Työskentelyn jäsentäminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Tutkimuksissa ja projekteissa keskitytään arvioimaan vain muutamaa osa-aluetta asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkotietojaan, -taitojaan ja -käsityksiään. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Arviointi perustuu monimuotoisten tuotosten lisäksi oppilaiden työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin. Sisällön lisäksi arvioidaan olennaisen hahmottamista, tiedonhakua ja ilmaisun selkeyttä. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden tunnistamista sekä kannustamaan toisiaan oppimisessa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.
Ympäristöopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä tutkimisen ja toimimisen taitojen lisäksi myös tiedonalojen osaaminen.
Tavoitteiden asettelu sekä työtapojen ja arvioinnin suunnittelu tapahtuu oppilaiden ja opettajan yhteistyönä. Tavoitteiden saavuttamista ja työskentelyn etenemistä arvioidaan ja dokumentoidaan jatkuvasti oppimisprosessin aikana. Oppilasta ohjataan rakentavan palautteen, ohjaavien kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat motivaatiota, intoa ja tehostavat koko oppimisprosessia.
Itsearviointi kehittää itseohjautuvuutta. Opettajan tehtävä on ohjata oppilasta reflektoimaan omaa toimintaansa. Häntä ohjataan tunnistamaan omia ennakkotietojaan, -taitojaan ja käsityksiään sekä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Vertaisarviointi ohjaa oppilaita kiinnittämään huomiota olennaiseen ja tukea yhteisöllistä oppimista. Vertaisryhmää rohkaistaan ja ohjataan antamaan rakentavaa palautetta ja kannustamaan toisiaan. Saatua palautetta opitaan ottamaan vastaan ja käyttämään hyödyksi.
Opiskelu prosessia ja sen tuloksia dokumentoidaan. Oppilas voi osoittaa edistymistään monin eri tavoin. Tärkeää on ikätason, kehitystason, oppimistyylien ja muiden yksilöllisten seikkojen huomioiminen. Oppimista havainnoidaan keskusteluissa, toiminnassa, erilaisissa esityksissä ja kuvallisessa ilmaisussa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa tähän monipuolisia mahdollisuuksia.
Opittavat taidot ja tiedot jaetaan kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, jotka määritellään yhdessä oppilaiden kanssa. Kokonaisuuden arvioinnissa käytetään sellaisia arviointikeinoja, joilla opiskelun tavoitteena oleva laaja-alainen osaaminen tehdään näkyväksi.
Arviointi perustuu monimuotoisten tuotoksien lisäksi oppilaiden työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin. Sisällön lisäksi arvioidaan olennaisen hahmottamista, tiedonhakua ja ilmaisun selkeyttä.
Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaan arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.
6. luokan lukuvuosiarvioinnissa opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Arviointikriteerejä voidaan hyödyntää myös alempien vuosiluokkien arvioinnissa. Tutkimisen ja toimimisen taitojen lisäksi myös tiedonalakohtaisten sisältöjen osaaminen on opinnoissa edistymisen kannalta tärkeää.