Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys |
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja opettelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas harjoittelee osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen) sekä arvioi sääntöjen ja sopimusten merkitystä hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu jonkin verran terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.), mutta pääpaino on keskusteluissa, paritehtävissä ja yhteistoiminnallisessa oppimisessa.SisällötS1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen.
Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.
|
T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (esim. elämäntapaopit ja blogit)L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilaat kehittävät osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen). Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat syventävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen , elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja opettelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.Sisällöt- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn.
Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä.
Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta.
Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen.
Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.
|
T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja opettelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (esim. elämäntapaopit ja blogit)L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilaat kehittävät osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen). Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat syventävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen , elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.Sisällöt- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
|
|
|
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja opettelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (esim. elämäntapaopit ja blogit)L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilaat kehittävät osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen). Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat syventävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen , elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.Sisällöt- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä oppii luomaan vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida perustellen yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja arvioida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa arvioida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida ja perustella niihin liittyviä ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida esimerkkien avulla yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja analysoida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa analysoida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin vastuullisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa kuvata yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa yksittäisen esimerkin sosiaalisten suhteiden yhteydestä mielen hyvinvointiin ja terveyteen.
Oppilas osaa nimetä yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ohjatusti ratkaisuja.
|
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy |
T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (esim. elämäntapaopit ja blogit)L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilaat kehittävät osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen). Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat syventävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen , elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja opettelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.Sisällöt- terveys voimavarana- terveet elämäntavat- terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus- elämänkulku, kasvu ja kehitys, minäkuva, identiteetti- mielen hyvinvointi-vuorovaikutustaidot- itsensä arvostaminen- tunnetaidot- neuvottelutaidot- ristiriitojen sovittelu ja ratkaiseminen- hyvät tavat- itsestä huolehtiminen (esimerkiksi puhtaus ja uni)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
|
|
|