Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Tutkitaan ja havainnoidaan ympäristöjä toiminnallisesti ja moniaistisesti. Työskentelyn pohjana on oppilaan oma kokemusmaailma, luonto, rakennettu ympäristö, media, kulttuuri ja taide. Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin esim. näyttelyihin ja tehdään museovierailuja (virtuaalisia ja vierailuja paikallisiin museoihin), tutustutaan ammattitaiteilijoiden toimintaan, kuvataiteen harrastusmahdollisuuksiin. Kannustetaan TET ‐harjoitteluun myös taiteen alan ammateissa.L1, L3, L4, L5 TET ‐harjoittelu esim. valokuvaamoissa, mainostoimistoissa, taidemuseoissa, kehystämöissä, sanomalehdissä, peliteollisuudessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Keskustellaan taiteesta, ympäristöstä ja muista visuaaliseen kulttuuriin liittyvistä havainnoista, tuntemuksista ja mielipiteistä käyttäen taiteen käsitteistöä. Harjoitellaan perustelemaan mielipiteitä.L2, L4, L5, L6 Väittely erilaisista kuvataiteen ilmiöistä, yhteys äidinkieleen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3Kehitetään kuvalukutaitoa ja omien ajatusten ja havaintojen tuottamista kuvallisin ja poikkitaiteellisin keinoin hyödyntämällä myös tieto‐ ja viestintäteknologiaa ja verkkoympäristöä.L2, L3, L4, L5 Digitaalisten kuvien käyttö verkkoympäristössä (kuvien jakaminen, kuvamanipulaatiot, nettietiketti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Havaintoja ja ajatuksia ilmaistaan erilaisia välineitä ja tekniikoita käyttäen. Taitoja syvennetään ja monipuolistetaan. ‐ piirtäminen ja maalaaminen monipuolisesti eri tekniikoilla ja välineillä, arkkitehtuuri ja muotoilu esim. pienoismallit, plastinen sommittelu, grafiikan menetelmät, ympäristötaide esim. vesi, maa, lumi, muut luonnonmateriaalit, valokuvaus ja videokuvaus, verkkoympäristö, kuvankäsittely ja piirto‐ohjelmat, animaatio, sekatekniikat.L2, L3, L5, L6 Esim. sarjakuvat, graffitit, tagit, lavasteet, neulegraffitit. Mainonta esim. tuotepakkaukset ja julisteet. Teemat oppiaineita yhdistävään työskentelyyn valitaan Kainuusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
|
Kuvailmaisun taitojen syventäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Ohjataan oppilasta tai oppilasryhmää tavoitteiden asettamisessa. Kannustetaan tutkivaan työskentelyyn prosessin aikana ja ohjataan itse‐ ja vertaisarviointiin. Kuvien tuottamisen ja tulkinnan taitoja syvennetään. Mahdollistetaan oppilaiden yhdessä toimiminen.L1, L2, L3, L5 Paikallisia ja alueellisia kulttuurikohteita hyödyntävät projektit integroituna eri oppiaineisiin, oppimisympäristöihin tai yhteisöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
|
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.
|
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Käytetään erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja mielipiteiden ilmaisemisessa ja yhteisöllisessä osallistumisessa. Nähdään kuvien merkitys henkilökohtaisesti, yhteiskunnallisesti ja globaalisti.L1, L2, L4, L7 Julkiset teokset, oppilaskuntavaalien julisteet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
|
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Tarkastellaan sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan ja sovelletaan niitä oppilastöissä. Mediakriittisyys huomioidaan osana opetusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Tarkastellaan ja tulkitaan taiteen merkitystä tekijän, yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Nostetaan esille historiallisten, paikallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus kuviin.L2, L3, L6, L7 Tutustutaan kainuulaisiin ja Kainuussa vaikuttaneisiin taiteentekijöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
|
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.
|
T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Kuvallisen työskentelyn lähtökohtana käytetään oman ja muiden kulttuurien sekä medioiden kuvailmaisuja eri aikakausina. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.L1, L2, L5, L6 Muotoiluun, arkkitehtuuriin, nykytaiteeseen liittyvät teemat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
|
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Tutkitaan taidetta, ympäristöä ja visuaalista kulttuuria sekä niiden välittämiä arvoja. Oppilas muodostaa mielipiteitä ja perustelee ne.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
|
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
S1, S2, S3 Kulttuurinen moninaisuus huomioidaan arvostavasti sekä kuvailmaisun sisältöjä että toimintatapoja valittaessa. Oppilaalle annetaan mahdollisuus ottaa kantaa esteettisiin, ekologisiin ja eettisiin kysymyksiin kuvataiteen keinoin. Aihe‐ ja materiaalivalinnoissa sekä välineiden käytössä painotetaan kestävää kehitystä. Kannustetaan kriittisyyteen ja vastuullisuuteen tieto‐ ja viestintäteknologian käytössä tekijänoikeudet huomioiden.L1, L2, L4, L7 Kuvan merkitys eri kulttuureissa, esim. islamilaisen taiteen kuvakiellot ‐ integroituu uskonnon opetukseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
|
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|