Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 1:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Tilan kuvaaminen
Havainnoidaan tilaa – kokemuksien saaminen erilaisista tiloista
Minä – suhde ympäristöön
Majat
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Valokuva - liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
Kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 2:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Ihmisen muodon hahmottaminen oman kehon kautta
Oppilaan kehon piirtäminen voimapaperille,lumienkelit, lumiukko, croques
Tilan kuvaaminen
Havainnoidaan tilaa – kokemuksien saaminen erilaisista tiloista
Minä – suhde ympäristöön
Majat
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Valokuva - liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
Kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Visuaalisen alueen mediataidot
Tietoisuus ketä saa kuvata ja miten kuvaa saa käyttää
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 3:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Ihmisen muodon hahmottaminen oman kehon kautta
Oppilaan kehon piirtäminen voimapaperille,lumienkelit, lumiukko, croques
Tilan kuvaaminen
Havainnoidaan tilaa – kokemuksien saaminen erilaisista tiloista
Minä – suhde ympäristöön
Majat
Värioppi
Päävärit ja välivärit
Värien sekoittelu
Vesivärit (eli akvarellivärit) ja peitevärit
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakerronta
sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 4:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
4. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Ihmisen muodon hahmottaminen oman kehon kautta
Oppilaan kehon piirtäminen voimapaperille,lumienkelit, lumiukko, croques
Tilan kuvaaminen
Havainnoidaan tilaa – kokemuksien saaminen erilaisista tiloista
Minä -suhde ympäristöön
Majat
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Leimasinpainanta
Valokuva - liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 5:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
4. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
5. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
6. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Ihmisen muodon hahmottaminen oman kehon kautta
Oppilaan kehon piirtäminen voimapaperille,lumienkelit, lumiukko, croques
Tilan kuvaaminen
Havainnoidaan tilaa – kokemuksien saaminen erilaisista tiloista
Minä – suhde ympäristöön
Majat
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Leimasinpainanta
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 6:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
Kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 7:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Värioppi
Päävärit ja välivärit
Värien sekoittelu
Vesivärit (eli akvarellivärit) ja peitevärit
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakerronta
Sarjakuvat
Visuaalisen alueen mediataidot
Tietoisuus siitä, ketä saa kuvata ja miten kuvaa saa käyttää.
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 8:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
Kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 9:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti ja koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 10:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esim. Suomen kulta-ajan taide)
Kirjoitetaan kuvasta tarina, harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Visuaalisen alueen mediataidot
Tietoisuus siitä, ketä saa kuvata ja miten kuvaa saa käyttää.
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 11:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittymistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Muovailuvaha ja muut massat
Rakentelua eri materiaaleista
Kierrätysmateriaali
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Oma koti, koulu
Tutustutaan oppilaan omaan ympäristöön ja esineistöön
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostaminen, työhön keskittyminen
Katsotaan tuotoksia, havainnoidaan onnistumisia, piirteitä ja ominaisuuksia eri näkökulmista osa-alueittain.(Työn sanallistaminen, erilaisten onnistumisten sanallistaminen: esim. piirrosjälki, värien käyttö, mielikuvituksellisuus, sommittelu…)
|