Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Oppilasta ohjataan arvioimaan itseään aina suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja opetellaan antamaan rakentavaa palautetta myös toisen työskentelystä.

Musiikin oppiminen on aina prosessi. Tätä musiikille ominaista prosessioppimisen tapaa voidaan hyödyntää myös ilmiöpohjaisessa opiskelussa yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Tämänkaltaisen työskentelyn arvioinnissa käytetään apuna opiskeluprosessin monipuolista tallentamista eri keinoin. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopputulos.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta edistyminen musiikillisen keksinnän ja ilmaisun taidoissa

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen.

Rohkaistutaan olemaan osana musiikillista ryhmää omalla äänellä.

Tutustutaan käytössä oleviin soittimiin tarkoituksenmukaisesti, opetellaan soittamaan ja käsittelemään ikätasolle sopivia koulusoittimia ja harjoitellaan soittamaan osana ryhmää muut huomioiden.

Rohkaistaan oppilasta ilmaisuun ja keksimiseen soittaen ja laulaen.

Hyväksytään erilaisia tapoja soittaa ja harjoitellaan soittimelle ominaista soittotapaa ja -asentoa.

Harjoitellaan huomioimaan ja hahmottamaan musiikillisen ryhmän tuottamaa ääntä ja ääniympäristöä. Opetellaan toimimaan osana musiikillista ryhmää soittaen ja laulaen.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Hahmotetaan peruskäsitteitä kuten taso, kesto, voima ja väri esimerkiksi luovan toiminnan ja musiikillisen keksimisen kautta.

Harjoitellaan leikkien äänenkäyttöä, hengitystä, rentoutumista ja laulamista sekä yksin että ryhmän jäsenenä. Tutustutaan omaan ääneen puhuen ja laulaen. Huomioidaan oppilaan ominainen tapa soittaa ja laulaa ja ohjataan tarvittaessa terveelliseen ja ergonomiseen musisointitapaan.

Harjoitellaan soittimien tarkoituksenmukaista käyttöä ja tunnistetaan erilaisia soittimia.

Soittaen ja laulaen harjoitellaan musiikillisia peruskäsitteitä kuten taso, kesto, voima ja väri.

Harjoitellaan huomioimaan ja hahmottamaan musiikillisen ryhmän tuottamaa ääntä ja ääniympäristöä. Opetellaan toimimaan osana musiikillista ryhmää soittaen ja laulaen.

Harjoitellaan tunnistamaan musiikillisia peruskäsitteitä liikkeen, kuuntelun ja kuvan avulla.

Tutustutaan oppilaita arjessa ympäröiviin ääniympäristöihin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havainnoidaan arjen ääniympäristöjä ja kokemuksia. Hyödynnetään näitä musiikillisessa ideoinnissa ja improvisoinnissa sekä tuotoksissa.

Musiikin opetuksen ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja ja liikuntaa. Tutustutaan lastenmusiikkikulttuuriin. Huomioidaan kulttuuriperinnön ja koulun toimintakulttuurin sekä kaksikielisyyden tuomat erityispiirteet ohjelmiston valinnassa. Ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa sekä soitto- ja kuuntelutehtäviä huomioiden oppilaiden ikä- ja taitotaso sekä kouluvuoden kierto sekä integroidaan muita oppiaineita musiikkiin.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa sekä soitto- ja kuuntelutehtäviä huomioiden kouluvuoden kierto ja integroiden muita oppiaineita musiikkiin. Ohjelmistoa valittaessa huomioidaan suomalainen kulttuuriperintö sekä koulun toimintakulttuurin tuomat erityispiirteet.

Ohjelmistossa huomioidaan valmiin musiikkimateriaalin merkitys musiikillisten ideoiden ja tuotosten tekemisessä. Hyödynnetään oppilaiden omia tuotoksia ohjelmiston osana.

ePerusteet