Historia

Opetussuunnitelman perusteet

Historian opetuksessa palautteella pyritään rohkaisemaan oppilaita omiin tulkintoihin ja näkemystensä argumentointiin. Kirjallisten tehtävien ohella arvioinnissa on otettava huomioon oppilaiden monimuotoiset työskentelyn ja osaamisen osoittamisen tavat. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun hallintaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona historian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut historian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt historian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on historian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy historian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.


Paikallinen opetussuunnitelma

Iitin yläkoulussa historian päättöarviointi sijoittuu kahdeksannelle luokalle. Todistuksen arvosanaan vaikuttavat oppilaan taidot (työskentelytaidot yksin ja ryhmässä, tiedon hankinta ja käsittely, kommunikointitaito), tiedot (tuntiosaaminen, kokeet ja tehtävät) ja asenteet (asennoituminen opiskeluun, läksyistä huolehtiminen, tuntiaktiivisuus).

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Historiasta tärkeää on ymmärtää mitä historia itseasiassa on ja miksi sitä on tärkeä opiskella. Historian hyöty tieteenalana ja oppiaineena tulee esille nykypäivän ymmärtämisenä ja toisaalta tiedonkäsittelyn osaamisena. Ihmiskunnan menneisyys ja siitä kirjoitettu historia vaikuttavat myös jokaiseen meistä henkilökohtaisella tasolla, jonka vuoksi on jokaisen oppilaan identiteetin rakentumisen näkökulmasta tärkeää, että ymmärtää itseään ympäröivää maailmaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja sen merkityksestä identiteetille.
Tiedon hankkiminen menneisyydestä
T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Nykypäivänä tieto on digitalisoitumisen myötä demokratisoitunut ja sitä on saatavilla missä vain, koska vain. Oppilaalle on tärkeä opettaa luotettavan ja epäluotettavan historiallisen tiedon ero sekä tuomaan esille välineitä, joiden avulla oppilas pystyy arvioimaan tiedon ja sen lähteen luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi teh-dä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esi-tetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Historiallisen tiedon osalta on tärkeä ymmärtää, että historia on ihmisen tutkimaa osaa ihmiskunnan menneisyydestä. Historiantutkimus perustuu lähteiden käyttöön, joiden kautta muodostuu tulkittu historiallinen tieto. Tätä historiallista tietoa voidaan sitten tarkastella eri näkökulmista, jolloin sille tulee tehtyä myös erilaisia tulkintoja. Osa tulkinnoista on neutraaleja ja objektiivisia, osa tulkinnoista voi puolestaan olla puolueellisia ja subjektiivisia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä-ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä. Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi tehdä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esitetyissä tulkinnoissa eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä. Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.

Historian ilmiöiden ymmärtäminen
T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tärkein käsitepari historian oppiaineessa on käsitteiden 'historia' ja 'menneisyys' välisen eron ymmärtäminen. Menneisyys on kaikki ihmiskunnalle ajan saatossa tapahtuneet suuret, aivan mikroskooppisen pienet ja kaikki siltä väliltä tapahtuneet asiat. Historia puolestaan tutkii tätä menneisyyttä ja on siis vain tiedetty osa ihmiskunnan menneisyydestä. Historian tutkimus perustuu lähteiden käyttöön. Lähteet ovat johtolankoja ihmisen toiminnasta menneisyydessä. Historiallinen aika on siis ihmiskunnan menneisyydestä se osa, jonka osalta voidaan enemmän tai vähemmän tarkasti kertoa mitä ihmiset ovat tehneet. Historiallinen aika myös erottuu esihistorian ajasta sillä, että historiallinen aika alkaa ihmisen ottaessa käyttöön kirjoitustaidon. Tärkeää on myös ymmärtää eri aikakausien merkitys alueellisesti eli että mikään uusi asia ei ole tullut käyttöön yhtä aikaa kaikissa maanosissa, missä ihmisiä kulloinkin on asunut.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä.
Kronologian ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas jäsentää historiallisten tapahtumien, ilmiöiden ja ajanjaksojen aikajärjestyksen ja ajallisia yhteyksiä. Oppilas käyttää aikaan liittyviä käsitteitä ja erittelee historian keskeisiin ajanjaksoihin liittyviä tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja kuvaa tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisia piir-teitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muistaa menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja antaa joitain esimerkkejä tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisista piirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa historian keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja pystyy opettajan ohjaamana suhteuttamaan ne ajallisesti toisiinsa.

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toimintaan ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tärkeää nostaa keskiöön syy-seuraus-suhteet erilaisten ja erikokoisten historiallisten tapahtumien ja ilmiöiden välillä. "Kaikki vaikuttaa kaikkeen", enemmän tai vähemmän. Tämän kautta on mahdollista ymmärtää menneisyyden ihmisen toimintaa ja edelleen tämän kautta ymmärtää miksi nykypäivänä ihmiset toimivat sillä tavoin kuin he toimivat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään ihmisen toimintaa ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
Historiallinen empatia

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan, arvioi hänen toimintansa motiiveja sekä tarkastelee sitä, miten hänen sosiaalinen tai yhteiskunnallinen asemansa tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tulkitsee ihmisten toimin-nan tarkoituspe-riä ja erittelee, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat heidän tekojensa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.

T6 auttaa oppilasta arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Historiassa tärkeää on kokonaisvaltaisuus eli ymmärrys siitä, että yleensä aina erilaisten historiallisten tapahtumien ja ilmiöiden syntyyn on vaikuttanut useita eri tekijöitä. Samoin minkä tahansa historiallisen tapahtuman tai ilmiön seuraukset ovat usein monisäikeiset.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Historiassa on tärkeä ymmärtää miten kaikki menneisyyden tapahtumat ovat enemmän tai vähemmän riippuvaisia toisistaan. Historia on suuri jatkumo, jossa mikään ei tapahdu ilman syytä ja toisaalta kaikesta on jotain seurausta. Mitään historiallista tilannetta tai ilmiötä ei tule tarkastella erillisenä, irrallisena kuplana vaan osana tätä jatkumoa, johon kaikki menneisyyden tapahtumat ja ilmiöt kuuluvat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä). Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä. Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin. Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille. Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina. Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.

Historiallisen tiedon käyttäminen
T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
Paikallinen tarkennus
Historia on ihmisen luoma ymmärrys menneisyydestä. Ihminen ei voi koskaan tietää sataprosenttisesti kaikkea menneisyydestä eikä edes yhdestä hyvin dokumentoidusta asiasta, tapahtumasta tai ilmiöstä ihmiskunnan menneisyydessä. Koska historiantutkimus perustuu saatavilla olevien lähteiden käyttöön, on historiallinen tieto aina sen hetken paras tulkinta menneisyyden tapahtumasta. Uudet tietolöydöt ja näkökulmat saattavat avata uusia näkemyksiä ja tulkintoja samoille historiallisille tapahtumille tai ilmiöille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rohkaistuu tulkintojen tekemiseen.
T9 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
Historia tarkastelee ihmisen menneisyyttä. Keskiössä on siis ihminen, hänen toimintansa, hänen motiivinsa, vaikuttimet ja se ajallinen ja ympäristöllinen konteksti, jossa hän toimii.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä.
Ihmisen toiminnan selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää ihmisen toimin-nan motiiveja sekä sitä, miten ihmisten taustat ja historiallinen konteksti vaikuttavat niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää päätelmän, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toi-mintansa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toimintansa motiiveihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten ihmisen toimin-nan motiivi näkyy jossain historian tapahtumassa tai ilmiössä.

T10 ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Historia on hyvä oppiaine harjaannuttamaan oppilaita asioiden välisten suhteiden perusteluun eli argumentointiin. Nykymaailmassa tietoa on valtavat määrät, ja siksi onkin tärkeä osata tunnistaa niin sanottu oikea tieto väärästä. Myös omat näkemykset on hyvä osata perustella objektiivisesti. Samalla tärkeää on havaita, että eri ihmiset suhtautuvat historialliseen tietoon eri tavoin, riippuen siitä, miten kyseinen ilmiö tai tapahtuma heitä henkilökohtaisesti koskettaa. Historiaa voidaan myös käyttää esimerkiksi poliittisena keppihevosena, jonka vuoksi erilaisten historiallisten tietojen käyttöön tulee pystyä suhtautumaan varauksella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa, ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta.
Historiallisten tulkintojen selittäminen ja niiden luotettavuuden arvioiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja miten lähteiden tulkitsijan tausta voi vaikuttaa tulkinnan luotettavuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja erittelee tulkintoihin sisältyvää puolueellisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen ja antaa esimerkkejä tulkintoihin sisältyvästä puolueellisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa ohjatusti jonkin esimerkin siitä, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen.

T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
Paikallinen tarkennus
Historiallinen tieto muodostuu menneisyyden lähteiden kautta. Oppilaille on hyvä esitellä erityylisiä lähteitä ja niiden tulkintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan niiden pohjalta oman perustellun tulkintansa.
Historian tietolähteiden käyttäminen ja historiatiedon tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tulkitsee erilaisia historiallisen tiedon lähteitä. Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja osoittaen tunnistavansa tulkintoihinsa liittyvän virhetulkinnan mahdollisuuden.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas vastaa menneisyyttä koskeviin kysymyksiin tulkitsemalla erilaisista lähteistä samaansa informaatiota. Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas esittää jonkin tulkinnan hyödyntäen käytössään olevia lähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas vastaa ohjatusti menneisyyttä koskeviin kysymyksiin hänelle annetun tietolähteen pohjalta. Oppilas muodostaa opettajan ohjaamana jostain lähteestä tulkinnan.

Sisällöt

S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ilmiöön, joka on muuttanut ihmisen elämää, ihmisen ja luonnon suhdetta sekä maailmaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Seitsemännellä luokalla tutustutaan teollistumiseen Euroopassa ja Suomessa. Paikallisesti otetaan huomioon Iitin ja lähialueiden teollinen kehitys 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa. Mahdollisuuksien mukaan tehdään vierailuja paikallisiin teollistumisen historiaan esitteleviin kohteisiin kuten Verlan tehdasmuseoon. Teollisuustyöväestön asemaa ja teollistumisen vaikutuksia ihmisten elämään tutkitaan Euroopan ja valtakunnan tasojen lisäksi mahdollisuuksien mukaan myös paikallisesti.

S2 Ihmiset muuttavat maailmaa

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yhteiskunnallisiin aatteisiin, niiden merkitykseen ja seurauksiin sekä siihen, miten ihmiset ovat pystyneet vaikuttamaan omana aikanaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Seitsemännellä luokalla käsiteltäviä yhteiskunnallisia aatteita ovat nationalismi, konservatismi, liberalismi ja sosialismi. Peredytään aatteiden esiinnousuun ja niiden vaikutuksiin Euroopassa ja Suomessa. Tutustutaan Suomen autonomiseen asemaan ja yhteiskunnallisia oloihin 1800-luvulla; perehdytään suomalaisten puolueiden syntyyn, kansalaisten vaikutusmahdollisuuksiin autonomian aikana ja vaikutusmahdollisuuksien muuttumiseen venäläistämistoimien myötä, yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen sekä sääty-yhteiskunnan murrokseen ja eduskuntauudistukseen. Seitsemännellä luokalla perehdytään Suomen itsenäistymiseen ja siihen johtaneeseen kehitykseen sekä vuoden 1918 tapahtumiin.

S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään kulttuurin merkitykseen identiteetin rakentamisessa autonomian ajalla ja itsenäisen Suomen alkutaipaleeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppitunneilla perehdytään 1800- ja 1900-luvun suomalaiseen kulttuuriin nationalismin heijastajana. Tutkitaan esimerkiksi koululaitoksen syntyä, suomalaisuusaatetta, kielikysymystä.

S4 Suurten sotien aika

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään maailmansotiin, kylmään sotaan ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisten ihmisten ja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta. Paneudutaan ihmisoikeusrikoksiin kuten holokaustiin ja muihin kansanvainoihin sekä ihmisoikeuksien edistämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Maailmansodista seitsemännellä luokalla käsitellään ensimmäinen maailmansota, siihen johtanut kehitys sekä sodan seuraukset.

S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan arkielämän historiaa ja tämän päivän juuria. Kehityksen yksilölle tuomien saavutusten ohella perehdytään elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Seitsemännellä luokalla perehdytään Suomen autonomiaan sekä automian ajan kansalaisten elämään. Oppitunneilla opiskellaan suomalaisen yhteiskunnan säätyjako ja sen vaikutus yhteiskuntaan ja ihmisten elämään, 1800-1900 -lukujen taitteen murrosten aika, Suomen teollistuminen sekä kaupunkien ja maaseudun muutos, ja tie kohti sääty-yhteiskunnan murenemista.

S6 Nykyisen maailmanpolitiikan juuret

Opetussuunnitelman perusteet

Syvennytään kehittyneiden ja kehittyvien maiden yhteiseen historiaan sekä uudenlaisten poliittisten jännitteiden syntyyn ja ratkaisuihin maailmassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Maailmanpolitiikan juuria haetaan 1800-luvun imperialismista ja sen vaikutuksesta Afrikan ja Aasian maihin, sekä Yhdysvaltojen historiasta itsenäistymisestä 1900-luvun alkuun.

ePerusteet