Biologinen tieto ja ymmärrys |
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa sekä vertailemaan erilaisia ekosysteemejä ja tunnistamaan lajeja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHyödynnetään lajintunnistusohjelmia, tutustutaan erilaisiin lajeihin ja rakenteiden vertailuun. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa ja esitysten ja tekstien tuottamista.L4 MonilukutaitoMonilukutaitoa kehitetään biologisen tekstin, kuvien, kaavioiden ja ajankohtaisten uutisten sekä erilaisten oppimisympäristöjen avulla. Harjoitellaan yksinkertaisten tutkimusten tekemistä ja raportointia.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S5: IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää tietojaan ekosysteemin perusrakenteesta ja toiminnasta. Hän oppii vertailemaan erilaisia ekosysteemejä. Oppilas oppii tunnistamaan lajeja.
|
Ekosysteemin rakenteen ja toiminnan tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ja perustella metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas vertailee eri ekosysteemejä ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää monipuolisesti lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ja kertoa metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas tunnistaa, nimeää ja vertailee erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa luokitella ja nimetä metsäekosysteemin osia ja kertoa niiden toiminnasta.
Oppilas tunnistaa ja nimeää erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa luokitella metsäekosysteemin osia elollisiin ja elottomiin.
Oppilas rakentaa yksinkertaisen ravintoketjun esimerkkilajeista.
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin lajeja.
|
T2 auttaa oppilasta kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä ymmärtämään eliökunnan rakennetta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4Monilukutaitoa kehitetään biologisen tekstin, kuvien, kaavioiden ja ajankohtaisten uutisten sekä erilaisten oppimisympäristöjen avulla. Harjoitellaan yksinkertaisten tutkimusten tekemistä ja raportointia.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Luontosuhteen kehittyminen maastokäyntien avulla ja halu vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Herätetään arvostusta omaa lähiympäristöä kohtaan. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaEettisesti perusteltujen valintojen merkitys, luonnontieteellisen ajattelun syventäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. Hän oppii luokittelemaan eliöitä eri eliökuntiin ja antamaan esimerkkejä kullekin kunnalle tyypillisistä piirteistä.
|
Eliökunnan ja eliöiden rakenteiden ja elintoimintojen tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä eliökunnat ja perustella eliökunnan luokittelun periaatteita.
Oppilas tunnistaa, luokittelee ja vertailee keskeisimpiä eliöryhmiä.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden rakenteita sekä selittää eliöiden elintoimintoja ja niiden tehtäviä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimeätä eliökunnat ja kuvailla eliökunnan luokittelun periaatteita esimerkkilajien avulla.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita sekä kertoo eliöiden elintoiminnoista ja niiden tehtävistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä eliökunnat.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita ja kuvailee elintoimintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä eliökunnat sekä eri eliöryhmille yhteisiä perusrakenteita ja toimintoja.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4Monilukutaitoa kehitetään biologisen tekstin, kuvien, kaavioiden ja ajankohtaisten uutisten sekä erilaisten oppimisympäristöjen avulla. Harjoitellaan yksinkertaisten tutkimusten tekemistä ja raportointia.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Luontosuhteen kehittyminen maastokäyntien avulla ja halu vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Herätetään arvostusta omaa lähiympäristöä kohtaan. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaEettisesti perusteltujen valintojen merkitys, luonnontieteellisen ajattelun syventäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään, miten se näkyy esimerkiksi erilaisina rakenteina.
Oppilas oppii, että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta.
|
Eliöiden sopeutumisen ja elinympäristöjen monimuotoisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja kertoo sopeutumiseen liittyviä syy-seuraussuhteita.
Oppilas perustelee elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas perustelee, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä lajien esiintymisestä ja lajien sopeutumisesta eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä elinympäristöjen merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas kertoo, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten lajit sopeutuvat eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo, mitä monimuotoisuus tarkoittaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa erilaisissa elinympäristöissä elävien eliöiden ominaisuuksia.
Oppilas antaa joitakin esimerkkejä erilaisissa elinympäristöissä elävistä eliöistä.
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Tutustutaan biologiaan oppiaineena ja siihen, miten biologiaa opiskellaan. Opiskelussa on tärkeää syy-seuraus-suhteiden tutkiminen ja niiden ymmärtäminen. Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista ja tarkastelemaan omaa oppimistaan kriittisesti. Oppilaita innostetaan tieteelliseen ja luovaan ajatteluun ja kirjoittamiseen, haastamaan itseään ja uuden tiedon luomiseen. Heitä kannustetaan arvostamaan myös uuden oppimista.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S5: IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
|
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö.
Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotTutustutaan oman kehoon ja sen ominaisuuksiin. Tutustutaan oppilaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan terveyteen ja tulevaisuuteen.SisällötS5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet.
Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
|
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia.
Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä.
Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja.
Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä.
Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.
|
Biologiset taidot |
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Tutustutaan biologiaan oppiaineena ja siihen, miten biologiaa opiskellaan. Opiskelussa on tärkeää syy-seuraus-suhteiden tutkiminen ja niiden ymmärtäminen. Oppilas harjoittelee kasvien ja eläinten luokittelua.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S5: IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
|
Luonnontieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä.
Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin.
Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.
|
T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Tutustutaan biologiaan oppiaineena ja siihen, miten biologiaa opiskellaan. Opiskelussa on tärkeää syy-seuraus-suhteiden tutkiminen ja niiden ymmärtäminen. Oppilas harjoittelee kasvien ja eläinten luokittelua.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Hyödynnetään lajintunnistusohjelmia, tutustutaan erilaisiin lajeihin ja rakenteiden vertailuun. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa ja esitysten ja tekstien tuottamista.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S5: IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä.
Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
|
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan.
Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
|
T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Tutustutaan biologiaan oppiaineena ja siihen, miten biologiaa opiskellaan. Opiskelussa on tärkeää syy-seuraus-suhteiden tutkiminen ja niiden ymmärtäminen. Oppilas harjoittelee kasvien ja eläinten luokittelua.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Hyödynnetään lajintunnistusohjelmia, tutustutaan erilaisiin lajeihin ja rakenteiden vertailuun. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa ja esitysten ja tekstien tuottamista.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S5: IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaEettisesti perusteltujen valintojen merkitys, luonnontieteellisen ajattelun syventäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
|
Biologisen tutkimuksen tekeminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilas oppii esittämään ja perustelemaan omien mielipiteitään ja kuuntelemaan sekä kunnioittamaan muiden mielipiteitä. Hyödynnetään oppilaiden monikulttuurisuutta ja korostetaan yhteistä ihmisyyttä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotTutustutaan oman kehoon ja sen ominaisuuksiin. Tutustutaan oppilaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan terveyteen ja tulevaisuuteen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaEettisesti perusteltujen valintojen merkitys, luonnontieteellisen ajattelun syventäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
|
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
|
Biologian asenne- ja arvotavoitteet |
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Luontosuhteen kehittyminen maastokäyntien avulla ja halu vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Herätetään arvostusta omaa lähiympäristöä kohtaan. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS1: Biologinen tutkimusOpitaan biologisen tutkimuksen vaiheita, tehdään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä tutkimuksia.S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus, luonnontieteellisen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
|
|
|
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTVT:tä hyödynnetään ajankohtaisen ympäristötiedon hankinnassa. TVT mahdollistaa kriittisen globaalien aiheiden tarkastelun.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
|
|
|