ruumiinosat, aistit, keskeiset elintoiminnot, omasta kehosta huolehtiminen ja kunnon ylläpitäminen

- muut ihmiset: toisten kanssa vuorovaikutuksessa oleminen, toisen huomioiminen, hyvät tavat, empatia

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Näkökulmana minä:

-kehoni: miten liikun turvallisesti eri ympäristöissä

-muut ihmiset: muiden huomiointi erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa, esim. liikennekäyttäytyminen

-lähiympäristö ja liikenne: liikenteessä toimiminen esim. jalankulkijana ja pyöräilijänä

-vuodenajat: omaksutaan vuodenaikojen järjestys, käsitteet sekä niiden keskeiset ilmiöt ja tunnusmerkit ja asianmukainen pukeutuminen eri vuodenaikoina

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oman lähiympäristön havainnointi ja tutkiminen

- lähiympäristö, luonto ja rakennettu ympäristö, elollinen ja eloton luonto, koulualueen rajoihin perehtyminen, kartanluku sekä koulun lähiympäristön eläin- ja kasvilajien tarkkailu ja havainnointi

- vuodenajat: vuodenaikojen vaihtelun ja eri vuodenajoille tyypillisten sää- ja luonnonilmiöiden tarkkailu sekä havainnoista kertominen luonnontieteen käsittein

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

- kehoni, oman kehon liikuttaminen, luut ja lihakset

- lähiympäristö, liikenne: liikennevälineiden hyödyntäminen paikasta toiseen siirryttäessä

- vuodenajan mukaiset ilmiöt, esimerkiksi sään ja kasvillisuuden vaihtelut

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- kehoni: ihmiselimistön perustoiminnot, ruoka energianlähteenä, vesi, ilma ja lämpö elämän ehtoina

- muut ihmiset: ruuan riittävyys, vastuullinen ja järkevä kuluttaminen

- lähiympäristö, maatalous: alkutuotantoon sekä sen keskeisiin tuotantoeläin- ja kasvilajeihin tutustuminen

- vuodenajan mukainen toimiminen: mm. eri vuodenajoille tyypilliseen ravintoon tutustuminen

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

- oman ja toisen hyvinvoinnin tukeminen vastuullisin ja eettisesti kestävin valinnoin

- lajitteluun tutustuminen ja kierrätys osana vastuullista kuluttamista

- omien kulutustottumusten tarkastelu

ePerusteet