Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa rehtori ja opettajat käyvät läpi arviointiprosessia ja sopivat arviointikäytänteistä. Nämä kirjataan toimintasuunnitelmaan. Saman luokka-asteen opettajat suunnittelevat yhdessä lukuvuoden arviointikäytänteet lukuvuoden alussa ja tarkentaen lukuvuoden aikana. Huoltajia tiedotetaan arviointikäytänteistä ja vuosiluokan ydintavoitteista vanhempainilloissa.
Syyslukukauden aikana käydään oppimiskeskustelut oppilaan, opettajan ja huoltajien kesken. Oppimiskeskustelua ennen oppilas on asettanut itselleen tavoitteita lukuvuotta varten. Nämä kirjataan ylös oppimiskeskustelulomakkeeseen. Keskustelussa seurataan oppilaan edistymistä suhteessa omiin ja vuosiluokan tavoitteisiin. Keväällä oppilas ja opettaja käyvät oppimiskeskustelun, jossa palataan uudestaan tavoitteisiin ja edistymiseen. Tavoitteissa edistyminen kirjataan syksyn lomakkeeseen ja se lähetetään huoltajille.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Metsolan ala-asteen koulussa on asetettu käyttäytymiselle seuraavia tavoitteita. Oppilas käyttäytyy ystävällisesti, arvostavasti ja reilusti muita kohtaan. Oppilas kunnioittaa työtä, työrauhaa ja omaisuutta. Lisäksi oppilas osallistuu säännöllisesti koulutyöhön sekä noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Metsolan ala-asteen koulussa oppilaat saavat lukuvuoden päätteeksi lukuvuosiarvioinnin. Vuosiluokilla 1.-3. lukuvuositodistus on sanallinen ja luokilla 4.-6. numeerinen. Lisäksi lukuvuoden aikana käydään syyslukukauden aikana oppimiskeskustelu yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa sekä keväällä opettajan ja oppilaan välillä.
Huoltajia tiedotetaan lukuvuoden alussa arviointiprosessin käytänteistä muun muassa vanhempainillassa.