Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen oman perheen uskonnolliseen perinteeseenPerheiden uskonnollinen erilaisuusTutustuminen muihin katsomuksiin ja uskontoihinTutustutaan omaan seurakuntaanTutustuminen oppilaan omaan nimikkopyhäänOman luokan oppilaiden uskonnot ja katsomukset ja uskonnottomuusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kasvaminen monikulttuuriseen ja – katsomukselliseen maailmaan, oman taustan tunteminen ja arvostaminen, toisten kohtaaminen kunnioittavasti ja arvostavasti.L4 Uskonnollisten symbolien tunnistaminen, uskonnolliset käsitteet, tiedon hankkiminen ja välittäminen muille.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksinen kirkkorakennus, käsitteet, symbolit:• kirkkorakennus• risti• ikonit• tuohus• pappiRaamattu pyhänä kirjana ja Raamatun käyttöUT:n ja VT:n kertomuksia: Jeesuksen elämään liittyviä tapahtumia ja kertomuksiaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Havaintojen tekeminen, asioiden pohtiminen uudesta näkökulmasta, asioiden väliset vuorovaikutussuhteet ja keskinäiset yhteydet, kokonaisuuksien hahmottaminen
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti• Suuria juhlia ja paastonajatEri jumalanpalvelukset ja sakramentit• liturgia• kaste• ehtoollinen• avioliittoVierailu ortodoksisessa jumalanpalveluksessa kerran lukuvuoden aikana.Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oman kulttuuri-identiteetin rakentaminen, omien näkemysten ilmaisu, esteettisyydestä nauttiminenL7 Menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välisten yhteyksien pohtiminen ja valmius oman yhteisön toimintatapojen arviointiin
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen pyhiin ihmisiin esikuvinaEläytyminen toisen asemaan: anteeksiantamisen ja rehellisyyden merkitysLähimmäisestä huolehtiminenLapsen oikeuksiin tutustuminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Eettisesti toimiminen, kunnioituksen ja luottamuksen vahvistaminen muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan, Lasten oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet.L6 Avoin suhtautuminen uusiin mahdollisuuksiin ja muutostilanteissa toimimiseen, erilaisten vaihtoehtojen etsiminenL7 yhdessä työskenteleminen, neuvottelemisen, sovittelemisen ja ratkaisemisen harjoitteleminen, omien tekojen vaikutuksen pohdinta
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
SisällötVapaus ja vastuu ortodoksisen perinteen mukaan. Vastuu luonnosta ja ympäristöstä, elämän ainutkertaisuus.Laaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oman toiminnan vaikutus hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen, ympäristön hyvinvoinnin lisääminenL7 Omien valintojen merkitys itselle ja lähiyhteisölle, vaikuttamisen keinot.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet