Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin yleiset periaatteet ja käytänteet tiedotetaan huoltajille lukuvuoden alussa ilmestyvässä lukuvuositiedotteessa.
Oppimiskeskustelut käydään kaikilla vuosiluokilla oppilaan ja huoltajan kanssa kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Syksyn keskustelussa asetetaan tavoitteita lukuvuodelle ja kevään keskustelussa arvioidaan tavoitteiden toteutumista. Syksyn oppimiskeskustelu voi olla henkilökohtainen tai ryhmässä tapahtuva. Kevään oppimiskeskustelu on aina henkilökohtainen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Latokartanon peruskoulussa käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun järjestyssääntöihin ja käyttäytymisodotuksiin.
Oppilaan käyttäytymiselle asetettuja tavoitteita ovat:
• Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita.
• Oppilas toimii muut huomioon ottaen.
• Oppilas ei kiusaa.
• Oppilas käyttää asiallista kieltä.
• Oppilas käy säännöllisesti koulua.
• Oppilas antaa työrauhan itselle ja muille.
• Oppilas pitää hyvää huolta kouluympäristöstä.
Latokartanon peruskoulussa käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–3 sanallinen arvio lukuvuositodistuksen liitteellä. Numeroarvosana annetaan vuosiluokilla 4-8 lukuvuositodistuksessa sekä vuosiluokilla 7-9 välitodistuksessa. Arviota oppilaan käyttäytymisestä ei merkitä 9. luokan päättötodistukseen.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Latokartanon peruskoulussa seuraavat sanallisesti arvioitavat valinnaisaineet voivat vaikuttaa korottavasti yhteisen aineen päättöarvosanaan:
Produktio ja Bändikurssi--> musiikki
Nyt leivotaan ja Ruokamatka maailman ympäri--> kotitalous
Valokuvaus ja media, Avoin ateljee sekä Graafinen suunnittelu ja sarjakuva --> kuvataide
Remake, Avoin vertas ja Minä sisustan --> käsityö
Rytmiä liikuntaan ja Parempaan kuntoon --> liikunta
Paikallista historiaa--> historia
Vastuullinen vaikuttaminen ja Valinnainen yhteiskuntaoppi --> yhteiskuntaoppi
Ohjelmointi --> matematiikka
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Latokartanon peruskoulussa vuosiluokilla 1-8 oppilaille annetaan lukuvuositodistus lukuvuoden lopussa. Lukuvuositodistuksen arviointi vuosiluokilla 1-3 on sanallista. Vuosiluokilla 4-8 oppilaiden arviointi on numeerista. Perusopetuksen päättävä oppilas saa päättötodistuksen.
Vuosiluokilla 4-9 oppilaat saavat lukuvuositodistuksen lisäksi syyslukukauden päätteeksi välitodistuksen, jossa arviointi on numeerista.