Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa huoltajia tiedotetaan opiskelun tavoitteista ja arvioinnin periaatteista vanhempainillassa ja/tai Wilman välityksellä. Luokanopettaja tai –ohjaaja kutsuu oppilaan ja huoltajat oppimiskeskusteluun kerran lukuvuoden aikana. Lisäksi huoltajat saavat lukuvuoden aikana tietoa oppilaan oppimisesta ja edistymisestä mm. Wilman välityksellä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet Puistolan peruskoulussa:
Oppilas käyttäytyy ystävällisesti ja kunnioittavasti muita kohtaan.
Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
Oppilas huolehtii yhteisestä omaisuudesta ja pitää ympäristön siistinä.
Oppilas huolehtii opiskeluvälineistään.
Oppilas rakentaa toiminnallaan myönteistä ilmapiiriä.
Oppilas noudattaa oma-aloitteisesti koulussa annettuja sääntöjä ja ohjeita
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Puistolan peruskoulussa annetaan lukuvuositodistus luokilla 1-9 ja lisäksi välitodistus luokilla 7-9. Luokilla 1-3 lukuvuositodistus on sanallinen ja luokilla 4-9 numeerinen. Luokilla 7-9 annetaan välitodistus syyslukukauden päätteeksi tai tammikuussa. Oppilaan kanssa käydään kerran lukuvuodessa oppimiskeskustelu, johon huoltaja kutsutaan mukaan.