Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot* Oppilas saa mahdollisuuden kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötVahvistetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, myös koulun ulkopuolisissa.Havainnoidaan:- omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä- viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä.Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja erilaisissa tilanteissa (esim. ideointi, neuvottelu).Harjoitellaan:- puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa- valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan ryhmäviestintätaitojaan ja kehittämään taitojaan perustella näkemyksiään sekä kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot* Oppilas saa mahdollisuuden kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötVahvistetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, myös koulun ulkopuolisissa.Havainnoidaan:- omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä- viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä.Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja erilaisissa tilanteissa (esim. ideointi, neuvottelu).Harjoitellaan:- puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa- valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa ryhmäviestintätaitojaan ja kehittää taitojaan perustella näkemyksiään.
|
Ryhmäviestinnän taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita muiden puheenvuoroja ja niiden tavoitteita sekä säädellä omaa viestintäänsä tilanteen mukaan. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä tilanteeseen sopivalla tavalla ja perustella sen vakuuttavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa edistää puheenvuoroillaan keskustelua. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi ja perustella sen melko monipuolisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ottaa toisten näkemykset huomioon omassa viestinnäs-sään. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä asiallisesti ja esittää sille yksinkertaisia perusteluja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja osallistuu keskusteluun. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä ja esittää sille jonkin perustelun.
|
T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot* Oppilas saa mahdollisuuden kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötVahvistetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, myös koulun ulkopuolisissa.Havainnoidaan:- omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä- viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä.Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja erilaisissa tilanteissa (esim. ideointi, neuvottelu).Harjoitellaan:- puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa- valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista.Tutustutaan:- teatteriin taidemuotona- teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
|
Esiintymisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.
|
T4 kannustaa oppilasta syventämään viestijäkuvaansa niin, että hän oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä, tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan erilaisissa, myös monimediaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötVahvistetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, myös koulun ulkopuolisissa.Havainnoidaan:- omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä- viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä.Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja erilaisissa tilanteissa (esim. ideointi, neuvottelu).Harjoitellaan:- puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa- valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista.Tutustutaan:- teatteriin taidemuotona- teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla.Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoiman omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
|
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida viestintätaitojaan ja vahvuuksiaan ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä viestintätaitojaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.
|
Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötSyvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä.Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan:- kaunokirjallisuutta- tietokirjallisuutta- erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
|
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.
|
T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötTekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan:- kaunokirjallisuutta- tietokirjallisuutta- erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä.Tutustutaan:- kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin- erilaisten tekstien ilmaisutapoihin- erilaisten tekstien kielellisiin piirteisiin.Pohditaan:- tekstien tarkoitusperiä- tekstien kohderyhmiä- tekstien vaikutuskeinoja (faktan ja mielipiteen erottaminen)- tekstejä kriittisesti (esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
|
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.
|
T7 ohjata oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, harjaannuttaa oppilasta tekemään havaintoja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttamaan ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötTutustutaan:- kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin- erilaisten tekstien ilmaisutapoihin- erilaisten tekstien kielellisiin piirteisiin.Pohditaan:- tekstien tarkoitusperiä- tekstien kohderyhmiä- tekstien vaikutuskeinoja (faktan ja mielipiteen erottaminen)- tekstejä kriittisesti (esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, oppii tekemään havaintoja asia- ja mediateksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
|
Asia- ja mediatekstien erittely ja tulkinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita ja pohtia tekstin rakentamia merkityksiä ja arvioida tekstin vaikutuksia. Oppilas osaa analysoida tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen ja arvioida tekstiä suhteessa sen tavoitteisiin ja tarkoitusperiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä tekstin tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä. Oppilas osaa eritellä tekstilajien piirteitä ja kuvata niitä muutamien keskeisten käsitteiden avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasiat ja kuvata tekstin tavoitteita. Oppilas osaa kuvata tavanomaisille tekstilajeille tyypillisiä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa poimia tekstistä keskeisiä sisältöjä apukysymysten avulla.
Oppilas osaa nimetä muutaman yksinkertaiselle tekstilajille tyypillisen kielellisen tai tekstuaalisen piirteen.
|
T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.SisällötPohditaan:- tekstien tarkoitusperiä- tekstien kohderyhmiä- tekstien vaikutuskeinoja (faktan ja mielipiteen erottaminen)- tekstejä kriittisesti (esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä).Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
|
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia tiedonhaun vaiheiden mukaisesti. Oppilas osaa käyttää monipuolisia lähteitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa pohtia lähteiden luotettavuuteen ja tiedon käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ja perustella omat lähdevalintansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata tiedonhaun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilaisten lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tavanomaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa kuvata käyttämiensä lähteiden luotettavuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osaa nimetä muutaman lähteiden luotettavuuteen liittyvän piirteen.
|
T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötLaajennetaan lukuharrastusta; luetaan nuortenkirjallisuutta ja tietokirjallisuutta.Lukukokemuksen monipuolistamista:- eläytymällä luettuun- reflektoimalla omaa elämää luetun avulla- jakamalla lukukokemuksia.Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa.Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu itselleen uudenlaisiin fiktiivisiin teksteihin eri muodoissaan, monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja jakaa niitä sekä syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
|
Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja pohtia fiktion monitulkintaisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää erittelyssä muutamia keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa fiktion kielen ja ilmaisutapojen erityispiirteitä ja kerronnan keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisen tekstin piirteitä ja tehdä havaintoja fiktion keinoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen ja nimetä joitakin fiktion keinoja.
|
Tekstien tuottaminen |
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötTuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan:- kirjallisia ja suullisia tekstejä- visuaalisia tekstejä- audiovisuaalisia tekstejä- verkkotekstejä.Harjoitellaan:- palautteen antamista- palautteen vastaanottamista tekstin tuottamisen eri vaiheissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
|
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.
|
T11 tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja erityisesti kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja auttaa oppilasta valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötTuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan:- kirjallisia ja suullisia tekstejä- visuaalisia tekstejä- audiovisuaalisia tekstejä- verkkotekstejä.Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.Opiskellaan kertoville, kuvaaville ja ohjaaville teksteille tyypillisiä piirteitä:- tekstuaalisia- visuaalisia- kielellisiä piirteitä.Hyödynnetään tietoa eri tekstien piirteistä tuotettaessa omia tekstejä.Harjoitellaan:- tekstien kohdentamista eri kohderyhmille- tekstien laatimista eri tarkoituksiin- tekstin ilmaisutapojen mukauttamista vastaanottajan ja tarkoituksen mukaan.Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä.Tarkastellaan erilaisia ajan ilmaisutapoja sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä.Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, pohtivia ja kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja oppii valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja.
|
Tekstilajien hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa itsenäisesti erilaisia tekstejä ja käyttää monipuolisesti niille tyypillisiä keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa pohtivia ja erilaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää niille tyypillisiä keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää mallien avulla niille tyypillisiä keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia ja konkreettisia kertovia ja kuvaavia tekstejä itselleen tutuista aiheista.
|
T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.SisällötHarjoitellaan:- tekstien tuottamista vaiheittain- palautteen antamista- palautteen vastaanottamista tekstin tuottamisen eri vaiheissa.Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana.
|
Tekstin tuottamisen prosessien hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata monipuolisesti ja itsenäisesti tekstin ilmaisua ja rakenteita. Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää palautetta muiden teksteistä ja soveltaa saamaansa palautetta kehittäessään tekstin tuottamisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa muokata tekstin rakenteita ja kieliasua palautteen pohjalta. Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa antaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta satunnaisesti tekstien tuottamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta muiden teksteistä ja ottaa vastaan palautetta.
|
T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.SisällötSyvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä:- hahmotetaan kappaleiden rakenteita (kappalerakenteet)- virkkeiden ja lauseiden rakenteita(pää- ja sivulauseet, lauseen pääjäsenet, lauseke)- opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja- ilmaisemaan viittaussuhteita.Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
|
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
|
T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen* Oppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä, mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.* Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötTutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja:- referoimista- tiivistämistä- muistiinpanojen tekoa- lähteiden käyttöä.Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
|
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötTutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella.Tehdään tekstejä eritellen havaintoja:- kielen rakenteista- eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä (esim. asiatyyli, arkityyli)- kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn.Kerrataan joitakin suomen kielelle tyypillisiä äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteitä ja vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
|
Kielitietoisuuden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia kirjoitetun ja puhutun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.
|
T16 kannustaa oppilasta avartamaan kirjallisuus- ja kulttuurinäkemystään, tutustuttaa häntä kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen, kirjallisuuden eri lajeihin sekä auttaa häntä pohtimaan kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään, tarjota oppilaalle mahdollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielämysten hankkimiseen ja jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen* Oppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen oman oppimisessaan, tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.* Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista ja monipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.* Opetus tukee oppilaan luovuuden, argumentointitaitojen ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Oppimisessa on tutkiva ote.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötLuetaan monipuolisesti kirjallisuutta (mm. nuortenkirjoja ja tietokirjoja).Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin.Integroidaan opiskelua historiaan ja tutustutaan suomalaiseen kirjallisuuteen kansallisromantiikan aikana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kirjallisuusnäkemystään, tutustuu kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen sekä kirjallisuuden eri lajeihin.
|
Kirjallisuuden tuntemus ja lukuharrastus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyylipiirteitä ja nimetä eri vaiheiden keskeisiä teoksia ja kirjailijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta. Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden vaiheita ja yhdistää muutaman teoksen ja kirjailijan niihin. Oppilas on lukenut lukuvuosittain sovitut teokset.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden päälajien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä päälajeihin kuuluvista teoksista. Oppilas on lukenut osan lukuvuosittain sovituista teoksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden päälajit. Oppilas on lukenut muutamia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esimerkiksi novelleja.
|
T17 ohjata oppilas tutustumaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja auttaa oppilasta pohtimaan äidinkielen merkitystä sekä tiedostumaan omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktiiviseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu* Opetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.* Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.* Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.* Kirjallisuuden opetus, mediakasvatus ja draama antavat mahdollisuuden tulkita ja luoda itse kulttuuria.* Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.* Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L4 Monilukutaito* Opetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:- taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.- taitoa ajatella kriittisesti- taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.* Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.* Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys* Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.* Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.* Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen* Oppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.* Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään median mahdollisuuksia.* Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.* Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.SisällötTutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja joihinkin sen eri ilmenemismuotoihin, kuten:- kansanperinteeseen- elokuvaan- teatteriin- joihinkin mediakulttuurin muotoihin.Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse.Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen.Tutkitaan joitakin suomen kielen tyypillisiä äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteitä ja vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja pohtii kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitystä.
|
Kielen merkityksen ja aseman hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksiä yksilölle ja yhteiskunnalle. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä suhteessa muihin kieliin ja pohtia äidinkielen käsitettä ja merkityksiä identiteettien rakentumisen kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla Suomen kielellistä ja kulttuurista moni-muotoisuutta. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja pohtia äidinkielen yhteyttä identiteetteihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla suomen kielen asemaa muiden kielten joukossa. Oppilas osaa nimetä keskeisiä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja kuvailla äidinkielen merkitystä yksilölle.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä Suomessa puhuttavia kieliä ja jonkin suomen sukukielen. Oppilas osaa nimetä jonkin suomen kielelle tyypillisen piirteen ja kertoa oman äidinkielensä merkityksestä itselleen.
|