Englanti, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Englannin A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää englannin A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut englannin A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan englannin A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy englannin A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on kannustavaa ja auttaa oppilasta tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Monipuolisen arvioinnin ansiosta myös ne oppilaat, joilla on kielellisiä oppimisvaikeuksia tai muuten kielellisesti erilaiset lähtökohdat pystyvät osoittamaan osaamistaan.Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää esim. Eurooppalaista kielisalkkua.

Englannin sanallista arviota tai arvosanaa annettaessa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisen opetussuunnitelman tavoitteisiin. Määriteltäessä osaamisen tasoa 6.vuosiluokan lukuvuositodistusta varten käytetään valtakunnallisia arviointikriteereitä. Myös itse- ja vertaisarvioinnin tulee olla osa arvostelua. Arvioinnin tulee myös kohdistuaa kaikkiin arvioitaviin tavoitteisiin eikä vaan osaan niistä. Kaikki kielitaidon osa-alueet ovat arvioinnin kohteena ja niiden arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen..

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan omaa taustaansa ja avoimesti tutustumaan muihin kulttuureihin ja nuorten elämään eri puolilla maailmaa.Maailman kielten ja kulttuurien kirjoa havainnollistetaan samalla kun englannin kielen asema maailmanlaajuisena viestinnän välineenä tuodaan esille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan englannin kielen asemaa globaalin viestinnän kielenä.
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä englannin kielen aseman ja merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa monipuolisesti lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta. Oppilas osaa vertailla eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta. Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.

T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kertomaan omasta kulttuuritaustastaan ja kokemaan monikulttuurisuus rikkautena. Niin oppilasta kuin myös opettajaa kannustetaan autenttiseen vuorovaikutukseen oman maan rajojen yli. Brittiläiseen kulttuurin tutustumisen kautta näkökulmaa laajennetaan koko englanninkieliseen kulttuurialueeseen ja Euroopan kautta koko maailmaan. Oppilasta autetaan löytämään itselleen ominaisia oppimistapoja ja työskentelemään niin ryhmässä, pareittain kuin itsenäisestikin. Oppilas voi käyttää luovuuttaan ja häntä ohjataan suunnittelemaan omaa työtään ja arvioimaan sitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota sallivan, kannustavan opiskeluilmapiirin luomiseen, mikä mahdollistaa opiskelutaitojen kehittymisen. Korostetaan ymmärrettävän viestin välittymistä oikeakielisyyden sijaan. Ohjataan oppilasta käyttämään kielitaitoaan rohkeasti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen sekä englannin levinneisyyteen mm. internetissä. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan omaa kieltä ja kulttuuria ja lähdetään tutustumaan englanninkieliseen kulttuuriin ja englannin levinneisyyteen. Kuunnellaan eri kieliä ja katsotaan eri tapoja kirjoittaa kieltä. Tehdään havaintoja lainasanoista kielestä toiseen, erityisesti englannista suomeen. Pohditaan ja harjoitellaan sitä, miten voi selvitä eri vuorovaikutustilanteissa, jos osaa kieltä vain vähän.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan toimimaan yhdessä ja ottamaan vastuuta opiskelusta sekä arvioimaan omaa kielitaitoa. Harjoitellaan hyviä kielenopiskelutapoja esimerkiksi sanojen ja rakenteiden muistamiseksi sekä merkityksen päättelemistä asiayhteydestä esim. toiminnallisuuden, pelien,rytmin ja musiikin avulla, jotta uteliaisuus ja oppimisen ilo säilyvät. Aihepiirit ja tilanteet liittyvät läheisesti oppilaan omaan elämänpiiriin ja ympäristöön. Harjoitellaan mm. harrastuksiin ja arkielämään liittyviä verbejä, adjektiiveja ja substantiiveja;numeraaleja 1-100, luontoon ja eläimiin liittyvää sanastoa. Tutustutaan englannin kielen perusrakenteisiin kuten esim. kysymyslauseisiin, yksikköön ja monikkoon, olla-verbin yksikkömuotoihin sekä persoonapronomineihin.

ePerusteet