T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.SisällötTutustutaan luokassa puhuttuihin kieliin.Kuunnellaan eri kieliä eri tavoin puhuttuina.Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä kieliin ja kulttuureihin tutustumisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan erilaisten ajatusten ja mielipiteiden hyväksymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu-Ohjataan oppilaita näkemään kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voimavarana.Tutustutaan oman elinympäristön moninaisuuteen ja kulttuuriperintöön.SisällötTutkitaan omaa ja muiden kieli- ja kulttuuritaustoja.Tuodaan kaikki koulussa puhutut ja opiskeltavat kielet näkyviksi koulun arjessa.Maistellaan maailmassa puhuttuja kieliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
|
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu-Rohkaistaan mielikuvituksen käyttöön.Tutustutaan eri kielten puhujiin (esim. eTwinning, ystävyyskoulut, vierailut ja kansainvälisyysprojektit).SisällötTutustutaan eri kieliin, esimerkiksi kuuntelemalla tai kirjoitusasuja tarkastelemalla.Vertaillaan sanoja eri kielissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.
(tavoitetta ei arvioida)
|
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita asettamaan tavoitteita oppimiselleen ikätasolle sopivilla tavoilla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisiaan kieltenopiskelussa.SisällötTarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja sietämään epäonnistumista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
|
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilasta ymmärtämään, että kielitaito on kumuloituva taito, jota voi harjoitella.L4 Monilukutaito-Hyödynnetään eri aisteja kielen oppimisessa.-Käytetään monipuolisesti erilaisia yhdessä valittuja materiaaleja.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Kokeillaan erilaisia ikätasolle sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Ohjataan oppilaita sinnikkyyteen.SisällötHarjoitellaan muistiinpainamista esimerkiksi lorujen, laulujen, leikkien ja toiminnan avulla.Käytetään toiminnallisia työtapoja (leikit, pelillisyys, draama, laulut, musiikki, kokeellisuus ja liike).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
|
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan vuorovaikutusta ranskaksi ja kuuntelemaan toista.Harjoitellaan yhteistyötaitoja. -Harjoitellaan reagoimaan ranskaksiL4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita. -Harjoitellaan sanatonta ja sanallista viestintää eri tilanteissa.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Tutustutaan eri lähteistä löytyvään ranskankieliseen materiaaliin.L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa. SisällötHarjoitellaan sanoja ja ilmaisuja, jotka liittyvät läheisesti oppilaan maailmaan.Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita (esim. tervehtiminen, esittäytyminen, kuulumisten kysyminen) pienten tarinoiden, näytelmien, leikkien ja pelien avulla.Harjoitellaan ranskaa hyödyntäen draamaan, musiikin ja liikkeen avulla.Harjoitellaan toistamaan ja käyttämään tuttuja sanoja ja ilmaisuja.Harjoitellaan kielenkäyttöä, jossa tärkeintä on viestin välittyminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
|
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu– Harjoitellaan toisen huomioonottamista ja kuuntelua. L4 Monilukutaito-Harjoitellaan vuorovaikutustilanteiden tulkintaa ja kohteliasta reagointia.SisällötHarjoitellaan kiittämistä, tervehdyksiä, anteeksipyytämistä ja muita kohteliaisuusilmaisuja oppitunneilla sekä osana kouluarkea (esim. ruokailu, välituntitilanteet, liikuntatuokiot).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito-Harjoitellaan ranskaksi kuuntelemista eri lähteistä ja erilaisten puhujien tuottamana.SisällötHarjoitellaan ranskankielisten ohjeiden mukaan toimimista.Harjoitellaan tunnistamaan ranskan kielen ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
|
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilaita ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan käyttämään erilaisia viestinnän muotoja (esim. puhuminen, laulaminen, liikkuminen, piirtäminen, sanaton viestintä).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään ikätasolle sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötHarjoitellaan ranskan kielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.Harjoitellaan toistamaan ja tuottamaan ranskankielisiä sanoja.Harjoitellaan itsestä kertomista.Harjoitellaan pyyntöjä ja ohjeiden antamista ranskaksi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.
|