T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.-Tutustutaan eri kielten puhujiin (esim. eTwinning, ystävyyskoulut, vierailut ja kansainvälisyysprojektit).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa kieliin tutustumisen apuna.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Tutustutaan luokassa ja koulussa puhuttuihin kieliin.-Vertaillaan sanoja eri kielissä.-Tutustutaan Suomessa, Euroopassa ja maailmassa puhuttuihin kieliin, esimerkiksi kuuntelemalla tai kirjoitusasuja tarkastelemalla.-Kuunnellaan kohdekieltä eri tavoin puhuttuna.-Tutustutaan monikieliseen Helsinkiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan erilaisten ajatusten ja mielipiteiden hyväksymistä ja ymmärtämistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Ohjataan oppilaita näkemään kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voimavarana.-Tutustutaan oman elinympäristön moninaisuuteen ja kulttuuriperintöönSisällöt-Tutkitaan omaa ja muiden kieli- ja kulttuuritaustoja.-Tuodaan kaikki koulussa puhutut ja opiskeltavat kielet näkyviksi.-Maistellaan maailmassa puhuttuja kieliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisia kieltenopiskelussa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.Sisällöt-Tarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.-Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.-Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.-Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja epäonnistumisen sietämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
|
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.Sisällöt-Tutustutaan uusiin sanoihin esimerkiksi leikkien, pelien, toiminnan ja laulujen kautta.-Harjoitellaan tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä erilaisissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppijaa ymmärtämään, että kielitaito on kehittyvä taito, jota voi harjoitella eri tavoin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan muistiinpainamista esimerkiksi lorujen, laulujen, leikkien ja liikkeen avulla.-Harjoitellaan vierasta kieltä toiminnallisesti (esimerkiksi leikit, pelillisyys, draama, laulut, musiikki, kokeellisuus ja liike).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
|
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan itselle sopivia tapoja käyttää kohdekieltä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan puhumista ja itsenä ilmaisemista erilaisissa tilanteissa.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan viestejä vuorovaikutustilanteissa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita (esim. tervehtiminen, esittäytyminen, kuulumisten kysyminen) pienten tarinoiden, näytelmien, leikkien ja pelien avulla.-Harjoitellaan vierasta kieltä draaman, musiikin ja liikkeen avulla.-Harjoitellaan toistamaan ja käyttämään tuttuja sanoja ja ilmaisuja.-Harjoitellaan sanoja ja ilmaisuja, jotka liittyvät läheisesti oppilaan maailmaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
|
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Harjoitellaan sanattoman ja sanallisen viestinnän tulkintaa.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Hyödynnetään eri aisteja kielen oppisessa.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kielenkäyttöä, jossa tärkeintä on viestin välittyminen.-Harjoitellaan sanatonta ja sanallista viestintää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
|
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan viestintää kohdekielellä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tunnistamaan kohteliaan kielenkäytön ominaisuuksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kiittämistä, tervehdyksiä, anteeksipyytämistä ja muita kohteliaisuusilmaisuja oppitunneilla sekä osana kouluarkea (esim. ruokailu, välituntitilanteet, liikuntatuokiot).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan erilaisten viestien tulkintaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan vieraan kielen kuuntelemista eri lähteistä ja eri puhujien tuottamana.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielisiä sanoja puhuttuna.-Harjoitellaan kohdekielisten tekstien ymmärtämistä.-Harjoitellaan kohdekielisten ohjeiden mukaan toimimista.-Kuunnellaan lyhyitä tarinoita, satuja ja tekstejä kohdekielellä.-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielisiä sanoja kirjoitettuna.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
|
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan itsensä ilmaisemista eri tilanteissa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan käyttämään erilaisia viestinnän muotoja (esim. puhuminen, laulaminen, liikkuminen, sanaton viestintä, piirtäminen).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.-Harjoitellaan kohdekielisten sanojen toistamista.-Harjoitellaan oppilaan arkeen liittyviä sanoja kohdekielellä.-Harjoitellaan kysymyksiin vastaamista.-Harjoitellaan tuttujen sanojen ja ilmaisujen käyttämistä.-Harjoitellaan esimerkiksi itsestä kertomista.-Harjoitellaan kuvailemista.-Harjoitellaan pyyntöjen ja kysymyksiä esittämistä kohdekielellä.-Harjoitellaan kohdekielisten sanojen kirjoittamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.
|