Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 edistää oppilaan taitoa pohtia opiskeltavan kielen asemaan liittyviä arvoja ja ilmiöitä ja antaa oppilaalle valmiuksia kehittää kulttuurien välistä toimintakykyään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita asettamaan omia kysymyksiä ja hakemaan niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Ymmärretään viestinnän kulttuurisidonnaisuus.SisällötS1Syvennetään ja jaetaan tietoa kiinan kielen eri varianteista ja yhteiskunnista, joissa kiina on keskeisin tai yksi keskeisimmistä käytetyistä kielistä (Kiina, Taiwan, Singapore, Malesia). Otetaan selvää näiden maiden kulttuureista ja elämänmuodoista.Pohditaan ”kielen” ja ”murteen” erottelun hankaluutta kiinan kielen varianttien tapauksessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja. Oppilas oppii kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
|
Kielen asemaan ja variantteihin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurien välinen toimintakyky
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kohdekielen asemaan liittyviä ilmiöitä maailmassa.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia kulttuurisia piirteitä vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen asemasta maailmassa.
Oppilas osaa vertailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa kertoa kulttuurisista piirteistä vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, missä kohdekieltä puhutaan ja että sitä puhutaan eri tavoin.
Oppilas osaa kuvailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja.
Oppilas osaa nimetä vuorovaikutukseen liittyviä kulttuurisia piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin maita, joissa kohdekieltä puhutaan.
Oppilas osaa kertoa jotakin kielialueen maiden kulttuureista ja elämänmuodoista.
|
T2 kannustaa löytämään kiinnostavia kohdekielisiä toimintaympäristöjä, jotka laajentavat oppilaan maailmankuvaa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenVahvistetaan oppilaan taitoa löytää tarkoituksenmukaisia kiinankielisiä toimintaympäristöjä ja apuvälineitä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan oppilaan taitoa löytää tarkoituksenmukaisia kiinankielisiä toimintaympäristöjä ja apuvälineitä.SisällötS1Ohjataan oppilasta näkemään mahdollisuudet, joita kiinan kielen osaaminen avaa hänen omiin kiinnostuksen kohteisiinsa liittyen.Syvennetään tietämystä kiinan kielen käyttö- ja opiskelumahdollisuuksista pääkaupunkiseudulla ja internetin kautta.Opitaan mahdollisuuksista opiskella kiinaa Kiinassa yläasteen jälkeen erilaisten stipendi- ja kansainvälisyysohjelmien kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat oppilaan maailmankuvaa.
|
Maailmankansalaisen taitojen kehittyminen kohdekieltä käyttämällä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia, miten hän voi hyödyntää kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä omaa oppimistaan edistääkseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä joistakin aineistoista ja toimintaympäristöistä, joissa voi käyttää kohdekieltä.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on, miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpitaan käyttämään kielitiedon käsitteitä systemaattisesti ja vertailemaan tuttuja kieliä niiden avulla.Harjoitellaan päättelemään säännönmukaisuuksia ja soveltamaan sääntöjä kiinan kielen oppimisessa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotHarjoitellaan kielitiedon käsitteitä yhteistoiminnallisesti.SisällötS1Syvennetään kielitiedollista osaamista sana-, lause- ja tekstitasolla.Verrataan mm. menneen ajan ilmausten muodostus- ja käyttötapojen eroja kiinan ja aiemmin jo opittujen kielten välillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään kohdekielen säännönmukaisuuksia ja vertailemaan kohdekieltä muihin kieliin. Oppilas oppii käyttämään kohdekielen kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.
|
Kielellinen päättely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksista ja soveltaa niitä.
Oppilas osaa vertailla, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas tuntee kohdekielen kielitiedon käsitteitä ja osaa käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksista.
Oppilas osaa kertoa, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas osaa kertoa kohdekielen keskeisistä kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä joitakin johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksia.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä havaintoja joistakin kohdekielen säännönmukaisuuksista.
|
Kielenopiskelutaidot |
T4 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään monipuolisia tapoja oppia kieliä ja arvioimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta myönteiseen vuorovaikutukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpitaan tunnistamaan omat vahvuudet ja haasteet kiinanoppijana ja asettamaan omia tavoitteita.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotKehitetään sosiaalisia taitoja esim. vertaisoppimisen kautta.SisällötS2Arvioidaan omaa kehitystä kiinanoppijana yläasteen aikana sekä kehitetään opiskelutaitoja ja -tekniikoita ja asetetaan omia tavoitteita itsessä tunnistettujen vahvuuksien ja haasteiden mukaisesti.Pohditaan yhdessä mm. erilaisten muistitekniikoiden merkitystä kiinalaisten merkkien opiskelussa sekä jaetaan neuvoja ja oivalluksia kanssaopiskelijoille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle ja reflektoimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas käyttää erilaisia tapoja oppia kieliä ja löytää niistä itselleen tehokkaimmat. Oppilas oppii tapoja toimia vuorovaikutuksessa rakentavasti.
|
Tavoitteiden asettaminen, opiskelustrategioiden hyödyntäminen, oppimisen reflektointi ja vuorovaikutuksessa toimimisen tapojen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisia itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Oppilas osaa vertailla ja pohtia tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutustilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää keskeisimpiä itselle sopivia tapoja oppia kohdekieltä.
Oppilas osaa vertailla tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä itselle sopivia kielenoppimistapoja.
Oppilas osaa kuvata joitakin tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin itselle sopivia kielenoppimistapoja.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä tavoista toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
|
T5 tukea oppilaan itsenäisyyttä ja taitoa soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä kehittää elinikäisen kieltenopiskelun valmiuksiaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTuetaan oppilaan kasvua aktiiviseksi ja oma-aloitteiseksi kiinanoppijaksi.Ohjataan oppilasta käyttämään kiinan kieltä myös vapaa-ajan yhteyksissä.Ymmärretään kiinan kielen osaamisen merkitys jatko-opintojen ja työn kannalta.SisällötS2Vahvistetaan oppilaan käsitystä itsestään aktiivisena, oma-aloitteisena kiinanoppijana.Ohjataan oppilasta näkemään mahdollisuudet, joita kiinan kielen osaaminen avaa tulevaisuuteen liittyen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan ja kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti myös koulun päätyttyä. Oppilas oppii hyödyntämään ympäristönsä kielellisiä virikkeitä. Oppilaalle kehittyy luottamus itseensä kielenoppijana.
|
Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla mahdollisuuksia kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää kohdekielen taitoaan.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T6 rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito-Harjoitellaan itsensä ilmaisemista erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.-Ymmärretään, että viestinnän keinot vaihtelevat tavoitteen ja kontekstin mukaan.SisällötS3Opitaan arkipäivän kiinan sanastoa, josta on iloa ja hyötyä myös Suomessa esim. kiinalaisessa ravintolassa asioidessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan jokapäiväisissä viestintätilanteissa aloitteellisesti.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas selviää melko vaivattomasti monista
jokapäiväisistä
viestintätilanteista.
Oppilas pystyy olemaan aloitteellinen monenlaisissa viestintätilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas selviää jo kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista. Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.
|
T7 ohjata oppilasta olemaan aktiivinen viestintätilanteessa sekä syventämään taitoaan käyttää kohdekielisiä viestinnän keinoja, vakiintuneita fraaseja, kierto- ja täyteilmauksia ja muuta kompensaatiota
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoOpitaan viestintästrategioita monipuolisen, myös autenttisen, materiaalin kautta.Harjoitellaan viestintästrategioita (tuottamisstrategiat, välttämisstrategiat, saavutusstrategiat, vuorovaikutusstrategiat) erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.SisällötS3Opitaan olemaan aloitteellinen puhekumppani ja käyttämään viestinnässä sekä verbaalisia keinoja että kiinalaiseen kulttuuriin sopivia äänenpainoja, eleitä ja kehonkieltä.Laajennetaan taitoa tulkita ja käyttää kiinan kielen äänenpainoa ja mielialaa ilmaisevia, lauseen lopussa esiintyviä ei-sanallisia partikkeleita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti viestintätilanteessa. Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas osallistuu enenevässä
määrin viestintään, osaa pyytää
tarkennusta avainsanoista ja
varmistaa, onko
viestintäkumppani ymmärtänyt
viestin.
Oppilas osaa
satunnaisesti kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai
muotoilla viestinsä uudelleen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään käyttäen tarvittaessa vakiosanontoja pyytäessään tarkennusta avainsanoista. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä silloin tällöin ja käyttää esim. lähikäsitettä tai yleisempää käsitettä, kun ei tiedä täsmällistä (koira/eläin tai talo/mökki)
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään turvautuen harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin.
Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein ja osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin.
Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja.
Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista.
|
T8 ohjata oppilasta kiinnittämään huomiota kulttuurisesti sopivaan kielenkäyttöön viestinnässä, johon liittyy mielipiteiden ja asenteiden esiin tuomista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Syvennetään taitoa toimia vuorovaikutustilanteissa kulttuuriin sopivalla tavalla.SisällötS3Opitaan perustelemaan mielipiteitä kiinaksi ja kommunikoimaan keskustelukumppania arvostavalla tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kohdekieltä kulttuurisesti sopivalla tavalla viestinnässä.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas osaa käyttää kieltä erilaisiin tarkoituksiin.
Oppilas pystyy keskustelemaan
kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja
perustason viestintärutiineja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista ja osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja, esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tulkita erilaisia tekstejä, myös selväpiirteisiä asiatekstejä, joista hankitaan tietoa, ja ohjata käyttämään tulkinnassa päättelytaitoa ja keskeisen sisällön ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoKriittistä lukutaitoa kehitetään edelleen oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä.SisällötS3Harjoitellaan oppilaan omaan elämänpiiriin ja yleistietoon liittyvien puhuttujen ja kirjoitettujen kiinankielisten tekstien tulkintaa.Opitaan löytämään pääkohdat ja tärkeitä yksityiskohtia laajemmistakin konteksteista, esim. mainokset, tv-sarjat ja lyhyet artikkelit, sikäli kuin oppilaiden merkkituntemus ja sanavarasto tämän mahdollistavat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas oppii tekstien ymmärtämisstrategioita.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas pystyy seuraamaan selväpiirteisen asiapuheen pääajatusta, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta.
Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas ymmärtää helppoja,
tuttua sanastoa ja ilmaisuja
sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.
Oppilas ymmärtää lyhyiden,
yksinkertaisten, itseään
kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin
pääajatukset tuttua sanastoa
sisältävästä, ennakoitavasta
tekstistä.
Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta.
Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHyödynnetään teknologiaa apuvälineenä omassa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.SisällötS3Jatketaan kiinalaisten merkkien opiskelua ja harjoittelua. Opitaan uusia merkityksiä ja käyttötapoja ennestään jo tutuille merkeille. Opiskeltujen merkkien määrän karttuessa ja teknologisten apuvälineiden käytön lisääntyessä osaamisen pääpaino siirtyy vähitellen aktiivisesta käsinkirjoitustaidosta passiivisen tunnistustaidon suuntaan.Laajennetaan sanaston ja rakenteiden hallintaa ja opetellaan lisää kiinan kielen keskeisiä fraaseja ja idiomeja.Vahvistetaan idiomaattisten kiinankielisten ilmausten tuntemusta ja harjoitellaan niiden käyttöä puheessa ja kirjallisessa viestinnässä.Opitaan ymmärtämään ja tuottamaan joitain kirjallisen ja kirjakielisen kiinankielisen viestinnän erityispiirteitä mm. kirjeissä ja sähköposteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2 Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin.
Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa.
Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3 Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita.
Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä sekä ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
|