T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kristinuskon synty, Paavali ja varhainen kristillisyys, Uuden testamentin kirjeitä ja Apostolien teot, kristinusko vähemmistöstä maailmanuskonnoksiRaamatun kirjojen moninaisuus, tyylilajeja ja uskonnollisen kielen luonnettaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oppilas hahmottaa uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroa ja tunnistaa Raamatun tekstien edustavan erilaisia tyylilajeja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kristinuskon synty, Paavali ja varhainen kristillisyys, Uuden testamentin kirjeitä ja Apostolien teot, kristinusko vähemmistöstä maailmanuskonnoksiRaamatun kirjojen moninaisuus, tyylilajeja ja uskonnollisen kielen luonnettaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oppilas hahmottaa uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroa ja tunnistaa Raamatun tekstien edustavan erilaisia tyylilajeja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kristinuskon synty, Paavali ja varhainen kristillisyys, Uuden testamentin kirjeitä ja Apostolien teot, kristinusko vähemmistöstä maailmanuskonnoksiRaamatun kirjojen moninaisuus, tyylilajeja ja uskonnollisen kielen luonnettaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oppilas hahmottaa uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroa ja tunnistaa Raamatun tekstien edustavan erilaisia tyylilajeja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.
|
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kristinuskon synty, Paavali ja varhainen kristillisyys, Uuden testamentin kirjeitä ja Apostolien teot, kristinusko vähemmistöstä maailmanuskonnoksiRaamatun kirjojen moninaisuus, tyylilajeja ja uskonnollisen kielen luonnettaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oppilas hahmottaa uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroa ja tunnistaa Raamatun tekstien edustavan erilaisia tyylilajeja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.
|
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
SisällötS2 Helsingissä vaikuttavia uskonnollisia yhteisöjä; Eri kristillisiä kirkkokuntia, islam ja juutalaisuus sekä muita Helsingissä vaikuttavia uskonnollisia yhteisöjä ja uskonnottomuuttaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas tuntee juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteisiä ja erilaisia piirteitä, yhteistä historiaa ja tuntee ympäristönsä uskonnollisia yhteisöjä. Oppilas myös osaa kohdata arvostavasti muiden kulttuuria ja perinteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
SisällötS2 Helsingissä vaikuttavia uskonnollisia yhteisöjä; Eri kristillisiä kirkkokuntia, islam ja juutalaisuus sekä muita Helsingissä vaikuttavia uskonnollisia yhteisöjä ja uskonnottomuuttaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas tuntee juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteisiä ja erilaisia piirteitä, yhteistä historiaa ja tuntee ympäristönsä uskonnollisia yhteisöjä. Oppilas myös osaa kohdata arvostavasti muiden kulttuuria ja perinteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
SisällötS3 Ihmisoikeusetiikka, Lapsen oikeudetLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas tietää, mitä tarkoitetaan ihmisoikeuksilla sekä osaa kunnioittaa niitä toiminnassaan ja vuorovaikutuksessaan muiden kanssa.L5 Oppilas osaa ottaa omat ja toisen oikeudet huomioon myös toimiessaan virtuaalisissa ympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|