Vieras kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa vieraan kielen B1-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan vieraan kielen B1-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen B1-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Vieraan kielen B1-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T5–T9) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A1.3 ja A2.1 välitasoksi A1.3/A2.1. Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.

Tavoitteet

Tavoite
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
Tavoite 1 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen asema ja merkitys yhtenä maailman kielistä, havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä, tutustuttaa oppilas kohdekielen maihin, niiden kulttuureihin ja kohdekielen kieliympäristöihin ja antaa oppilaille valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKiinnitetään huomiota eri tapoihin, joilla englantia puhutaan.SisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteenLaajennetaan tietämystä englannin kielen eri varianteista ja maista, joissa englanti on yhteiskunnan keskeisin kieli. Rohkaistaan oppilaita tutkimaan ja vertailemaan eri kieliä, käyttämään havainnointia ja päättelyä kieltenopiskelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen aseman ja merkityksen yhtenä maailman kielistä.Oppilas oppii havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä.Oppilas oppii tietoja kohdekielen maista ja kulttuureista sekä kohdekielen kieliympäristöistä.Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
Tavoite 2 (vuosiluokka 7), tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä, ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on ja miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä, ohjata oppilasta käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena ja ohjata oppilasta hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOhjataan oppilaita vertailemaan englannin kieltä muihin tuntemiinsa kieliin.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTiedostetaan että oma kotikaupunki on monikielinen ja kaupungissamme on palveluita kohdekielellä.Tiedostetaan, että englantia käytetään globaalisti erilaisissa kulttuureissa.SisällötSyvennetään osaamista liittyen englannin kielen käyttöympäristöihin. Kannustaa löytämään kiinnostavia englanninkielisiä sisältöjä ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta ja siinä toimimisen mahdollisuuksista.Pohditaan kielen ja kulttuurin suhdetta (esim. kulttuurin vaikutus sanastoon).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään.Oppilas oppii löytämään kohdekielen säännönmukaisuuksia, vertailemaan kohdekieltä muihin kieliin ja käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.Oppilas oppii hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan.
Kielenopiskelutaidot
Tavoite 3 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen, ohjata oppilasta kokeilemaan monipuolisia tapoja oppia kohdekieltä myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä kannustaa oppilasta harjaannuttamaan ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpitaan tunnistamaan omat vahvuudet ja haasteet kielenoppijana ja asettamaan omia tavoitteita.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotKehitetään sosiaalisia taitoja mm. vertaisoppimisen kautta.SisällötOpitaan asettamaan tavoitteita ja kokeillaan erilaisia oppilaita motivoivia tapoja oppia kieltä itsenäisesti ja yhteistyössä. Ymmärretään teknologian merkitys omassa kielen opiskelussa.Harjoitellaan yhdessä oppimisen taitoa ja kannustavaa vuorovaikutusta ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen.Oppilas oppii käyttämään itselleen sopivia tapoja oppia kohdekieltä sekä käyttämään ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.
Tavoite 4 (vuosiluokka 7), kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista sekä kannustaa kohdekielisten toimintaympäristöjen löytämiseen ja hyödyntämiseen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotKannustetaan oppilaita pysymään rohkeina ja uteliaina kielenkäyttäjinä. -Sosiaalisia valmiuksia ja yhteistyötaitoja vahvistetaan.SisällötS2 KielenopiskelutaidotTyöskennellään pareittain ja ryhmissä myönteisessä ilmapiirissä. Harjoitellaan itsensä ilmaisemista virheitä pelkäämättä ja ymmärretään, että viestin välittyminen on tärkeintä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen taidon merkityksen osana jatkuvaa oppimista ja omaa kielivarantoa.Oppilas oppii huomaamaan, mitä hyötyä kohdekielen taidosta on myös tulevaisuudessa.Oppilas oppii löytämään ja hyödyntämään kohdekielisiä toimintaympäristöjä.
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
Tavoite 5 (vuosiluokka 7), järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoKäytetään monipuolisesti eri viestintäkanavia ja tuotetaan ja tulkitaan erilaisia tekstityyppejä.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessaKäytetään oppimisen mallina monipuolisesti erilaisia tekstityyppejä ja lähteitä (kuvat, yksinkertaiset dialogit, laulut, videot jne.) tavoitetasolle soveltuen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tavoite 6 (vuosiluokka 7), tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoHarjoitellaan kohdekulttuuriin sopivien viestintästrategioiden käyttöä.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessaVahvistetaan oppilaan taitoa osallistua erilaisiin englanninkielisiin viestintätilanteisiin ja ylläpitää niitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään kielellisiä viestintästrategioita.
Tavoite 7 (vuosiluokka 7), auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoHarjoitellaan kulttuurisesti sopivia kohteliaita ilmauksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOpitaan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ottaen vastuuta omasta työstä yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.Sisällöt-Opitaan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ottaen vastuuta omasta työstä yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.Harjoitellaan englantilaiseen kulttuuriin sopivaa kohteliasta kielenkäyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia.
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
Tavoite 8 (vuosiluokka 7), rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoSyvennetään tekstien tulkintataitoja erilaisissa yhteyksissä.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejäTyöskennellään erilaisten kirjoitettujen ja puhuttujen englanninkielisten tekstien parissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
Tavoite 9 (vuosiluokka 7), tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan hyödyntämään teknologiaa apuvälineenä sekä omassa että yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejäTehdään yksilö- ja ryhmätöitä englanninkieliseen maailmaan liittyvistä aiheista ja esitellään ne teknologiaa avuksi käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita.Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet