T1 ohjata oppilasta havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus sekä tunnistamaan uskontoon liittyvä monimuotoisuus
Paikallinen tarkennus
S1-S2Buddhalaisuuden synty, leviäminen ja jakaantuminen eri suuntauksiinBuddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaaBuddhalaisuuden historia SuomessaSuurten maailmanuskontojen levinneisyys, perusopetukset ja vaikutukset kulttuuriin eri puolilla maailmaUskontojen tunteminen osana kulttuurista yleissivistystä sekä tieteen ja uskonnon suhde Uskontojen toiminta suomalaisessa yhteiskunnassa uskontojen välinen vuoropuheluUskontojen näkyminen kulttuurin eri alueilla, mediassa, politiikassa, populaarikulttuurissa, taiteessa ja tapakulttuurissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää uskonnon ja kulttuurin monipuolista vuorovaikutusta ja uskontoon liittyvää monimuotoisuutta
|
Uskontojen monimuotoisuuden sekä kulttuuristen ja yhteiskunnallisten vaikutusten hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa antaa monipuolisia esimerkkejä opiskeltavan uskonnon sisäisestä monimuotoisuudesta.
Oppilas osaa kuvailla uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutusta monipuolisesti.
Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoihin liittyviä asioita eri kulttuureissa ja yhteiskunnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavaan uskontoon liittyvästä monimuotoisuudesta.
Oppilas osoittaa ymmärtävänsä, että uskonto ja kulttuuri ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Oppilas tunnistaa uskontoihin liittyviä asioita eri kulttuureissa ja yhteiskunnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ympäristöstä erilaisia uskontoon liittyviä asioita.
Oppilas osaa yhdistää uskontoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä toisiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti ympäristöstä erilaisia uskontoon liittyviä asioita, kuten rakennuksia ja symboleja.
|
T2 ohjata oppilasta syventämään tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuksista
Paikallinen tarkennus
S1Buddhalaisuuden synty, leviäminen ja jakaantuminen eri suuntauksiin Pyhien tekstien syntyhistoria ja keskeinen sisältö ottaen huomioon eri kielet ja eri perinteetSyvenevät tiedot buddhalaisesta filosofiasta ja buddhalaisuuden harjoittamisesta sekä maallikkoelämässä että luostarissaBuddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaaOsallistava buddhalaisuus ja buddhalaisuus yhteiskunnan muokkaajana sekä rauhan että kriisien aikanaBuddhalaisuuden historia Suomessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuksista sekä harjaantuu hankkimaan lisätietoa niistä.
|
Opiskeltavaa uskontoa koskevan tiedon hallitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon perusopetuksia sekä tärkeimpien lähteiden sisältöä ja tulkintoja.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon syntyä, kehitystä, levinneisyyttä ja vaikutuksia eri puolilla maailmaa.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta ja arvioida tiedon lähteiden luotettavuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon perusopetuksista ja tärkeimpien lähteiden sisällöstä.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon syntyä, levinneisyyttä ja vaikutuksia eri puolilla maailmaa.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta ja kiinnittää huomiota tiedon lähteiden luotettavuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon opetuksista.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon synnystä, lähteistä, vaikutuksista ja levinneisyydestä.
Oppilas osaa hankkia annettujen ohjeiden mukaan lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin opiskeltavan uskonnon opetuksista sekä esimerkin sen tärkeimmistä lähteistä.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon synnystä.
|
T3 ohjata oppilasta perehtymään uskontoihin ja katsomuksiin eri puolilla maailmaa sekä uskonnottomuuteen
Paikallinen tarkennus
S2Suurten maailmanuskontojen levinneisyys, perusopetukset ja vaikutukset kulttuuriin eri puolilla maailmaLuonnonuskontoihin, uusiin uskonnollisiin liikkeisiin sekä uskonnottomuuteen ja uskontokritiikkiin ilmiönä tutustuminenUskontojen tunteminen osana kulttuurista yleissivistystä sekä tieteen ja uskonnon suhdeUskontojen toiminta suomalaisessa yhteiskunnassa ja uskontojen välinen vuoropuhelu
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä ovat maailmanuskonnot, uskonnottomuus ja katsomukset ja miten ne eroavat toisistaan. Hän harjaantuu hankkimaan lisätietoa niistä.
|
Maailmanuskontojen ja erilaisten katsomusten tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida eri maailmanuskontojen pääpiirteitä.
Oppilas osaa kuvailla uskonnoissa ja uskonnottomuudessa vallitsevaa moninaisuutta.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa uskonnoista ja katsomuksista ja kiinnittää huomiota tiedon lähteiden luotettavuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla eri maailmanuskontojen pääpiirteitä ja vertailla niitä.
Oppilas osaa käyttää käsitteitä uskonto, uskonnottomuus ja katsomus mielekkäissä yhteyksissä.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa uskonnoista ja katsomuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä maailmanuskontoja ja kertoa niiden keskeisistä piirteistä.
Oppilas osaa kuvailla uskonnon ja uskonnottomuuden eroja.
Oppilas osaa hankkia annettujen ohjeiden mukaan lisätietoa uskonnoista ja katsomuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kaksi uskontoa ja tunnistaa ohjatusti niiden keskeisiä piirteitä.
Oppilas tunnistaa ohjatusti uskonnon ja uskonnottomuuden eroja.
|
T4 ohjata oppilasta tuntemaan eri uskontojen ja katsomusten tapoja ja symboleita sekä tunnistamaan uskonnollisia aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa
Paikallinen tarkennus
S1-S3Buddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaaSuurten maailmanuskontojen levinneisyys, perusopetukset ja vaikutukset kulttuuriin eri puolilla maailmaLuonnonuskontoihin, uusiin uskonnollisiin liikkeisiin sekä uskonnottomuuteen ja uskontokritiikkiin ilmiönä tutustuminenUskontojen tunteminen osana kulttuurista yleissivistystä sekä tieteen ja uskonnon suhdeUskontojen näkyminen kulttuurin eri alueilla, mediassa, politiikassa, populaarikulttuurissa, taiteessa ja tapakulttuurissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa ja ymmärtää eri uskontojen ja katsomusten tapoja sekä kehittää valmiuksiaan tunnistaa uskonnollisia symboleita ja aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa.
|
Uskonnon ja kulttuurin lukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida eri uskontojen tapoja ja osaa antaa esimerkkejä uskonnottomasta tapakulttuurista.
Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä uskonnollisista symboleista ja aiheista mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa sekä populaarikulttuurissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ja nimetä eri uskontojen tapoja ja osaa antaa esimerkin uskonnottomasta tapakulttuurista.
Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkin uskonnollisista symboleista ja aiheista mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa sekä populaarikulttuurissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa vähintään kolmen uskonnon keskeisistä tavoista.
Oppilas tunnistaa annetusta materiaalista uskonnollisia symboleita ja aiheita mediassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskontoon liittyviä tapoja.
|
T5 ohjata oppilasta havaitsemaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja
Paikallinen tarkennus
S1, S3Pyhien tekstien syntyhistoria ja keskeinen sisältö ottaen huomioon eri kielet ja eri perinteet Buddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaa Syvenevät tiedot buddhalaisesta etiikasta sekä karmaan ja jälleensyntymiseen liittyvistä opetuksistaBuddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenUskontodialogi ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Hän kehittää valmiuksiaan kuunnella toisten näkemyksiä ja perustella omia näkemyksiään.
|
Uskonnollisen ja tieteellisen kielen erottaminen sekä ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida uskonnollisten ja tieteellisten perustelujen sekä uskonnon ja tieteen kielen eroja.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja perustella johdonmukaisesti omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja esittää perusteluja omille näkemyksilleen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa tieteelliselle ja uskonnolliselle kielelle ominaisia piirteitä.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas erottaa selkeästi uskonnollisen ja selkeästi tieteellisen väitteen toisistaan.
|
T6 ohjata oppilasta perehtymään eettisen ajattelun keskeisiin käsitteisiin, ihmisoikeuksiin sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
S3Syvenevät tiedot buddhalaisesta etiikasta sekä karmaan ja jälleensyntymiseen liittyvistä opetuksistaBuddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenEettiset periaatteet ja hyvän elämän ohjeet eri uskonnoissa ja tieteen näkökulmastaYK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisältö, ihmisoikeusloukkaukset ja ihmisoikeusajattelun merkitys nykymaailmassaUskontodialogi ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessaYmpäristöön ja eläimiin, suomalaiseen yhteiskuntaan sekä globaaliin vastuuseen liittyvät eettiset kysymykset sekä buddhalaisuuden näkökulmat niihinIhmisyyteen kuuluvat elämänkysymykset ja erilaiset ajankohtaiset eettiset kysymykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan eettisen ajattelun keskeisiä käsitteitä. Hän tietää keskeiset ihmisoikeudet sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiä periaatteita.
|
Etiikkaa ja ihmisoikeuksia koskevan tiedon hallitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsitteitä, pohtia eettisiä kysymyksiä ja arvioida ihmisoikeuksien toteutumista käytännössä.
Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon eettisiä periaatteita ja vertailla niitä muiden uskontojen ja katsomusten keskeisiin eettisiin periaatteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsitteitä ja erottaa eettiset kysymykset muista kysymyksistä.
Oppilas osaa pohtia eettisiä kysymyksiä ja ihmisoikeuksien toteutumista käytännössä.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon sekä jonkun muun uskonnon tai katsomuksen eettisiä periaatteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkkitilanteista eettisen ulottuvuuden ja osaa pohtia ohjatusti eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisoikeuksista ja niiden merkityksestä.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin ihmisoikeudesta.
Oppilas osaa antaa esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä periaatteista.
|
T7 auttaa oppilasta pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina
Paikallinen tarkennus
S1, S3Buddhalaisuuden synty, leviäminen ja jakaantuminen eri suuntauksiinBuddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaaOsallistava buddhalaisuus ja buddhalaisuus yhteiskunnan muokkaajana sekä rauhan että kriisien aikanaJäsennetään omaa suhdetta buddhalaisuuteen ja suomalaisuuteen.Buddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenEettiset periaatteet ja hyvän elämän ohjeet eri uskonnoissa ja tieteen näkökulmastaYK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisältö, ihmisoikeusloukkaukset ja ihmisoikeusajattelun merkitys nykymaailmassaUskontodialogi ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessaYmpäristöön ja eläimiin, suomalaiseen yhteiskuntaan sekä globaaliin vastuuseen liittyvät eettiset kysymykset sekä buddhalaisuuden näkökulmat niihinIhmisyyteen kuuluvat elämänkysymykset ja erilaiset ajankohtaiset eettiset kysymykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää valmiuksiaan pohtia uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina.
|
Uskontojen ja katsomusten merkityksen hahmottaminen yksilöiden elämässä ja globaalisti
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina sekä antaa tästä esimerkkejä eri puolilta maailmaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla uskontojen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta ihmisten valintoihin ja toimintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisia ja katsomuksellisia näkökohtia, jotka vaikuttavat ihmisten valintoihin.
|
T8 rohkaista oppilasta pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin
Paikallinen tarkennus
S1-S3Jäsennetään omaa suhdetta buddhalaisuuteen ja suomalaisuuteen.Suurten maailmanuskontojen levinneisyys, perusopetukset ja vaikutukset kulttuuriin eri puolilla maailmaUskontojen toiminta suomalaisessa yhteiskunnassa ja uskontojen välinen vuoropuheluUskonnon ja valtion suhde eri puolilla maailmaa sekä uskontojen merkitys kriisitilanteissa ja rauhan aikanaSyvenevät tiedot buddhalaisesta etiikasta sekä karmaan ja jälleensyntymiseen liittyvistä opetuksistaBuddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenEettiset periaatteet ja hyvän elämän ohjeet eri uskonnoissa ja tieteen näkökulmastaYK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisältö, ihmisoikeusloukkaukset ja ihmisoikeusajattelun merkitys nykymaailmassaUskontodialogi ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessaYmpäristöön ja eläimiin, suomalaiseen yhteiskuntaan sekä globaaliin vastuuseen liittyvät eettiset kysymykset sekä buddhalaisuuden näkökulmat niihinIhmisyyteen kuuluvat elämänkysymykset ja erilaiset ajankohtaiset eettiset kysymykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin.
|
Eettisen ajattelun ja omien näkemysten ilmaisemisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia monipuolisesti ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
Oppilas osaa analysoida omia arvojaan sekä tunnistaa erilaisten eettisten ratkaisujen taustalla vaikuttavia arvoja.
Oppilas osaa esittää johdonmukaisia ja perusteltuja näkemyksiä eettisistä kysymyksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia itsenäisesti ja muiden kanssa ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja joitakin ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa kuvailla itselleen tärkeitä arvoja ja esittää perusteltuja näkemyksiä eettisistä kysymyksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja osaa pohtia ohjatusti ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja joitakin ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa kuvailla itselleen tärkeitä arvoja ja ottaa niiden pohjalta kantaa eettisiin kysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla jotakin eettistä kysymystä ja jotakin itselleen tärkeää arvoa.
|
T9 innostaa oppilasta tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kestävään elämäntapaan
Paikallinen tarkennus
S2-S3Uskontojen toiminta suomalaisessa yhteiskunnassa ja uskontojen välinen vuoropuheluUskonnon ja valtion suhde eri puolilla maailmaa sekä uskontojen merkitys kriisitilanteissa ja rauhan aikanaSyvenevät tiedot buddhalaisesta etiikasta sekä karmaan ja jälleensyntymiseen liittyvistä opetuksistaBuddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenEettiset periaatteet ja hyvän elämän ohjeet eri uskonnoissa ja tieteen näkökulmastaYK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisältö, ihmisoikeusloukkaukset ja ihmisoikeusajattelun merkitys nykymaailmassaUskontodialogi ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessaYmpäristöön ja eläimiin, suomalaiseen yhteiskuntaan sekä globaaliin vastuuseen liittyvät eettiset kysymykset sekä buddhalaisuuden näkökulmat niihinIhmisyyteen kuuluvat elämänkysymykset ja erilaiset ajankohtaiset eettiset kysymykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu analysoimaan eettisiä valintojaan ja niiden vaikutusta hyvinvointiin sekä kehittää valmiuksiaan toteuttaa kestävää elämäntapaa.
|
Eettisten valintojen vaikutusten hahmottaminen suhteessa hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida eettisiä valintoja sekä antaa esimerkkejä niiden välittömistä ja välillisistä vaikutuksista hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida eettisiä valintoja sekä niiden vaikutuksia hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla eettisten valintojen vaikutusta hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti eettisten valintojen ja tekojen seurauksia.
|
T10 rohkaista oppilaita kohtaamaan erilaisia ihmisiä nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla
Paikallinen tarkennus
S1-S3Buddhalaisuuden synty, leviäminen ja jakaantuminen eri suuntauksiin Buddhalaisuuden levinneisyys, suhde muihin uskontoihin ja katsomuksiin sekä suhde kulttuuriin ja yhteiskuntaan eri puolilla maailmaaJäsennetään omaa suhdetta buddhalaisuuteen ja suomalaisuuteen.Uskontojen tunteminen osana kulttuurista yleissivistystä sekä tieteen ja uskonnon suhdeUskontojen toiminta suomalaisessa yhteiskunnassa ja uskontojen välinen vuoropuheluBuddhalaiset näkökulmat eettisen elämän esteisiin ja virheisiin sekä omaan vastuuseenEettiset periaatteet ja hyvän elämän ohjeet eri uskonnoissa ja tieteen näkökulmastaYK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen sisältö, ihmisoikeusloukkaukset ja ihmisoikeusajattelun merkitys nykymaailmassaUskontodialogin ja uskontojen merkitys yhteiskunta- ja maailmanrauhan sekä hyvinvoinnin rakentamisessaIhmisyyteen kuuluvat elämänkysymykset ja erilaiset ajankohtaiset eettiset kysymykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää valmiuksiaan rakentavaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla.
|
|
|