T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
SisällötRaamatun merkityksen kertaaminenVanhan testamentin kuninkaat ja profeetatApostoli Paavalin elämänvaiheet ja kirjeet. Paavalin eettinen opetus.Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Pohdittavan asian erilaiset näkökulmat ja niiden tunnistaminen, kriittiseen ajatteluun harjaantuminen, keskinäisten yhteyksien ja vuorovaikutussuhteiden havaitseminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksisen kirkkovuoden kierto ja suuret juhlat ja paastotVierailu ortodoksisessa jumalanpalveluksessa kerran lukuvuoden aikana.Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Tiedon rakentuminen monella tavallaL2 Uskonnollisten juurien tunteminen, kulttuuriperinnön tunteminen ja arvostaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
SisällötSuomalaisten uskonnollisten yhteisöjen kotisivuihin tutustumisen jatkaminen ja arviointi.Uskontoihin liittyvän uutisoinnin seuranta ja tiedon kriittisen arvioinnin harjoitteleminen ja uuden tiedon tuottaminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL4 Moninaisten tekstien tulkitseminen ja arviointi, fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelu ja erotteluL5 Tiedon etsiminen useammasta lähteestä, uuden tiedon tuottaminenL6 Kiinnostuminen erilaisista asioista, työn tulosten arviointi, projektien toteuttaminen, ryhmässä toimiminen ja yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.
|
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
SisällötKymmenen käskyn eettinen opetusTutustuminen juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin opetusten yhteisiin eettisiin piirteisiinJuutalaisuuden, kristinuskon ja islamin historiaa ja vaikutus tämän päivän EuroopassaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Taiteen ja kulttuurin tulkitseminen, kulttuurien vertailu, erilaisten katsomusten tunteminen ja arvostaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
SisällötPyhiä ja uskonnollisia paikkoja Suomessa ja niiden syntyhistoriaaLuostarilaitos SuomessaKorrektin uskonnollisen käyttäytymisen kertaaminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Sosiaalisten, kulttuuristen ja uskonnollisten juurien tunteminen ja arvostaminen, sosiaalisten taitojen harjoittaminenL5 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentelyL6 Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
SisällötYK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen keskeiset sisällöt ja niihin tutustuminenIhmisoikeustietämyksen syventäminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Ihmisoikeussopimuksien merkitys yhteiskunnassa ja maailmassa, Lapsen oikeuksien sopimukseen perehtyminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja puolustaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
SisällötEettiset ongelmat, ajankohtaisia kysymyksiä esim. Helsingin arjesta ja niihin reagointi ortodoksisesta ihmiskuvasta katsoenLuonnonsuojelun merkitys ortodoksin näkökulmastaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Kysymysten asettaminen ja vastausten hakeminen niihin, asiaan liittyvien eri näkökulmien tunnistaminen, vuorovaikutussuhteiden huomaaminenL3 Omaan ja yhteiseen hyvinvointiin vaikuttavat toimintatavat, vastuu oppimisympäristön siisteydestä, kestävä kuluttaminen, kohtuullisuus ja säästäväisyys.L6 Toisten hyväksi toimiminen, yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
|
Eettinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta.
Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita.
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.
|
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
SisällötErilaisten näkökulmien löytäminen uskonnollisiin ja eettisiin ongelmiin ja kysymyksiinOman mielipiteen esittäminen ja perusteleminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Asiaan liittyvien erilaisten näkökulmien löytäminen ja kriittinen tarkastelu, toisten näkemysten kuuntelu, oman sisäisen tiedon pohtiminen, olemassa olevien rajojen ylittäminenL4 Moninaisten tekstien käyttäminen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä, fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelu ja erottaminen, kriittinen lukutaitoL6 Ryhmässä toimiminen, yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssaL7 Kiinnostus yhteiskunnan asioita kohtaan, median vaikutus yhteiskunnassa, ratkaisujen etsiminen, omien valintojen merkitys itselle ja muille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
|
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.
|
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksinen ihmiskuvaToisten kohtaaminen lähimmäisenrakkauden kauttaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Taito asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.
|
|
|