Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat tutustuvat elinympäristönsä kulttuuriseen moninaisuuteen. Työskentely tukee identiteetin kehittymistä ja uskoa kuvailmaisun merkitykseen sekä halua ilmaista omia ajatuksia L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas harjoittelee tunteiden tunnistamista, ilmaisemista ja säätelyä. Oppilas harjoittelee toimimaan ryhmässä ja tiedostamaan oman toiminnan vaikutuksen ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen. L4 Monilukutaito Opetuksen lähtökohtana on oppilaiden mahdollisuus kysyä, ihmetellä, kertoa tarinoita, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan käyttämällä monenlaisia ilmaisukeinoja ja välineitä. Oppilaat oppivat jakamaan tietoa muille. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat saavat monimuotoisia tilaisuuksia työskennellä yksin ja yhdessä toisten kanssa.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia kehittää mielikuvitustaan, luovuuttaan ja itseilmaisuaan. Oppilaat nauttivat käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä. Työskentely tukee identiteetin kehittymistä ja uskoa kuvailmaisun merkitykseen sekä halua ilmaista omia ajatuksia. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas opiskelee koululaisen roolia, johon kuuluu mm. opiskeluvälineistä huolehtiminen ja itsenäisyyden lisääntyminen. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Koulutyössä harjoitellaan toiminnallisten, vuorovaikutuksellisten, leikillisten ja pelillisten toimintatapojen avulla eri laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden käyttöä ja opetellaan niiden keskeisiä käyttö- ja toimintaperiaatteita. Oppilaiden kanssa keskustellaan ja luodaan yhdessä tieto- ja viestintäteknologian turvallista käyttöä ja hyviä käytöstapoja. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaita innostetaan tutkimaan uusia asioita ja miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat tutustuvat taiteen keinoin oman perheensä ja kouluyhteisönsä perinteisiin ja tapoihin, kulttuuriympäristöön ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Opetuksessa hyödynnetään Helsingin taide- ja kulttuuritarjontaa. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas harjoittelee turvallista liikkumista jalankulkijana, pyöräilijänä ja julkisen liikenteen käyttäjänä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat saavat monimuotoisia tilaisuuksia työskennellä yksin ja yhdessä toisten kanssa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaita tuetaan osallistumaan oman oppimisensa ja opiskelunsa ja oppimisympäristön suunnitteluun ja arviointiin.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.

Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.

Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.

Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

ePerusteet